Mesinian Bay, Gr

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Ajos 9145138.jpg
Ajos 9145138.jpg (16.32 KiB) Viewed 11577 times
Sedan några dagar ligger ännu ett fartyg och lastar avfall från olivpressningen. Förra gången skulle lasten till Italien vilket kan låta konstigt för Italien är världens största olivodlarland. Men där bor ju betydligt mer folk och där finns fler fabriker så åtgången på bränsle blir därmed större. Fartyget heter AJOS med IMO 9145138 och hon har Comoros flagg för sina 3002 tdw. Styrhytt som står på stolpe har jag sett tidigare i höst.

https://www.vesselfinder.com/ship-photos/173163?s=1
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Ja där har vi ett sådant där gräsligt river sea ship igen. Men utseendet till trots är dessa väldigt praktiska då de både kan trafikera kanaler och öppen sjö. Typen är numer väldigt vanlig upp till Vänern. Praktisk då det gäller att ta sig under broar utan att alltid kräva öppning. Själv är jag kanske lite mer konservativ och uppskattar ett riktigt bygge.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

På föregående sida finns en kabelutläggare.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Tack Imar, jag missade kabelutläggaren helt. Just nischfartyg har ju allt som oftast en bra marknad. Nischer drabbas ju inte i samma utsträckning av konjunktursvängningar likt de vanliga segmenten.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Olivavfallet gick till Italien den här gången också. Ajos ligger nu för ankar i den italienska foten och väntar på att få lossa. Kabelutläggaren blev inte gammal. Den gick redan på natten och var vid lunchtid dagen därpå strax söder om Naxos där hon fortfarande ligger till synes utan rörelser. Hon kanske ligger där och jobbar och då är det väl ingen fart att tala om. I så fall skall det bli intressant att se sträckningen på kabeln. Det kommer ju ständigt bättre och bättre teknologi och Grekland har många öar. Men jag antar att mycket går i luften istället. Det låter åtminstone enklare och billigare.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Det finns nog att göra för en kabelläggare, det blir ju svårt med luftledning över vatten.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Jag tänkte mest på kabel för telefoni mm. Elkablarna blir givetvis för all evighet liggande på botten, såvida ingen kommer på ett knep att överföra el på annat sätt.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Det är möjligt du har rätt. En trend jag noterat i gles befolkade delar är att radiolänkar ersätter kopparlinorna då dessa blir billigare ur underhållssynpunkt samt att man mer och mer förlitar sig på mobila telefonin med master där de behövs. Den fasta telefonin minskar ju stadigt i de glesare befolkade områdena. Idag tänker man ju alltid på ekonomin.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Jo ekonomin är betydelsefull men skall man ha riktigt bra anslutning så är det kabel som gäller (har jag fått lära mig). Därför tror jag att åtminstone befolkningstäta områden lägger kabel. Det ser vi här i Grekland. Man lär sig känna igen grävning och lagning av modern kabel för telefoni och internet vars schakt inte är bredare än 10-15 cm. I riktig glesbygd får man kanske nöja sig med dessa tjänster på sannat sätt.

Naxos har en befolkning på 17 - 18 tusen invånare o en stor turistindustri så där finns nog riktig el i kabel och telefoni och internet i kabel. Jag har dock varit på många öar där det saknats elkabel och där det är dieselverk som gäller. I sådant fall har man naturligtvis inte heller annan kabel. Många öar saknar även eget dricksvatten. Då kommer det färskvattenbåt regelbundet och fyller upp öns vattenmagasin. Den minst bebodda ön jag varit på är Levitha som ligger med ungefär samma avstånd till Amorgos, Leros och Patmos. Det bodde en familj när vi seglade dit för ca 15 år sedan. Dieselkraftverk som drev det som behövdes. Familjen levde på ett par små åkerlappar och getter och utfordrade även oss turister som kom. Vi fick en riktigt god måltid med pannbiff och pommes fritt och grönsaker och till detta fanns det kall öl.

Man hade utökat försörjningen det året med 4 bojplatser i lagunen som man tog betalt för. Ön ligger ca 20 NM SV om Leros. Detta var kanske ett avsteg från rubriken men det kan bli så ibland.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Ibland känner man sig lyckligt lottad faktiskt att man fått lov att födas och växa upp i Sverige som trots allt är ganska välordnat och som har en riktig infrastruktur. När du nämner dieselelverk och avsaknad av färskvatten så tyder mycket på att Grekland har en bit kvar och en del att jobba med. Ser ni ingen utveckling mot solenergi och vindkraft? Jag menar ni har ju ändå goda förutsättningar.
Faktum är att det finns bra radiolänkar också men det är klart att skall det till volym så finns inga genvägar. I vilket fall som helst verkar det finnas gott om jobb för en kabelläggare, dvs om någon har råd att betala.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Det är lätt att något faller bort när man skriver och har bråttom. Solenergi och vindkraftverk har verkligen haft ett uppsving här i Grekland. Man lägger lätt märke till båda när man färdas genom landskapet med bil och även utefter kusterna. Vindkraften fordrar naturligtvis större investeringar per enhet så det är inget som är var mans egendom och jag vet inte hur de finansieras men ibland kan man samtidigt se 20 st när man vänder sig omkring. Det är framförallt i lämpliga områden. I vårt närområde har jag inte sett några ännu.

Desto fler anläggningar av solpaneler i varierande storlek. Där gjorde Elverket en drive för några år sedan och köpte upp överskottselen för ett bra pris. Det blev stort intresse och efter ett par år så halverades stimulansen. Man gör anläggningar på tak med lämpligt läge och riktning och jag kan ibland räkna till mellan 50 och 100 sammankopplade speglar av ungefär en kvadratmeters storlek. I naturen gör man anläggningar på flera hundra speglar. Det har framförts klagomål på speglar i naturen som sägs förta skönheten men vad jag lagt märke till så fortsätter byggandet. En viss mattning har det dock blivit på grund av minskad subvention. Elpriserna här är ungefär som i Sverige.

När det gäller uppvärmning så misstar man sig om man tro att det inte behövs här. De gamla generationerna på landsbygden brukade nöja sig med en öppen eldstad i bostaden och alla eldade med ved från olivträden. Men den moderna människan vill ha mer värme och numera byggs inga hus utan värmepanna för olja eller gaseldning. Integrerade system med varmvatten fanns inte på värmepannorna tills för en kort tid sedan. Det fanns system för varmvatten men inte så att man kunde reglera med schunt eller elda för endast varmvatten. Nu har jag hört att man pratar om det. När vi gjorde vår installation för ca 25 år sedan så viste man inte vad det var att få varmvatten från pannan. Varmvatten har gjorts med elektriska varmvattenberedare som har måst stängas av när man skall exempelvis duscha för att eliminera risken av att bli grillad. Det hände senast för ca tre år sedan i vår bekantskapskrets att en person glömt att stänga av beredaren. Hon hittades ett par dagar senare helt förkolnad (sägs det) sedan duschen blivit elförande.

Bergvärme eller jordvärme pratade jag med en rörläggerifirma om för 10 år sedan och då viste man inte vad det var för något. Man menade att verkningsgraden skulle vara för liten i Grekland. Luftvärme (omvänd aircondition) används sedan 10 år (gissning), men inte heller där finns anläggningar för luft/vatten. Sedan en tid tillbaka har man dessutom på uppvärmningssidan börjat tala om koldioxidutsläppen från vedeldning och oljepannor vilket ju är ett globalt problem.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Ja jag menar väl det, det där var en fin beskrivning Imar. Det lät betydligt bättre än dieselelverk... Solen och vinden öppnar nya möjligheter speciellt nu när priserna för att tillverka dessa sjunker.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Tzoanna V3756.JPG
Atlantic Acanthus 3753.JPG
Iron Baron V 3752.JPG
Iron Baron V and Atlantic Acanthus 3749.JPG
Efter en tids tystnad så är det dags att presentera två vackra fartyg som kom in för service tidigt idag på morgonen. Vinkeln var sådan att jag kunde få dem på samma bild. Den svarta är en bulk carrier på 56 546 tdw som är byggd 2014. Hon seglar med Panama flagg och står destinerad till Valetta. För mig verkar det som hon har en del last inne. Hon ligger fortfarande kvar ikväll. Hon heter Iron Baron V med IMO 9626986.

Den andra är en refr cargo på 11 793 tdw byggd 1999. Hon heter Atlantic Acanthus och har Bahamas flagg och IMO 9189897. Hon gick i eftermiddags.

Det har även varit några stora tankers här som vanligt men under den senaste veckan har det varit tomt tills idag.

I hamnen ligger Tzoanna V och lastar skrot. Otroligt mycket som samlar sig även i en så liten stad som Kalamata. Hon har ju varit här tidigare i höst och lastat.

Stäven på en av smuggelbåtarna som ligger kvar syns tv om Tzoanna V. Den andra fick bogserhjälp till Pireusområdet för några veckor sedan, troligen upphuggning.
Last edited by imar on 07 Feb 2017, 14:00, edited 1 time in total.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Ja det är verkligen kul med variationen av fartyg. Återseende igen av Tzoanna Ex Nyfjell med självlossare. Visst känner man Sietas designen på håll, typisk mitten av 70- talet.
Baron V är till storleken Supramax och där börjar de ju bli lite stora. Atlantic Acanthus har jag nog inte sett tidigare men fartygstypen är ju rätt vanlig i din vik.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Hydra, Arctic Aurora, Limar 3776.JPG
Så här såg det ut från balkongen vid lunchtid idag. Några timmar tidigare kunde man bara se akterspeglarna på dem. Men strömändringen gjorde att det gick att fotografera. Det är för långt avstånd för min kamera men man får ändå en uppfattning om hur det ser ut. Från vänster i bild ser man Chemical tanker Limar 9121003 på 46 170 tdw byggd 1996 och med flagg från Marshall Island. I mitten ligger Crude oil tanker Hydra 9294551 på 105 744 tdw byggd 2004 och med flagg från Malta. Till höger ligger Ling tanker Arctic Aurora 9645970 på 84 604 tdw byggd 2013 med Maltesisk flagg. Bara kemikalietankern är över 20 år.

Endast oljetankern ligger kvar ikväll. Ibland har dom väldigt bråttom. Tid är pengar och de fick snabbt vad de kom hit för. 17 grader i luften idag. Jag klippte olivträd.
Post Reply