Fyrar

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Fyrar

Post by imar »

Många av fyrarna runt våra kuster har tjänat ut och används inte mer. Ny tekning har gjort det möjligt att bestämma sin position utan att få vägledning av de i många fall mycket vackra fyrarna. En del fyrplatser är mer kända än andra som knappt inte går att hitta i litteraturen eller på internet. Jag googlade för skoj skull en stund idag och fick utan problem upp Dämman med uppgift att den är till salu. Jag vet inte hur gammal den uppgiften är men bilderna var i alla fall vackra, minst sagt.

Själv hade jag förmånen att 1956 passera med en skuta på nordgående med stenlast från Bohuslän till Söderhamn. Vi hade fint väder med vind från de södra regionerna som gjorde det möjligt att använda både gaffelstor och gaffelfock med några försegel på vår trmastskonare. En stund senare såg vi Blå Jungfrun.

Andra fyrar som är mindra kända kan vara svårare att lokalisera. Jag stötte på en uppgift som nämner "Vilbådans fyr" men kan inte i hast hitta var den ligger. Tidigare fanns på Live Ships Maps ett alternativ att visa alla fyrar i det valda området men den möjligheten verkar inte finnas kvar. De som sysslar med att utveckla programmen ändrar stup i kvarten så man hinner inte med.

Det fanns något som heter "Svensk fyrlista" och den är bra när man har den i handen. Men om man inte har det och vill leta upp en fyr, hur gör man då? Jag har googlat utan att hitta Vilbådans fyr (kanske är det felstavat).

I övrigt får jag önska en god natt, nu när hundvakten snart börjar.

Ingemar
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Fyrar

Post by Torsten H »

I inloppet till Holmsund finns Lillbådan med en fyr på - kan det vara den?
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Fyrar

Post by imar »

Museet i Helsingör skriver angående 4692 Duen från Grönhögen att hon förliste vid Hasslö Karlskrona. Om samma fartyg står det i Tjörns båtar att läsa att hon förliste vid Vilbådans fyr. Kanske finns det i närheten av Hasslö någon fyr med det eller liknande namn. Jag har ingen hittat men jag har inte någon fyrlista.

Det skulle ju kunna vara Lillbådan som du skriver Torsten. Museet har flera andra fel angående i historiken för Duen.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Fyrar

Post by Torsten H »

Duen gick på Vitbådan/Vitebåden.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Fyrar

Post by imar »

Tack Torsten! Det är mycket lättare att hitta när man har rätt namn. Museet i Helsingör hade rätt. Efter mycket letande på AIS så hittar jag funktionen med fyrar. Där finns ingen fyr nu i alla fall. Kanske det inte funnits tidigare heller. Det finns inga uppgifter om fyr på de sidor om Vitbådan/Vitbåden som jag hittat.
Post Reply