bajs

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
golden oil
Posts: 55
Joined: 14 Dec 2009, 19:01

bajs

Post by golden oil »

jag tog över en fd tysk livräddnings båt på 22 x 6 m ´JULIA nummer MONSUN av STRÄNGNÄS SHXL för ca ett år sen, då hade den legat på eller vid gorsingeholm i strängnäs i över tio år,inget skräp eller utsläpp under den tiden och hyran betalt i tid. så fick dom för sej att inga båtar får ligga där på grund av att kajen ska städas.jag tog kontakt med ansvarig på kommunen hans àxelsson`för att fråga om det inte gick att ompröva beslutet. eller att i alla fall få använda kajen för att ta ombord bunker och lämna grå / svartvatten,( det är den enda kajen som tar en lastbil i strängnäs ) fick till svar att kajen får inte på något vis överskrida 7500 ton så att lämna bajs gick inte för sej.(det har inte varit en båt där på två år..)jag försökte att förklara att vad båten behöver för drift / lämnar ifrån sej inte har ´med lastvolym att göra..då vart jag `` förbjuden ``att på något vis använda kajen.för det var det politiker beslut på..´då tar vi kontakt med den ansvarige politikern ´´ marianne andersson ´´för det här kan ju inte vara riktigt att inte få lämna sitt skit enligt den lag som är ganska klar. och obs att jag betalar för hämtningen själv.marianne ringde upp,lyssnade och bad att få ringa upp. när så skedde talade hon om för mej att båten var en fritidsbåt och därför ska gå in till västerviken ()en mycket trång gästhamn,) för att på båtmacken ta bunker och lämna mitt bajs med någon sorts dammsugare, hon talade även om att jag inte hade någon firma. hodéns marinrep har varit reg sen 83 är moms reg och jag har fortfarande f skatt. måste vara enkelt att kontrollera för en kommunpolitiker. men där var det tack och adjö..pratade sen med länstyrelsen och transportverket om möjligheten att komma till en kaj, dom skickade ett mejl till miljö hälsa strängnäs. den ansvarige ringde upp för att förhöra sej samt talade om att hon tar det här mycket allvarligt.hon skulle höra av sej, jag ringde upp henne efter ca en vecka, då fick jag höra att jag är helt förbjuden att lägga till någonstans i strängnäs och att jag inte var välkommen i den här kommunen. genom att jag är förbjuden att komma till någon kaj så behöver dom inte ge plats för slamsugaren eller bunkerbilen... jan hodén, Marinrep, Ägare av Monsun av strängnäs och fortfarande bergvik av strängnäs
Attachments
buss 001.JPG
örnen
Posts: 120
Joined: 11 Feb 2014, 21:14

Re: bajs

Post by örnen »

Hur är det egentligen om man bildar en båtklubb för större båtar eller någon annan form av förening
har inte kommunerna svårare att motverka/diskriminera sådana här intressen då?
golden oil
Posts: 55
Joined: 14 Dec 2009, 19:01

Re: bajs

Post by golden oil »

knappast strängnäs kommun. dom sa att dom inte vill ha några båtar alls på sitt bord. absolut inte stora båtar. båtklubben gripen i eldsundsviken med ca 100 platser håller på att förhandlas bort.så att hitta en plats för större båtar är nog kört. jag lämnade in en förfrågan att långtids hyra gorsingeholm eller att köpa hela kajen,,den står ju tom och oanvänd. men kan ni tänka er,, papperet har försvunnit så dom kan inte svara på det.....och vill heller inte diskutera var det kan ha tagit vägen.mycket bekvämt,,, kan tillägga att jag talade om att jag ´´står ´´ till sjöassistans ´förfogande´då jag inte kan vara ansluten dels för att det tar upp till 2,5 3 tim att starta upp monsun när hon ligger för ankar, och inte har någon kaj att bunkra ifrån, det talade marianne andersson om att jag inte var ansluten till assistans, tacka fan för det.jag kan bara stå som jag skrev och sa till marianne utan möjlighet att få lägga till är det omöjlikt att kunna vara ansluten .då kan man bara stå till förfogande. men jag undrar .äger inte jag en liten del av dom ´´kommunala´´ bryggorna genom mina skattepengar eller tillhör dom kommunhuset och politikerna.... jan hodén marinrep
örnen
Posts: 120
Joined: 11 Feb 2014, 21:14

Re: bajs

Post by örnen »

Självklart är vi delägare som skattebetalare men det glömmer oftast våra mer eller mindre inkompetenta politiker bort.
Jag tycker det är så synd att vi med större båtar blir bortmotade lite över allt se i stockholm hur många det är som fått söka sig bort från stan ja även små båtar och båtklubbar bara för rikeknösarna ska komma åt exklusiva tomter.
Men det verkar som större båtar ligger mest illa till över allt.
Dom kallar det för skrotbåtar o dyl en del är faktiskt väldigt seriösa med sina båtar.
Men det där med förening eller båtklubb har jag tidigare hört att man med en förening har lite större makt mot kommuner.
Jag måste tillstå att jag själv har tur som ligger i Fiskeboda/Hjälmaren och har det bra men mitt intresse är ändå stort för likasinnade
Jag hoppas att det ordnar sig så du får tag i någon kajplats.
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: bajs

Post by m/s munter »

Eftersom de haverister har dragit oro och förbannelse över alla kommuners tjänstemän försäkrar sig de mot stora äldre båtar genom att helt enkelt "porta" dem. ett enkelt och funktionellt sätt. ser inte ens flytetyg propert ut eller är K-märkt, blir det svårt att få en ny kajplats.
Det verkar som om "drömmarnas kaj tiden" är ett minne blott. allt har sin tid.. eftersom de flesta av alla äldre stora fartyg i landet ägs / drivs av människor med hög ålder, ser framtiden mörk ut. när det framöver blir allt fler fartyg till salu som fritidsskepp vill det till att finna plats. stor båt = större problem.

fan va positivt det här blev då.. ni får flytta till Forsvik, här finns det kaj o bryggor. :)

bara o dra i tutan när ni sladdar förbi så tar vi emot tampen och bjuder på punsch :P
golden oil
Posts: 55
Joined: 14 Dec 2009, 19:01

Re: bajs

Post by golden oil »

Jag kommer. En tjafsfri kommun låter för bra för att vara sant...
L-J
Posts: 156
Joined: 11 Aug 2011, 17:59
Location: Skara

Re: bajs

Post by L-J »

Jösses, golden oil.
Det här luktar JO-anmälan så det skriker om det.
Du ska enligt alla regler bli uppsagd i laga ordning från din plats innan de överhuvudtaget ska öppna truten.
Sen är 7500kg gränsen inga problem. De flesta slamsugare har en "mindre" bil för att tömma lite svåråtkomliga tankar.
Vad gäller bunkring får man utan vare sig ADR eller andra tillstånd frakta upp till 3000 liter bränsle i en tank.
Så maxgränsen på 7500 torde vara en "skitsak" att komma runt (ursäkta skämtet).
Vad beträffar F-skatten så skicka in en kopia på ditt F-skattebevis i rekommenderat brev, detsamma gäller övriga skrivelser.
Annars så håller jag med Munter..... Välkommen till Skaraborg: -Här bor bara trevvlia männsker.... :wink:

L-J
PS/
Du kan ju alltid ankra upp vid Trädgårdsholmaran i Vänern, där är det definitivt inga myndigheter som lägger sig i....... :wink:
/DS
golden oil
Posts: 55
Joined: 14 Dec 2009, 19:01

Re: bajs

Post by golden oil »

det är inte vikten på bilarna dom menar . det är konstigt nog vad kajen får ta eller lämna i gods under ett år..så 7500 ton är gränsen på vad båtarna får lämna eller lasta.. bunker oljor och liknande räknas inte med i det. lantmännen som kajen byggdes till och som har en silos ca 500 m därifrån kan inte använda ´´sin´´kaj på grund av den lilla volymen .någon form av dispens för att enstaka år överskrida nuvarande produktionsvillkor på 7500 ton ges inte ....står det i brevet jag fick av kommunen.så från lantmännen går det en ständig ström av lastbilar istället.när jag var i tjugo år åldern var jag på en båt som heter sunnanvind. då låg båtarna på kö för att lasta på gorsingeholm.då tid och nutid. .men det enda jag vill är att bli av med ca 1500 l svart o gråvatten,ingen olja eller diesel i det.olje spill fylls i en säskild tank som när den är full tas om hand av stena på min räkning.sammt ta en 3500 l bunker då och då, kajen är i bra skick och gjord för tung transport så där är det inga problem. länstyrelsen förstår inte vad kommunen styr efter men kan inte hjälpa när kommunen är i sin fulla rätt att förbjuda mej att använda någon kaj i sin lilla by.samma säger transportstyrelsen.det råd dom ger är att vända mej till en tidning ,tycker inte att det ska behövas.men det är klart, det är ju gratis reklam för firman.och förhoppningsvis mindre bra reklam för miljö och hälsa i kommunen samt kommunpolitikern marianne nilsson ....jan hodén marinrep.
User avatar
tugtrafik
Posts: 265
Joined: 30 Jan 2006, 11:13
Location: Forsvik: Göta Kanals höjdpunkt
Contact:

Re: bajs

Post by tugtrafik »

Myndighetskontakter ska man undvika. :roll:
örnen
Posts: 120
Joined: 11 Feb 2014, 21:14

Re: bajs

Post by örnen »

Ja det är underligt nu för tiden,det ska vara så miljömedvetet allting men när dom skickar spannmål med lastbilar i hundratal i stället
för att gå sjövägen när det finns en kaj och förmodligen har det räckt med några få lastbåtar till dom årliga transporterna där i från.
Det där miljösnacket står en upp i halsen det är inget annat än en jättebra skatteko.
golden oil
Posts: 55
Joined: 14 Dec 2009, 19:01

Re: bajs

Post by golden oil »

jo det där med miljön är nog bra. man skaffar och installerar septi tankar sen får man inte tömma dom.... men kommunen låter renings bassängerna svämma över ett par gånger i veckan ibland..i samma lilla vik som reservvattnet till strängnäs kommun tas ifrån.det luktar mumma när orenat toa och annat avlopps vatten svämmar över. men jag ska kanske utnyttja det. när det luktar skit vid friskvatten intaget kan jag kanske gå dit och göra mej av med mitt avfall....jan hodén
Attachments
buss 013.JPG
örnen
Posts: 120
Joined: 11 Feb 2014, 21:14

Re: bajs

Post by örnen »

Ja det måste bli som en piss i havet för när dom där bassängerna svämmar över så är det väl frågan
om hundratals kubik med piss o skit.
När det gäller stat och kommun då verkar det inte vara så noga med miljötänkandet.
golden oil
Posts: 55
Joined: 14 Dec 2009, 19:01

Re: bajs

Post by golden oil »

det nya från kommunen är att jag och firman inte längre är skrivna i kommunen. att båtarna är det och att jag verkar i strängnäs är ingen anledning att upplåta plats för bunker och tömning av toatank. att det ska vara så svårt att vara laglydig. jan hodén marinrep..
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: bajs

Post by kapstans »

Jag skulle nog ha provat att ringa till Sjöfartsverket som är "affärsdrivande verk" och fråga dem om de har någon kaj lämpad för ändamålet i närheten. Alternativet kan ju vara att gå till någon av de kommersiella hamnarna dit lastfartygen går för att få uträttat det du önskar mot ersättning så klart.
Det är knepigt läge idag för vill du exempelvis lägga upp ett lastfartyg en tid i en vikande marknad så drar allt fler kommuner örönen åt sig och tänker...vrak...det sjunker...eller överges.... Även om fartyget är fullt i klass så spelar det ingen roll men det finns ju undantag, kommuner som faktiskt förstår och ser nyttan med fartyg.
Fredrik Ahlman
golden oil
Posts: 55
Joined: 14 Dec 2009, 19:01

Re: bajs

Post by golden oil »

fick ett brev från kommunen som gav mej tillåtelse att ligga högst 24 tim vid kaj för att på egen bekostnad tömma avfalls tanken. dock inte bunkra båten. ?? men en liten seger är det allt tycker jag, det är inte lätt att vara en laglydig småföretagare i en kommun där centern styr. :D
Post Reply