Gångtider

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
linden
Posts: 5
Joined: 01 Nov 2010, 18:22

Gångtider

Post by linden »

Hej!

Jag undrar vad det kunde vara för gångtid med en lastångare från Göteborg till Englands ostkust under första halvan av 1900-talet?

Likaså gångtid mellan Uddevalla- Otterbäcken eller annan Vänerhamn?

Och Uddevalla-Tyska östersjöhamnar?

Mvh

Linden
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Gångtider

Post by kapstans »

Det beror förstås på farten.... Du kan förslagsvis använda ett hjälpmedel likt en maritim atlas där man visar distans och tid kopplat till fart, idag vanligen 15 knop. En coaster av idag är inget skott den heller utan ligger vanligen i en 10-12 knop. Det är förstås omöjligt att dra alla fartyg under en och samma kam. Men en coaster av idag tillryggalägger sträckan Göteborg-Vänersborg på ca 8-9 timmar. Svårt även där att vara exakt för det beror på ev möten och väntan etc såvida man inte kör på en slot tid där man har fritt fram.
Fredrik Ahlman
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: Gångtider

Post by Jan Schönemann »

Betr. gångtider Uddevalla-Vänerhamn så gjorde vi med vårt fartyg Svanefjord 2 resor 1987 Uddevalla-Mariestad som tog c;a 19 timmar. Då skall man veta att Svanefjord var ett av de långsammaste med en snittfart av c:a 7 knop.
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: Gångtider

Post by Jan Schönemann »

Räknade fel i all hast. Skall vara 3 st resor med en snitttid c;a 25 timmar. Sedan kan tiden uppströms i älven med last bero på hur mycket vatten man tappar av i Trollhättan.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Gångtider

Post by imar »

Sträckan Göteborg - Hull är ca 480 distansminuter och Göteborg - Londonområdet ca 560. Det beror naturligtvis mycket på vädret hur lång tid det tar och så vilket fartyg det är. Jag har för mig att det tog närmare två dygn med londonbåtarna efter turlistan till London. Svanefjord skulle nog ha behövt närmare tre och ett halvt dygn för samma sträcka om det var gott väder hela resan.
linden
Posts: 5
Joined: 01 Nov 2010, 18:22

Re: Gångtider

Post by linden »

Tack för svar och tips om hur man räknar lite på tiderna!
Post Reply