Mesinian Bay, Gr

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Just nu har vi en LNG tanker på ingående. Den har kommit i kikaravstånd och är väl upplyst. Det är Maran Gas Olympias IMO 9732371 med grekisk flagg på 95194 tdw. Hon där byggd 2017 och kommer från Sabine Pass US och skall till Jeddah i Röda Havet. På ankarplatsen ligger sedan tidigare idag Nordic Ruth som är en Oil/(chemical tanker med IMO 9208473 på 35820 tdw. Hon har Singapore flagg, är på lätten och är byggd år 2000. Hon kom från Benghazi i Libyen och var destinerad till Kalamata.

Sabine Pass är en stor LNG terminal och en gissning är att hon lastat där för Jeddah fast det låter kanske konstigt.

https://www.marinetraffic.com/en/photos ... AS#2925484
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Besöken i din vik går i vågor, nu är det full fart igen. LNG tankers kommer vi nog få ser mer av i takt med omställningen.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Barlast från St Petersburg till Iskenderun i Turkiet. Det är vad det verkar som för Sea Lady på 50246 tdw. Jag har sett exempel på tidigare att man inte redovisat en plats på vägen. Vad lastar man i Iskenderun? Det här har kostat en del för rederiet. Men jag har även sett att man gått tom från USA till Medelhavet. Sea Lady kom idag på morgonen och gick för ett par timmar sedan.

Equinox Seas är just på väg in i bukten. Hon kommer från Kina. Man kan ännu inte se henne men jag gissar att hon har last. IMO 9229697, 52009 tdw. Bulk Carrier.

https://www.marinetraffic.com/en/photos ... EAS#317569

https://www.marinetraffic.com/en/photos ... ADY#865234
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Ja Det är jordbruksprodukter och industriprodukter som är stora områden, vilket iofs kan vara lite av varje. Vem det kostat pengar för beror lite på hur fartyget är engagerat. Om det är så att hon exempelvis är tidschartrad för en specifik tidsperiod så ligger ju det problemet hos den som chartrat in. Men hon kan ju också vara enkelreseengagerad. Alltså ibland kan det vara lönt att ta en ballastresa och egentligen inget att höja på ögonbrynen för. Det beror lite på marknaden och chartern i sig.
I detta fall är det en Supramax och det är klart att en lite större pjäs kan ta ett längre steg och ändå klara sig gott.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Kinabåten hade last som jag trodde. Hon kom in just innan det mörknade. Om hon gått den här vägen så skall hon till Europa tror jag. Det kan ju t.o.m. vara så att lasten inte har hitttat sin köpare ännu. Vi får se. Hon går nog snart.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Bra läge och pris gör din by till ett attraktivt stopp. Det finns många olika former av kontrakt på marknaden så allt är möjligt.Vissa varor har tom sina egna kontrakt.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Varvsarbete 5210.JPG
Och fortfarande finns det träbåtar här nere som behöver repareras. Den här har stått ett tag och det är en del bord som håller på att bytas. Jag såg nya bord som låg i spänn för att passa. Och som ni ser så har dom fått bort den gamla färgen med hjälp av blåslampa. Båtmodellen är densamma som de tidigare som bytt bord på varvet, port tenders.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Det var längesedan vi hade kryssningsfartyg i hamnen men nu är i alla fall maltesiska Marella Celebration på väg in med beräknad ankomst kl 0700. Hon är byggd 1984 så hon har några år på nacken. Kommer nu från Piraeus och kommer att ligga över dagen här antar jag. Hon mäter 214 meter så hon är ganska stor.

https://www.marinetraffic.com/en/photos ... ON#2724310
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Marella Celebration 5221.JPG
Det blev en bild av Marella Celebration. Hon tar upp en stor del av kajen.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Kul att träbåtsvarvet fortfarande har fullt upp med jobb, sådana bilder uppskattas. Ja det där var ju ett lite äldre kryssningsfartyg men det har ju förstås en betydelse för er stad att få den typen av besök. Det leder ju till goda affärer för traktens köpmän.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Marella Celebration är på väg till Corfu.
janfre
Posts: 12
Joined: 02 Jan 2008, 20:24

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by janfre »

Marella Celebration hette tidigare Noordam och tillhörde Holland America Linjen.
Jag erinrar mig en incident som inträffade då hon låg i Stockholm en mycket varm sommardag.
Vi skulle ta emot svartvatten från fartyget, detta tillgick vanligen på så vis att man kopplade en slang från fartyget till en avloppsanslutning i kajen. Men denna gång påstod chifen att hans svartvattentank låg så djupt att det inte gick att pumpa så högt. Således tillkallades en sugbil, denna sög tanken full och anslöt sedan sin slang till avloppet i kajen. Då han tryckte ner skiten visade det sig att slangen var full med mycket små hål, detta gav upphov till att en fin vattendimma spreds över kajen. Passagerare som gick förbi tyckte det var skönt med en svalkande dusch i hettan, till någon insåg vad som pågick och stoppade duschandet.
Inför nästa anlöp kontaktades en pumpfirma för att införskaffa en boosterpump, detta visade sig inte vara så enkelt då man måste veta kapacitet och sughöjd på fartygets pump.
Då Noordam kom till kaj stod en ingenjör från pumpfirman på kajen för att försöka lösa problemet.
Denna gång var det en ny chif och han kunde meddela att det inte var något problem med att pumpa, bara man öppnade rätt ventil.

Janne Frendin
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Den va bra :D
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Anekdoter lyfter alltid en smula.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Blue Marlin IMO 9215115 Oil Prod Tanker på 36 tusen ton har legat här sedan den 11 juni. Hon hade dest OPL Kalamata och låg först långt där ute i ett dygn innan hon igår kom in och ankrade. Det såg på håll ut som hon hade last men inte fullt. Idag fick vi kanske anledningen till besöket. På förmiddagen, medan jag var i Kalamata, så kom Sienna IMO 9147447 Crude Oil Tanker på 105 tusen ton in och vände. Jag såg henne aldrig men kunde i efterhand på AIS se att hon varit inne. Om hon har last kunde jag inte förstå.


Nu är de båda på väg ut och skall troligen genomföra en STS operation. Det är en gissning men det ser så ut. Någon av de båda har väl då fått med sig Jokohamafendrarna från någon Port tender. Hur kan jag se vem av dem som får olja av vem? De är nu båda utom synhåll.
Post Reply