Mesinian Bay, Gr

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Igår eftermiddag kom det in en något ovanlig gäst. Det var Asvira IMO 9359210 med maltesisk flagg som ankrade upp på redden. Det är ett torrlastfartyg på 3346 tdw som är byggd 2005. Hon kom med last från Libanon, destinerad till Barletta i Italien. Vad hon gör här är svårt att säga men hon gick in i hamnen idag på morgonen så att Soprano (yacht 44 m) fick flytta sig längre in i basängen. Jag skall till stan i morgon så jag åker den vägen och ser om det finns några sktiviteter.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

https://www.marinetraffic.com/en/photos ... IRA#366049

Nej hon gick nu ikväll. Den missade jag. Bilden är från Korintkanalen.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Samma mönster som förra gången RCC Prestige var här, fast då hette hon Glovis Prestige. Efter att ha legat ute i den yttre Messinian Bay och kört runt sedan den 2 september kom hon tillbaka igår eftermiddag till sin ankarplats. Destination Kalamata Anch den 7/9 angavs några dagar innan. Förra gången hade hon sällskap med en annan Glovisbåt som legat längre men några månader låg hon här den gången. Nu får vi se vad som händer, om det har med konjunkturen att göra eller om det rör besiktningar av något slag.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Allegra IMO 9114476 5688.JPG
Igår fick jag ett foto på en bulk carrier som kom från Isabel på Filipinerna. När hon kom hade hon destination Montreal Canada. Hon hade alltså valt Zueskanalen istället för Panamakanalen på sin långa resa. Hon fick service här i drygt ett dygn och fortsatte sin resa, nu med Gibraltar som dest. Hon såg ut att vara lastad men en del av bottenfärgen syntes ändå. Liberia flagg, byggd 1995 på 24173 tdw.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Idag hade vi besök av kryssningsfartyget Silver Whisper IMO 9192179. Det är en sån där balkongkryssare med båda fartygssidornas alla däck över huvuddäck utstyrda med balkonger till hytterna. Inte särskilt vackert om man jämför med de gamla kryssarna. Jag var i hamnen och fick en bild av henne liggande vid djupkajen.
Hon är byggd 2001, 186 meter lång och seglar med Bahamas flagg. Hon kom från Koper i Slovenien och seglade vidare ikväll utan angiven destination. Just nu håller hon en kurs av 163 grader så det verkar som hon skall österut i Medelhavet. När hon gick i kvällsmörkret var hon väl upplyst och det var även ankarliggarna LNG tankern Maran Gas Hector och bilbåten RCC Prestige som hon passerade. Jag satt just då och intog mitt kvällsmål på balkongen och kände mig priviligerad.
Jag kommer att göra ett försök att ladda upp bilden från hamnen.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Silver Whisper IMO 9192179 5689.JPG
Silver Whisper
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Det är väl så att var tid har sina kryssare. Att designen förändras med tiden. Idag måste de vara lite större och rederierna måste ha större flottor för att vinna skalfördelarna i driften. Hon ser ju rätt fin ut för sin tid, inte purung hon heller faktiskt. Tänk bara att varje ny fartygsgeneration ger ett miljövänligare fartyg samtidigt kan jag hålla med om att en klassisk 50- eller 60- tals kryssare är väldigt vacker med sina runda lite mer bulliga former.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Hon gick till Santorini.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Det har varit lite fram och tillbaka för Maran Gas Hector som kom hit i slutet av augusti från Point Fortin i Trinidad Tobago. Hon gick den 5 sept med oviss destination och kom tillbaka idag på förmiddagen för några timmar innan hon gick till Jeddah i Röda Havet. Det har väl troligen löst sig med last därifrån.
En annan gäst som kom i eftermiddags är bulk carriern Cetus Star med IMO 9278741 som kom med last från Svarta Havet troligen. Hon var här den 13 augusti också då hon kom från St Petersburg och skulle till Eregli i Turkiet. Hon gick för en stund sedan och skall nu till Rotterdam. Hon hade last inne när jag såg henne från balkongen. ETA beräknad till den 21 september. Hon är byggd 2004 och lastar 33 tusen ton. Hon är flaggad på Malta. Hon har ca 2700 distansminuter till Rotterdam. Just nu går hon med drygt 11 knop så hon behöver troligen öka något för att komma in den 21 på kvällen ETA.

https://www.marinetraffic.com/en/photos ... STAR#48806
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Det har varit lite fram och tillbaka för Maran Gas Hector som kom hit i slutet av augusti från Point Fortin i Trinidad Tobago. Hon gick den 5 sept med oviss destination och kom tillbaka idag på förmiddagen för några timmar innan hon gick till Jeddah i Röda Havet. Det har väl troligen löst sig med last därifrån.

En annan gäst som kom i eftermiddags är bulk carriern Cetus Star med IMO 9278741 som kom med last från Svarta Havet troligen. Hon var här den 13 augusti också då hon kom från St Petersburg och skulle till Eregli i Turkiet. Hon gick för en stund sedan och skall nu till Rotterdam. Hon hade last inne när jag såg henne från balkongen. ETA beräknad till den 21 september. Hon är byggd 2004 och lastar 33 tusen ton. Hon är flaggad på Malta. Hon har ca 2700 distansminuter till Rotterdam. Just nu går hon med drygt 11 knop så hon behöver troligen öka något för att komma in den 21 på kvällen ETA.

https://www.marinetraffic.com/en/photos ... STAR#48806
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Sjöfart är inte alltid efter tidtabellen men fram kommer hon. En båt av handystorlek, den minsta klassen av de större.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Det ser ut som bilbåten RCC Prestige kommer iväg nu efter att ha legat här sedan 15 augusti. Hon har fått destination Bozcaada i Turkiet- Vi får se om det står sig. Medan hon är på väg ut så kommer det en Bulk carrier som är lätt. Det är Pergamos 9343833 på 92832 ton som kommer från Ukraina. Hon är byggd 2007 och har grekisk flagg. På fartygssidan har hon Marmaras Navigation i stora vita bokstäver på det svarta skrovet. Det är för mörkt för att fota.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Ja men en lite större fröken på besök, ur panamax segmentet.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

När Pergamos hade legat en stund kom det en stor tanker och lade sig i närheten. Det var Aegean Unity från Arkadia Hellas som gjorde sig ett ärende till vår bay. Hon är grekflaggad, byggd 2016 och lastar 158932 tdw. Hon kom från Fos Sur Mer i Frankrike och var på lätten. Hon var snabbast ut efter service och har redan hunnit runt Peloponnesos på sin destination till Dardanellerna. Hon går med drygt 11 knop. Rutten som passerar vår bay österut mot Dardanellerna går i sundet mellan Kithira och Peloponnesos, Steno Elafonisou. Namnet kommer från ön Elafonisou som ligger väster om den ostligaste udden och med Kithira i syd bildar det hårt trafikerade sundet. Steno betyder sund.
Nåväl, Pergamos gick också efter några timmar men har ännu inte fått ny destination. Hon befinner sig utanför den västligaste udden på en kurs av 254 grader. Det kan betyda att hon lämnar Medelhavet. Hon kom från Svarta Havet utan last. Vi får se, destinationen kan komma i kväll.
Skall försöka lägga ut en bild senare när de två ligger för ankar.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

CIMG5708.JPG
Här kommer dom.
Post Reply