Fragancia?

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Knut Klinghjert
Posts: 121
Joined: 14 Mar 2010, 21:57

Fragancia?

Post by Knut Klinghjert »

Min fru gillar att lösa melodikrysset. I dag spelades en låt som hon ville ha hjälp att känna igen, efter mycket funderande kröp det fram:.....Fragancia.
Samtidigt dök något helt annat upp ur minnet: En bild som hängde på väggen hemma hos en släkting, som jag fascinerat tittade på som barn, och antagligen också frågade om.

Fotot var taget ombord på en skuta, just som en kraftig brottsjö slår in från babord. Något säger mej att skutan ska ha hetat Fragancia, förmodligen någonstans ifrån Tjörn, Stockevik, Bleket? Efter en stunds funderande dyker även namnet Isaksson upp ur minnet.

Så nu tänkte jag fråga Fallrepet: Har det över huvud taget funnits en skuta som hetat Fragancia, eller något snarlikt? Och Isaksson, var han i så fall skeppare och/eller redare?

Eller är det bara diffusa minnen som har blandats ihop under årens lopp?
båtolog
Posts: 47
Joined: 25 Jun 2012, 11:01

Re: Fragancia?

Post by båtolog »

Kan vara skonerten FLORENS reg.nr. 6337 från Veddö norr om Fjällbacka skeppare och redare Anders Isaksson.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Fragancia?

Post by Torsten H »

Jag skulle vilja se ett foto på Florens.
Knut Klinghjert
Posts: 121
Joined: 14 Mar 2010, 21:57

Re: Fragancia?

Post by Knut Klinghjert »

Nu har jag försökt luska lite mer i detta. Att skutan skulle ha hetat Fragancia är det ingen som känner igen, men att den tillhörde en Isaksson eller Israelsson, troligen ifrån Stockevik är tänkbart.

Går det utifrån detta att försöka lista ut skutans namn? Tiden är antingen tidigt trettiotal, eller sent fyrtiotal.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Fragancia?

Post by Torsten H »

Kan det vara Karl Isberg med MESSINA från Stockevik på Tjörn? Apelsinerna därifrån - Messina - luktar ju gott.
Post Reply