Mesinian Bay, Gr

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Tja containersegmentet genomgår ju nu ett stålbad och många rederier med containerfartyg är på randen till konkurs, ja Hanjin gick ju till och med i konkurs. Men det kan förstås finnas olika anledningar till att fartyget på bilden saknar last. Hon börjar bli lite till åren men hon är en liten Post Panamax med kapacitet på 5551 TEU. Borta i Asien hugger man nu upp så nya som 2000-tals fartyg. Det råder tonnageöverkott i världen.
Trist historia med segelbåten, man skall ju bara vidtaga de jobb man klarar att hantera. Dyrköpt läxa kan man tro.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Rederiet JPTP har nu 2 tankers liggande här igen. Yves Jacob har snart legat en månad och i förgår kom Jill Jacob 9257498 på 72909 tdv. Byggd 2003 och seglar med Liberias flagga. De vanligaste tankers här är på 70 - 100 tusen twv. Därför blev jag förvånad i förra veckan när en tanker på 157 tusen tdw dök upp. Troligen bland de största jag sett här. Den försvann innan jag hunnit notera namn och imo. För ca 15 år sedan var det vanligare med mycket stora tankers. Jag minns en natt då jag vaknade av ljudet när ankarkättingen lades ut. Det var innan AIS så jag fick aldrig någon uppfattning om storleken. Men den kan ha varit större än den som var här i förra veckan.

En kändis som varit här och vänt är Q Elisabeth 2. Det var under kriget på Balkan och hon användes då för att transportera trupp. Jag fick foto av dålig kvalitet. Vad hon gjorde här vet jag inte. Det gick väldigt snabbt men det stod i lokaltidningen.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

En liten dansk seglare ligger i marinan sedan innan jul. Det är en äldre man som seglar ensam. Jag träffade honom i förra veckan men tyvärr försvann bilderna. Han skall segla över till stöveln i Italien i den här veckan säger han. Båten är 30 fot och han kan ta med 100 liter diesel med tank och dunkar. Det räcker till 60 timmars motorgång. Den liknar Balad men är byggd i Polen säger han. Han har bytt motor i Grekland till en Yanmar som fungerar fint. 280 distansminuter uppger han att det är till hamnen dit han skall. Det har varit gott väder länge men mars är normalt sett ingen stabil månad. Vi önskar honom lycka till.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Balladen är ju en erkänd långseglare och en kopia bör väl då vara snarlik. Överfarten lär han klara av på några dygn. Yanmar är ju också en av de större inombordartillverkarna. En rätt skön tillvaro för en pensionär att ta sig fram i sin egen takt, fast det är klart att en 30 fotare för permanent boende kan bli lite trångt.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Homeport Basel. Hur låter det? En sak kan man i varje fall vara säker på. Hon har aldrig varit hemma. Det är bulk carrier Luzern med flagg från Switzerland på 50 000 tdw som jag tänker på. Hon ligger just nu långt ute i vår bukt, utom synhåll för ögat. Dneprobugskiy i Ukraina är hon destinerad till. Jag räknar med att få se hennes styrbordslanterna om en stund men hon håller bara 2,9 knop så det kan dröja lite. Hon ligger på 10,1 meters djupgående så det betyder väl att hon är lastad. När man googlar på destinationsorten så ser man från hamnen många bilder på liknande bulkbåtar. Bättre att proviantera här än i Ukraina tror jag.

http://www.marinetraffic.com/en/photos/ ... ERN#503317
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Nu har hon gått förbi min balkong och ligger utanför piren. Hon har fortfarande gångljusen tända och två stycken servicebåtar är på väg ut. Hon kanske inte blir så långvarig. Hon kanske går igen i natt. En ganska ny måne lyser på nedgående över henne. Månen är för svag för att ge reflexer i vattnet.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Hon tar nog bara lite proviant eller bunkrar i din bukt. Det förekommer ju lite fartyg som inte kan ha varit i sin hemmahamn och ja här är ett exempel. Commercial management ligger hos Massoel Shipping noterar jag.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Det var som vi trodde. Hon är på väg ut igen efter några timmars service. Hon skall alltså gå genom Bosporen. För mig som novis verkar det trångt där för ett så stort fartyg. Jag har bara varit där som turist. Någon som vet hur stora fartyg som kan gå upp i Svarta Havet? Bilderna från hennes destinationsort tyder på att storleken är vanlig.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Det är främst Air-draft som ligger som ett hinder med max 58 meter, högre än så får man inte in. Fartyg med air-draft 54-58 meter måste ha bogserare med sig stark nog att hantera fartyget. Det finns inget maxmått för fartyg men vissa förbehåll att meddela VTS centralen i tid. Fartyg 150-200 meter och eller 10-15 m draft skall avisera reseplan 24 timmar före ETA. Fartyg 200-300 meter och eller draft mer än 15 meter skall avisera 48 timmar före ETA till passagen.
Längre fartyg än så än mer villkor. Därtill specialvillkor för tanker +250 meter mm.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Tack för detta. Jag förstår att det är broarna över Bosporen som bestämmer inseglingen och har haft svårt att hitta dessa uppgifter men ur minnet sedan tidigare har jag för mig att de är ca 70 meter. Det kan vara så att jag minns fel. Och så har vi ju marginal att ta hänsyn till naturligtvis när man sätter seglingshöjd. Vet du exakt hur det ligger till, jag har som sagt inte hittat.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Intressant läsning men jag kan fortfarande inte se den seglingsfria höjden. Efter att ha googlat runt hittar jag den beträffande de två första broarna (färdigställda 1974 och 1988) . Höjden anges till 64 meter på båda. Det verkar rimligt för mig att då bestämma maxhöjden för seglation till 58 meter. Den tredje bron som invigdes 2016 hittar jag däremot inte uppgiften för men jag antar tills vidare att den också är 64 meter. Det här måttet anges knappast inte alls vilket jag tycker är konstigt.

Detta hör ju knappast till Mesinian Bay men det är intressant eftersom så många ankarliggare här skall till Svarta Havet.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

vi tar ännu en källa den anger 57 m å andra sidan avser den hela leden.

http://www.arkas.com.tr/en/straits_navigation.html
Fredrik Ahlman
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by Torsten H »

Något 'off topic': Viking Supply har en del av sina fartyg "in-house" - jag hittar inte den termen - vad betyder den?
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Det betyder att man har verksamheten i "egen regi", att man driver den direkt själv. Låt säga att ett rederi kan ju ha ett tex skeppsmäkleri in-house för att på så vis vinna kostnadsfördelar. Det kan också finnas skäl såsom att säkerställa att egna organisationen upprätthåller och säkrar kompetensen i egna verksamheten inom olika områden genom att driva något in-house. Det kan ha en strategisk betydelse utifrån de mål bolaget har.

Därtill går olika inriktningar i cykliska förlopp. Ta outsourcing som exempel. Att under en längre tidsperiod anser "alla" att lägga ut något på någon annan är bästa inriktning för att under nästkommande längre tidsperiod ta en hattvändning med inriktning att allt kan ske in-house med kostnadsbesparing. Om man tittar på olika bolag historiskt så kan man se dessa vändningar i olika processer.
Fredrik Ahlman
Post Reply