Mesinian Bay, Gr

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Madares är ännu en stolt representant för de tidlösa JJ Sietas fartygen. Hon sticker på djupet ca 5 meter fullastad. Den här typiska designen på bygget har blivit väldigt utmärkande på Sietas fartygen från mitten av 70 talet och framåt. Självlossaren dvs grävmaskin på gantrykran är en väldigt bra lösning som möjliggör ekonomisk drift också på ett mindre fartyg.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Styrbordssidan var helt färdig ikväll när jag var och tittade. Det var bit kvar på det sista fotot och den var alltså ditsatt, kanske igår. Inte heller den är en rak bit utan den är i två olika bredder.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Det kryllar ju inte direkt av träbåtar idag i Sverige, det var väl typ 80-talet när det ännu fanns en del sådant tonnage kvar. Därav är det rätt kul att se bilderna där nerifrån där träbåten fortfarande fyller en plats. Snart är hon nog redo att möta elementen igen.
Fredrik Ahlman
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by zoroaster »

Apropå träbåtar så känner jag en grek, här i sverige som har renoverat gamla träbåtar som hobby. Mycket av hans renovering skiljer sig säker från svenskt byggsätt. Och liknar dessa reparationer. Han har tex inte lagt borden som dom låg från början i original utan som på bilderna.
D
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Det är nog olika tekniker i olika världsändar. Trä är ju ändå rätt förnuftigt ur kretsloppssynpunkt. Noterade i samband med båtmässotiden att det faktiskt börjar dyka upp lite träjollar igen. Troligen tillverkade där arbetskraften är som billigast men egentligen funkar ju en träeka rätt så bra faktiskt. De beläggningar som finns kan ju göra underhållet rätt minimalt också. Kanske är det som så att trä blir exotiskt med ett ökat intresse på fritidssidan.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Arfetisalle (Moondance) har lämnat Medelhavet ochbefinner sig i Svarta Havet på resa från Georgien till Rumänien. Jag har varit borta en månad och upptäckte att hon var borta när jag kom hem. Hon hade ju ett stort vite över sig så jag antar att någon har måst öppna plånboken. Det är kanske i de farvattnen som hon kommer att verka i fortsättningen. Det verkade ju på inläggen här som att det inte var så noga där med säkerhet mm. Undrar vad som hände.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Tja man låg i detention i inte mindre än 37 dygn med ofattbara 59 fel. Varav 26 stycken var ground for detention om jag nu räknade rätt i listan, det är nästan ofattbart. Denna kommer säkert med i the worst of the worst på Paris MoUs hemsida under Caught in the net rubriken. Jag misstänker att de lämnar Paris MoU området för gott nu.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Hon har nu varit i Rumänien och är på väg österut igen i Svarta Havet. Hon kanske har funnit en bra trade där utan alltför mycket inblandning av myndigheter. Kapstans, om du lägger märke till henne på den där worst listan så är jag tacksam för information. Det måste ha varit en förskräcklig lista hon ådragit sig. Och hur lyckades dom komma till rätta med den. Jag förmodar att det har måst fram med pengarna plus åtgärder. Det kommer väl snart något annat flytetyg hit i hennes ställe. Förmodar att Kalamata är bästa hamn i hela området. Här finns alla myndigheter, flygplats motorväg till Aten och en massa serviceföretag inom sjöfart som kan utföra det mesta.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Jo det är bara ett urval av värre fartyg som Paris MoU lägger upp som avskräckande exempel. Du kan själv söka dig runt bland en del avskräckande exempel.

https://www.parismou.org/publications-c ... caught-net

Det finns några intressanta exempel på brister eller tveksamma lagningar samt rent sanitära olägenheter. Svarta havet har en del tveksamt tonnage och olycksfrekvensen är väl något högre än inom Paris MoU området. Intänkterna är lite lägre i Svarta Havsområdet. Men man får ju vad man betalar för.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

CIMG2979.JPG
CIMG2978.JPG
Tack för adressen Kapstan, jag var inne och tittade.

Reparationen på varvet i marinan går mot sitt slut. Utsidan med bordläggningen är helt klar sånär som på någon strykning i botten. Roder och propeller har kommit på plats igen och även styrhytt har hunnit bli reparerad och målad. Hon är fint målad utvändigt och inombords håller man på med garneringen. Man bankade och slog i spik när jag var där igår. Min gissning är att det blir sjösättning i maj?. Då har man hållit på i mer än ett år. Det har inte varit bråttom.

Så har vi också börjat få del av flyktingströmmen från Afrika. Det har varit lite om detta på nyheterna och man vet inte riktigt hela historien men det sägs att kanske 400 personer drunknat när de försökt ta sig från Libyen till Italien med skrotbåtar. 41 st räddades och fördes till Kalamata igår eller förgår. Inget på TV, såg en snutt idag på BBC. De var inhysta på en idrottsarena först men släpptes idag. Bilderna på BBC var tagna utanför Polisstationen. Samtliga räddade var från länder i Afrika.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Trevligt med dina bilduppdateringar. Jo men visst är det härligt att det finns delar av Europa där man fortfarande kan ta det i sin egen takt. Den blir nog fin när den få återse sitt rätta element igen. kul.
Ja du befinner dig ju nere invid frontlinjen så det blir ju en än farligare resa över från Lybien. Helst skulle man väl sett att dessa resor inte företogs alls då riskerna med själva resan är så stora. Likväl att båtarna är i sådant mediokert skick som används. Man kan nog skatta sig lycklig över att man råkade födas på en lugn plats på vår jord.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

CIMG3011.JPG
CIMG3010.JPG
CIMG3008.JPG
CIMG3007.JPG
Idag var det sjösättning av Dimitra som fått en grundlig översyn på varvet i Marinan. Tyvärr var jag inte där då men jag var där sent på eftermiddagen och pratade med befälhavaren. Den har stått på land i tre år fick jag veta. Det finns inte så mycket jobb för dessa små transportbåtar som sköter transporter till fartyg på redden, alltifrån smålaster på några ton till förnödenheter och proviant. Den här är 15 meter så det är ungefär samma storlek som de små orustbyggda galeaserna som seglade uppe i Norden. Motorn är en 6-cyl Mercedes på 160 hk som såg nästan ny ut (det lilla jag kunde se). Så nu ligger hon bara och väntar på uppdrag. Jag skickar några bilder på skönheten. Bilderna blev inte så bra för det var sent på eftermiddagen och dessutom tidvis duggregn.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Trevligt att hon kom tillbaka i vattnet igen. Nej framtiden är knappast vidare ljus för de allra minsta av havets tjänare inom just den sektorn. Den utslagningen har väl egentligen redan skett här uppe och de uppdrag som lämpar sig för mindre båtar där efterfrågas andra modernare typer av fartyg. Sen så tar besparingar ut sin rätt också. Den lite större sjöfarten är ju hårt prövad med dålig lönsamhet. Visserligen delvis förorsakad av branschens egen överbyggnation men resultatet blir ju det samma oavsett underliggande orsak. Kanske kan hon lämpa sig för mindre turisttrafik eller liknande.
Det har varit kul att följa din bildserie och din bevakning från början till slut. Du får hitta ett nytt objekt nu...
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

14 maj 2016 solnedgång 3020.JPG
Johanna hade strax innan fotot plöjt den blanka ytan efter att ha varit i Kalamata och lossat grus för vägbeläggning. Det är otroligt hur fort de lossar med egen kran som har skopa. Hon kom på förmiddagen väl lastad och gick sent på eftermiddagen mycket lätt efter att ha lossat ett par tusen ton. Och solnedgångar har vi många här också. Ibland värda ett foto.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Ja det går undan och det ligger lite i tanken bakom dessa självlossare. Dessa kan vara ideala för "short sea" där resan företas nattetid medan lastning och lossning sker på "affärstid"/dagtid. Man kan också då få en hygglig ekonomi i fartyget om man kan agera på detta vis. Dels pga att man nyttjar tiden optimalt men det finns fler vinster i detta om man då kan trafikera en och samma plats hela tiden tex fast arbetställe vid av och påmönstring, bygga struktur för supply samt att söka anpassa fartyget enkom för aktuella destinationen. Det finns fördelar om man kan hålla sig till att bara trafikera punkt A till punkt B.
Fredrik Ahlman
Post Reply