Mesinian Bay, Gr

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Titta på den konstiga bogserbåten. Den har legat i hamnen ett par dagar och ger sig iväg nu. Oklart vart den går tycker jag. Det står ”Tug”.
https://www.marinetraffic.com/en/photos ... 0M#3011671
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Är du säker på att du fick rätt bild? Båten jag ser är ett obemannat fartyg avsett för undervattensundersökning av havsbotten. Ett intressant koncept med obemannat fartyg som därtill har en obemannad miniubåt/ROV för undersökningarna.

https://stories.kongsberg.com/content/a ... loration-0
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Det ser konstigt ut men det är den bild man får upp när man sätter pekaren på henne. Hon har varit ute under gårdagen och kört ca 15 distansminuter utefter vår sida av viken men var tillbaka på eftermiddagen i hamnen och ligger där nu. Prova att gå in på Marine Traffic och se på Kalamata så får du upp henne liggande bredvid Ledra Rride. Jag skickar med en bild på hur det ser ut i hamnen nu inatt. Den blå pricken är Ledra Pride, den ännu ljusare är den vi pratar om som på Marine Traffic heter USV M samt på tvärkajen ser man lyxkryssaren Sapphire.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Bilden från hamnen
Attachments
USV M.jpg
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Ny bild
Attachments
USV M vid kaj.jpg
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Ja så kan det bli ibland.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Största tankern i år har just kommit in och ankrat. Det är maltesiska Crude Oil tankern Sounion som kör för grekiska Delta Tankers. 163 tusen tdw och 274 meter lång och 50 meter bred. Gaslog Saratoga Lng som har legat ankrad sedan 12 november är 9 meter längre och 5 meter smalare men med tdw 81 tusen. En ståtlig syn. Sounion är utan last och kommer från Nigeria.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Kul med storfrämmande!
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Ett bogsersläp på väg från Constanta till Rotterdam har hamnat i vår bay. Av vilken anledning vet jag inte ännu. Bogseraren heter Christos XXIV och har Panama flagg. Den är 50 meter lång och byggd 1971. Släpet ser ut som en flodpråm eller flodbåt och är 2 – 3 gånger längre än bogseraren. Svårt att säga om de är på väg ännu. De rör sig med ca 6 knop i sydlig riktning. Vindarna spås här till ca 11 i byarna idag, Malta närmare 20 i byarna så det kanske är vädret som fört dem hit. De gick från Constanta den 1 dec och har ETA Rotterdam 28 dec. Om det stämmer så skulle det väl bli jul i Biscaya. Jag tycker dock att de verkar ligga lite efter. Allt beror på vädret. 6,3 knop har jag sett kanske de kan göra ett par knop till om vädret är bra?

https://www.marinetraffic.com/en/ais/de ... ISTOS_XXIV
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Det var som jag misstänkte. Bogseraren med släp är på väg in igen. De avvaktar nog bättre prognoser. Däremot gick Ledra Pride ut med sina fendrar på däck men det syns ännu inga annalkande tankers som skulle behöva assistans för STS.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Bogserare med släp.jpg
Bogserare med släp.jpg (81.14 KiB) Viewed 7798 times
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Bogserbåten Christos XXIV med släp det senaste dygnet. 7 knop just nu.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Ofta finns det restriktioner för väder med bogserare med pråm alternativt att chartern kräver så.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Bogseraren gick tidigt idag på morgonen och håller en kurs som tar honom till Messinasundet. Kanske han har räknat med avdrift så att de skall gå S om Sicilien. Det borde vara närmaste vägen. De gör bara ca 4 knop nu så det kommer att ta tid. Bara till Gibraltar är det ca 1300 nm. Dom har ändrat ETA Rotterdam till 30 dec. men dom får allt öka farten lite om det skall hålla.
Post Reply