Köpmannehamn

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Köpmannehamn

Post by m/s munter »

http://www.hitta.se/kartan!~58.76228,12 ... eLayer!l=1

Visar Köpmannehamn och de kanalpesar som ligger där. Gissar att bilden är sommaren 2014. Förutom Alex Halling och vraket, så ligger det ännu en liknande kanalpes? Vilken är detta? Någon som har en gissning?
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Köpmannehamn

Post by Klas Andersson »

Hej !
lite trixigt .... skrovformen säger DALSLANDIA ,men hon har mycket mindre fördäck ,
och om man utgår från att hela Dalsland är fotat samtidigt ! så ligger hon på sin vanliga plats i Bengtsfors !

det stora fördäcket tyder på STORFORS , men inte skrovformen .... och hon verkar ligga på DALSLANDIAs kajplats i Håverud ? .
(framför där ligger NILS ERIKSSON ,ex MAGNUS GABRIEL )


så ... min gissning är OMEGA , men då är bilden några år gammal .för OMEGA har varit i Karlstad några år ,innan konkursen kom !
Nu i December blev hon såld till Liljedal ,där hon skall bli flytande vandrarhem !

Det var min gissning !
kolla bilder på nätet så får du se !
Jag känner Skepparn på Dalslandia ,så jag kan ev ,få säkert svar ! :D
Mvh Klas
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: Köpmannehamn

Post by m/s munter »

Ja det finns ju inte många att välja på som har kanalpesform.. det är ju svårt att veta när bilderna är tagna. vid Köpmannebro ligger trålaren sjunken, så det är ju oxo en ledtråd i tiden.
jag såg att munters nya brygga finns nu med, så nu ligger inte munter i Hällekis eller Sjötorp längre..
Jonny
Posts: 31
Joined: 03 Aug 2012, 18:06

Re: Köpmannehamn

Post by Jonny »

Det är Omega som ligger där. Den låg där en vinter och en bit in i maj ett år. Kommer inte ihåg vilket år.
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: Köpmannehamn

Post by m/s munter »

aha, antar att det finns landström där då..

är Köpmannehamn tom på båtar nu då? Halling har väl egen hemmahamn nu och mariefors är väl slaktad?
Jonny
Posts: 31
Joined: 03 Aug 2012, 18:06

Re: Köpmannehamn

Post by Jonny »

Ja det finns landström där.
Det är nog tomt nu. Har inte koll på vinter, är bara där på sommaren när jag har i båten.
User avatar
tugtrafik
Posts: 265
Joined: 30 Jan 2006, 11:13
Location: Forsvik: Göta Kanals höjdpunkt
Contact:

Re: Köpmannehamn

Post by tugtrafik »

OMEGA i Liljedal
Attachments
Omega6.jpg
Omega4.JPG
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: Köpmannehamn

Post by m/s munter »

Ser ut som en pråm med flygledartorn..

När fartyg förbyggs blir de sällan vackrare. Är det någon som har något exempel på det motsatta? Vore trevligt o se.
örnen
Posts: 120
Joined: 11 Feb 2014, 21:14

Re: Köpmannehamn

Post by örnen »

I bland kan man undra vem som höll i pennan när man ser dessa kantiga och fula påbyggnader.
Jonny
Posts: 31
Joined: 03 Aug 2012, 18:06

Re: Köpmannehamn

Post by Jonny »

Omega som lastbåten Monica, den sista lastbåten som byggdes för trafik på Dalslands kanal, var ju betydligt snyggare.
Image
Jonny
Posts: 31
Joined: 03 Aug 2012, 18:06

Re: Köpmannehamn

Post by Jonny »

Munter undrade ju i första inlägget i den här tråden vilket fartyg det var som låg i Köpmannehamn. Här kommer bildbeviset på att det var Omega. Kortet tog jag 2014-06-08.
Image
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Köpmannehamn

Post by kapstans »

Dalsland Kanals extremt små mått gör ju att fartygen ser lite lustiga ut eller annorlunda. Det skulle inte skadat om slussarna varit en tio meter längre ett par meter bredare och åtminstone 1,5 meter djupare. Då hade fartygen kunnat få mer naturliga former.
Stora grejen med Dalslands kanal skulle vara om man kunde bygga förbindelseled till Norge som tidigare i vart fall varit uppe på bordet.
Fredrik Ahlman
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: Köpmannehamn

Post by m/s munter »

Ja omega har ju förtöjt för storm. Kan ju behövas där över vintern.

Synd att det inte blev kanal ut i Västerhavet .
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Köpmannehamn

Post by kapstans »

Kanalen till Västerhavet tror jag skarpt på vilken turistmagnet det hade kunnat bli. Fritidsbåtarna kör ju sjö E6 upp och ner i ett men tänk vilken grej att kunna köra runt ett helt varv istället. Vilka potentiella turistinkomster. Tydligen handlade det inte om många hundra meter att gräva ny kanal om jag förstod saken rätt.
Fredrik Ahlman
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: Köpmannehamn

Post by m/s munter »

Ok, alla fallrepare köper en trisslott imårn och donerar vinsten till västerhavskanalen så kanske den blir av!!
Ja menar allvar! :D
Post Reply