Bogserbåt i Västervik

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
samaka
Posts: 5
Joined: 26 Nov 2014, 23:40

Bogserbåt i Västervik

Post by samaka »

Hej!

Jag söker efter information om en bogserbåt som ligger som vrak i Västervik vid den så kallade T-Bryggan mellan Slottruinen och vägen upp till Kulbacken. Jag och min fru Jasmin kör nämligen Västervik Dykcenter och dyker regelbundet på det vraket och det vore roligt att kunna berätta lite mer om vad det är för en båt. Jag har hört att den kan ha hetat Ymer men vissa säger att den eventuellt hette Ulf eller Olof. Den ska ha sjunkit 1965-1966 efter en provtur med nya motorer under vilken den havererade och fick bogseras in till hamnen. Jag vet inte hur mycket av det som stämmer men det låter rimligt att det skulle kunna gälla jusst den här bogserbåten. Jag har en del videofilm som jag filmat under dyk på vraket och delar gärna med mig av sådant om ni är intresserade. Jag har även en del på vraket Prosper om det kan vara av intresse. Båda kan ses på Youtube: https://www.youtube.com/channel/UCVlmCC ... jwWteaXn6w


.......anders.......
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Bogserbåt i Västervik

Post by Torsten H »

Prova här http://www.tugboatlars.se/BokstavY.htm och klicka sedan på Ymer.
samaka
Posts: 5
Joined: 26 Nov 2014, 23:40

Re: Bogserbåt i Västervik

Post by samaka »

Tack så mycket! Med hjälp av den informationen har jag lyckats komma vidare och nu är det inte mycket kvar att få reda på. Det vore kul att få reda på det exakta datumet homn sjönk men det ska nog gå att luska ut lokalt...


Cheers
Anders
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Bogserbåt i Västervik

Post by Skepparättling »

Jag gissar att det är det som de håller på att försöka bärga på bilden:
7650 Västervik b 1869 bergsund f 1963 misslyckad bärgning av bogserbåt vid Slottsholmen.jpg
Man ser ju inte mycket av den sjunkna
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
samaka
Posts: 5
Joined: 26 Nov 2014, 23:40

Re: Bogserbåt i Västervik

Post by samaka »

Det var ju en riktigt kul bild! Som du säger ser man inte så mycket av den sjunkna bogserbåten men det är ju helt klart att det är den.

Vet du vem man pratar med för att få tillstånd att använda fotot i ett informationsmaterial om vraket?


.......anders.......
Post Reply