Mesinian Bay, Gr

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Det kan det nog bli. Kan hon inte gå för egen maskin så lär hon väl ligga vid kaj tills jag kommer dit någon dag.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Ser fram emot en uppdatering.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Ytterligare ett fartyg kom igår in i Messinian Bay och ankrade vid Koroni, långt ute på den västligaste udden. Det var kemikalietankern Naoussa IMO 9488530 som kom från Iraklion på Kreta. Hon skall troligtvis till Ereikoussa, en liten ö som ligger N om Korfu. Destinationen har angetts som "not recognized" på grund av felstavning. Hon är byggd 2013 och för grekisk flagg. Hon lastar 2200 tdw.

http://photos.marinetraffic.com/ais/sho ... id=1285247
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Bogserbåten återvände till Atenområdet och kommer strax att komma fram till Perama där den hör hemma.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Ett ovanligt litet containerfartyg har tagit sig in i Messinian Bay och ankrat i den yttre delen utanför Koroni. Det är Ponza från Malta med IMO 9143398. Hon mäter endast 5000 tdw och är byggd 1998. På en annan bild har jag räknat till 120 containers drygt.

http://photos.marinetraffic.com/ais/sho ... 5603&size=

Glovisbåtarna är ute och kör igen, på samma sätt.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Johar Adam har vi sett här tidigare. Hon är också liten och ligger i närheten av Ponza ute vid Koroni. Hon har IMO 9015981 och är byggd 1991. Hon är flaggad i Togo och tar endast 4653 tdw. Kemikalietankern gick. Johar Adam har kommit från Gemlik i Turkiet och skall till Sfax i Tunisien.

http://photos.marinetraffic.com/ais/sho ... 0540&size=
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Hon är väl ganska normal, en coaster av idag.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Just nu blev det mörkt. Jag hade hoppats få se Ledra Pride IMO 8028503 innan ljuset försvann, men det gick inte. Hon är på ingående och passerar strax fyren Kitries inne i bayen lite väster om oss. Det är en Standby Safety Vessel som är byggd 1981 och har cyp flagg. Hon är 42 meter lång. Kommer från den nordafrikanska kusten vid Libyen med dest Limasol. Kalamata står även som destination. På bilder ser man att hon jobbar för plattformar o liknande, supply. Man kan undra vad hon har för ärende.

Det kom en tanker mitt på dagen, Minerva Lydia IMO 9262900 med maltesisk flagg och byggd 2004. Hon lastar 48.000 tdw och är fullastad. Hon kommer från Bulgarien Burgas med destination att ankra här. De vill ha mera pengar för oljan gissar jag. Vad annars kan det vara?

Det är mycket ostadigt väder men det kan knappast förklara varför det finns så många fartyg i Messinian Bay för närvarande. Utöver de två ovan så har vi tre ankarliggare vid Koroni. Kemikalietankern Naussa kom aldrig iväg. Ling tankern ligger kvar väl upplyst och i hamnen ligger Alta från Arfika som kom igår med bogsering.

Utöver dessa ligger det två mindre trålare ute och snurrar runt, båda är moderna järnare.

http://www.marinetraffic.com/en/photos/ ... RIDE#first

http://photos.marinetraffic.com/ais/sho ... 4087&size=





http://www.marinetraffic.com/en/photos/ ... RIDE#first
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Standbyfartyget lär du väl kunna fotografera i morgon, hon skall säkert in och proviantera. Tankern, tja chartern bestämmer ju vart hon skall och rederiet tillhandahåller tjänsten. Bakomliggande faktor svår att sia i. I en marknadsnedgång blir fartyg liggande längre utan jobb alternativt läggs upp vid långvariga problem. Det går upp och ner.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Vi har kommit in i en regnperiod så vi får väl se om vädret tillåter fotografering.

Nu ligger Glovisbåtarna ute igen sedan ett dygn. Just nu kör de med ca 6 knop på varierande kurser. Glovis Prestige som tillkom senare kör ungefär samma manövrar som Glovis Passion. Kan det ha något att göra med omställningar av motorerna av något slag? För mig är det en gåta men jag har full förståelse för om andra som är insatta förstår vad det gäller. Det är väl bara att ge sig till tåls.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Alta 4659.JPG
Alta 4657.JPG
Alta 4655.JPG
Alta 4653.JPG
Alta 4649.JPG
Ledra Pride 4648.JPG
Ledra Pride 4643.JPG
Ledra Pride 4642.JPG
Ledra Pride 4640.JPG
Ledra Pride 4638.JPG
Proviantering i Kalamata 4636.JPG
Proviantering i Kalamata 4634.JPG
Då vi själva behövde proviant idag tog jag tillfället i akt att passera hamnen med de intressanta händelser som föregick där.

Två lastbilar med proviant till en tanker på redden höll på att lossa sin last direkt till lastrummet på en liten transportbåt. Det var åtskilliga pallar med allt ifrån paketerade varor som kan lagras utan kyla till färska grönsaker och potatis. Bilarna som kom hade åtminstone några ton vardera så de kommer att leva gott ombord. Kanske var även julmaten med. Det finns med ett par kort.

Ledra Pride har en gång haft Aalesund som hemort. Det syns i aktern om inte annat. Förmodligen var hon byggd för Aalesund. Numera har hon påmålade bokstäver Limasol. Ledra Pride har en besättning på 8 man och gästar Kalamata i väntan på nytt kontrakt. De räknar med att få betjäna oljeutvinningen i Egeiska havet som numera pågår. Utvinningen kanske inte är så stor för det är mest bråk med Turkiet om rättigheterna till oljan men det pågår i alla fall ett omfattande förarbete. Besättningsmannen som villigt poserar är Mohammed från Jakarta som varit ombord ett år. Dom verkar över hela jordklotet sa han.

Afrikanen från Zanzibar heter Alta och fick uppsöka hamnen med hjälp av bogserare från Pireus på grund av maskinhaveri. En representant från rederiet som jag träffade på kajen upplyste mig om att det var en cylinder som inte ville vara med. Den är redan bortplockad o0ch sänd för renovering. Kan hända att de får den under helgen tillbaka så att de kan fortsätta sin resa till Västindien på måndag. Exakt vad han menade med en cylinder framgick inte, kanske är det en kolv. På den här båten är de 9 st i besättningen och som framgår av bilderna är hon utrustad med kraftiga lastbommar. Den förliga tar 28 ton och den akterut 8 ton. Det finns en stilstudie av lejdaren för att komma ombord. Undrar vad dom skulle säga i Skandinavien om det. Rederiet är amerikansk från Florida men har flaggat ut. De har endast detta fartyg. Det är ju mycket mera man skulle vilja veta men vad jag förstår skall hon gå över pölen på lätten. Kanske är det där
borta som den huvudsakliga verksamheten skall bedrivas. Hon har tidigare varit flaggad i Panama. Hon är gammal men stabil sa representanten.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Trevlig bildserie och uppdatering. Alta verkligen skriker med sitt utseende "-Jag har gått i Norge" :D Hon är tillbakahållen tills dess hon kan släppas av klassen efter skadan är hanterad. Det är kul just med variationen i din hamn, alla typer av fartyg från smått till stort.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Och variationer är det även ute på redden. 1 stor tanker på lätten, 1 stor ling förmodligen också på lätten, 1 50 tusentonnare lastad med råolja, 2 st biltransportbåtar och ytterligare en stor tanker på lätten. Dessa låg samtidigt. Nu har en stor tanker gett sig av till Egypten för att lasta. Just nu ser jag två nya fartyg på väg in istället. Det är en general cargo på 12 tusen tdw som är på väg från Gulluk i Turkiet till Bari i Italien, Hidalga heter hon med IMO 9522063. Den andra som är på väg in är en oil/chemical tanker Baltic Captain 1 med IMO 9208100 som kommer från Tarragona för att ankra här. Den är på 37 tusen tdw. Så här många ankarliggare samtidigt har det inte varit på flera år. I går kväll var det väldigt vackert att se dem i skymningen i klart väder. Hamnkontoret lägger dem på en rad så att de kan lägga en annan rad tidigare. För många år sedan kunde man se mer än 10 ligga här samtidigt.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Du får satsa på att bli hamnagent eller varför inte skeppshandlare i byn :D
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Oliver för inläggning 2017 4670.JPG
Messinian Bay 21 november 2017 på morgonen 4666.JPG
Det var tät trafik i vår Bay idag på morgonen. Många fartyg som låg ankrade och som var på väg in och ut. Det kom även ett litet RoRo fartyg som efter ett par timmar på redden gick in i hamnen och lade sig med akterporten till kajen. Hon var lätt när hon kom och man kan bara gissa vad hon skulle lasta. För många år sedan hände något liknande och då var det pallade takpannor som kördes in med truckar. Det var inte samma fartyg. Hon heter Capitan Christos med IMO 7026613. Hon är 96 meter lång och tar ändå bara 1088 tdw. Hon är byggd 1970 och har grekisk flagg. Idag är hon vit till färgen. Tyvärr blev det inget besök i hamnen idag och jag tror inte hon blir liggande länge. Foto från Msarine Traffic istället.

http://photos.marinetraffic.com/ais/sho ... 0459&size=

Jag bifogar bilden på trafiken idag på morgonen.

En annan aktuell bild bifogas också. Det är 4 kg oliver som jag plockade ner idag för inläggning. De blev efter en stund snittade och blötlagda. Så skall de ligga i ca 2 - 3 veckor med byte av vattnet varje dag för att de skall bli mindre beska. På slutet lägger man i salt för att de skall bli fastare och så håller de sig ju bättre med salt. Därefter blir det inläggning och den kan variera. Vi använder lite ättika medan andra använder mera kanske. Och sedan inläggning i burk med lite ättika och några deciliter olivolja som håller luften borta. Har man gott om olivolja så häller man burken full istället för vatten.
Post Reply