Köpmannehamn

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Knut Klinghjert
Posts: 121
Joined: 14 Mar 2010, 21:57

Re: Köpmannehamn

Post by Knut Klinghjert »

kapstans wrote: Jag tror inte det blir någon lågbro i Göteborg sett till senaste på den fronten. Riksmyndigheterna kommer inte låta kommunen göra så och gör de så i alla fall får man räkna med konstant öppning "utan gnäll".
Nu heter ju Sveriges infrastrukturminister Anna Johansson. Hon är dotter till Göran Johansson som styrde Göteborg under många år, så det finns oroväckande kanaler mellan Göteborgs kommun och regeringen. Jag vet inte hur stort inflytande släktskap och gamla kontakter har i regeringen, men i Göteborg har detta alltid tillmätts stor betydelse, så vill man ha en lågbro kommer Anna Johansson att användas för att få det.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Köpmannehamn

Post by kapstans »

Tja riktigt så enkelt är det inte. Vi har myndigheter som uttalat sig emot en lågbro tex Sjöfartsverket. Vidare finns en vattendom samt ett riksintresse Sjöfart. Ett riksintresse står över ett lokalt kommunalt intresse. Regionens kommuner och näringsliv samt branschen i sig står emot detta. Den enda part som vill genomföra är Göteborgs Kommun och dem har inte ensamt bestämmande rätt i frågan. Att infrastrukturministern kommer från Göteborg och hennes personliga förbindelser spelar ingen roll i detta sammanhang.
Göteborgs överkörande inställning kommer straffa sig för vad det leder till är en långbänk. Sjöfarten har aldrig begärt något mer än vad man redan har idag. Göteborg kommer försöka visa sina muskler men de kommer få resten av samhället emot sig. Staten ligger över kommunen i beslutsordningen så oavsett vilket alternativ det blir till sist kommer kommunen få ge efter.
Fredrik Ahlman
Knut Klinghjert
Posts: 121
Joined: 14 Mar 2010, 21:57

Re: Köpmannehamn

Post by Knut Klinghjert »

kapstans wrote:Att infrastrukturministern kommer från Göteborg och hennes personliga förbindelser spelar ingen roll i detta sammanhang.
Låt oss hoppas att du har rätt, det får framtiden utvisa. För närvarande tror jag att långbänken är den säkraste förvaringsplatsen för dessa galna broplaner.
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: Köpmannehamn

Post by m/s munter »

Det finns väl en faktor till i det hela. Pensioneringen av tröllhättans slussar och byggandet av nya. Skulle det inte bli av, senast 2030 så funkar ju en lågbro när det bara är turister som ev slussar i då färdigställda 1844 års led,

Blä med politik. Kan inte alla bara kramas och åka båt.. :?
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: Köpmannehamn

Post by m/s munter »

Hum det är inte bara små lätta barkbåtar som trafikerar Dalslands kanal!! Vore ju najs om även ja kom runt landets nya största ö..
Attachments
image.jpg
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Köpmannehamn

Post by kapstans »

Jag är helt övertygad om att det blir nya slussar nu när man också satsar på inlandssjöfarten. Bron ja antingen blir det en högbro som idag eller en låg som kommer åka upp och ned på ett sätt rödgröna röran aldrig kunnat föreställa sig. Det löser sig. Vi kan öppna en egen tråd för det eftersom även Dalslands Kanal är intressant , visserligen rent turistiskt men den genererar ju också intäkter som så väl behövs i Dalsland.

Jag tror att en riktig förbindelse över till västerhavet skulle bli ett rent otroligt lyft, betydligt mer än man kalkylerat med. Det kan ju skapa underlag för säsongsverksamheter på ett helt annat vis och Norrmännen kommer lättare in till Vänern. Vore fantastiskt.
Fredrik Ahlman
Post Reply