IMO-nummer

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

IMO-nummer

Post by imar »

Hur fungerar detta då? Jag har googlat lite och finner att av det 7-siffriga numret så är sista siffran checksiffra. Det blir alltså med 6 siffror i löpande ordning 999999 poster i registret. Det låter lite om det skall vara internationellt. Kanske är det återanvändning av numren efter viss tid?

Jag har ett konkret fall. Det är nummer 5063459. Hur får jag reda på något om detta? Är det uppgifterna vid införandet som står där i all evighet eller uppdateras posterna på något sätt? Det bör väl rimligen uppdateras vid ägarbyte om det finns skyldighet att anmäla dit. Men hur är det om ett fartyg bara försvinner, ruttnar bort i någon bortglömd hamn? Finns det något sökställe för allmänheten?

Det är många frågor. Det blir intressant att få höra om detta.
L-J
Posts: 156
Joined: 11 Aug 2011, 17:59
Location: Skara

Re: IMO-nummer

Post by L-J »

Här är en länk som förklarar mer. På engelska dock:
http://www.imo.org/OurWork/Safety/imple ... cheme.aspx

IMO har en hel del undantag, Tex fiskefartyg och träfartyg är undantagna.
Dessutom används numret bara EN gång därefter utgår det ur listan. Varje nummer är unikt för varje fartyg och BARA det fartyget.
Vad gäller ditt anförda IMOnummer går det att söka på vesselfinder.com.

Flag: Honduras
Name: CARIB
IMO5063459
Ship type: General Cargo Ship
Built: 1922
Size: N/A
Gross Tonnage:192 t

L-J
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: IMO-nummer

Post by imar »

Tack L-J,

Jag gjorde en test på ett annat fartyg. Det är Inger 7387 som slutade sina dagar i Grekland som Myrtidiotissa. Där fick jag nog upp rätt båt men med fel uppgifter. Hennes IMO fick jag reda på är 5161146. En del av uppgifterna stämmer men inte att hon hade dansk flagg. Hon var byggd i Danmark för att därefter gå till Sverige, Finland och slutligen Grekland. Det var i Grekland hon fick namnet Mytridiotissa. Att det är rätt båt kan jag förstå av byggnadsåret och brt vilket stämmer.
Det finnas alltså en viss risk att inte alla uppgifter stämmer som man får fram. Kanske inte så konstigt när det rör sig om ett så stort antal poster. De nyare stämmer nog bättre än de som infördes när man påbörjade systemet. Så man får nog ta en del av resultaten med en nypa salt.
L-J
Posts: 156
Joined: 11 Aug 2011, 17:59
Location: Skara

Re: IMO-nummer

Post by L-J »

Varsågod.
Vad jag förstår så ska alla fartyg som var registrerade i Lloyds från 1963 vara med i IMO.
Det är nog därför som det finns luckor i historien.

L-J
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: IMO-nummer

Post by Torsten H »

7387 Inger seglade under dansk flagg som Lynetten från leveransen 1920 och fram till i december 1927, då hon såldes till Sverige.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: IMO-nummer

Post by imar »

Jo, så är det ju förståss men det kan väl inte motivera uppgiften att hon har dansk flagg när hon heter Myrtidiotissa? Om man gör en jämförelse med Carib med Hondurasflagg så var ju hon också danskflaggad som Undine innan hon blev norsk och svensk som Gerd och slutligen såld till Västindien. Där har det blivit rätt men jag har full förståelse för den sortens fel som det blivit på Inger - Myrtidiotissa. Det var ju massor med poster som skulle hanteras på en gång när IMO infördes.

Det är bra att det finns ändå, detta register, även om där är några fel. Vi som jobbar med detta kan ofta sortera ut rätt uppgifter. Värre är det ju för dom som litar blint på uppgifter bara för att det står i ett register. Fel uppstår mer eller mindre i alla register. Jag har hittat fel i Lloyds register, Danmarks skibsliste och i Sveriges skeppslista.

Jag tror att jag har fått någorlunda klart för mig hur IMO fungerar nu när jag läst på. En slutsats som jag drar är att den bild man får upp skall visa fartyget efter senaste ägarskiftet. Är det rätt?
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: IMO-nummer

Post by Torsten H »

...inte dansk som Myrtidiotissa - nej - men så skrev du inte.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: IMO-nummer

Post by imar »

Jag var kanske lite otydlig Torsten. Så här skrev jag igår.

"Hennes IMO fick jag reda på är 5161146. En del av uppgifterna stämmer men inte att hon hade dansk flagg."

Vad jag menade med det jag skrev var att när man får fram IMO-uppgiften för Myrtidiotissa så står det att hon hade dansk flagg. Det var det jag menade inte stämde. Ursäkta mina kryptiska runor.

Nu har vi i alla fall fått stormvarning till på fredag. Man varnar för att det skall blåsa upp till 11 bf. från SV. Då får vi nog en och annan extra ankarliggare i vår bay.

Hälsningar
Ingemar
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: IMO-nummer

Post by Torsten H »

Carib ex Gerd skulle få kylmaskineri installerat vid ankomsten till Västindien och sedan transportera fisk och skaldjur, men om det blev så, och var den blev av, har jag inte lyckats få reda på.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: IMO-nummer

Post by imar »

Man får väl förmoda att Honduras blev hennes sista anhalt eftersom hon enligt IMO förde deras flagg. Det är i alla fall teoretiskt. Men om det fungerat så i praktiken eller om hon sålts utan anmälan vet man ju inte. Kanske efterlevnaden av regler där borta inte är lika stor som i norra Europa. Eftersom hon var kölsträckt så sent som 1920 och såld 1952 så gissar jag att hon kunde leva ett par årtionden ytterligare om hon inte genomgick en totalrenovering. Det finns någon uppgift om att hon inte setts efter 1972 men jag vet inte varifrån den kommer förutom att det står i "Tjörns båtar". Jörgen Marcusen i Danmark har 2 referenser angående Gerd. Den ena är KSB-04-0004 och den andra är H&S 1996:1225. Någon som vet betydelsen av dessa?
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: IMO-nummer

Post by Torsten H »

Nja - hon hade inget med Honduras att göra - det var (och är) en bekvämlighetsflagg på samma sätt som t ex Panama och Liberia. Köparen var en USA-medborgare, och förmodligen skulle hon sysselsättas någonstans i den karibiska övärlden. Hon avgick från Göteborg till en hamn på amerikanska Jungfruöarna/US Virgin Islands.
Last edited by Torsten H on 29 Jan 2015, 21:36, edited 1 time in total.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: IMO-nummer

Post by imar »

Jag förstår Torsten, det verkar svårlöst.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: IMO-nummer

Post by kapstans »

Numer finns ju inte bara IMO nummer det finns ju ENI nummer också. De fartyg som får ENI nummer är godkända för trafik på europas kanalsystem. De fartyg av riverseatyp som också har IMO-nummer får ett tillägg för ENI. Ett ENI nummer är 8 siffror långt. Båtar med både IMO/ENI har ett 8 siffrigt nummer där första siffran är "9" följt av båtens IMO-nummer.
ENI nummret består av först tre siffror som identifierar staten därefter resterande enkom ett typ av löp nummer.
Tyckte det var värt att nämna när IMO nummer kom på tapeten.
Fredrik Ahlman
Post Reply