Mesinian Bay, Gr

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Gaslog Gibraltar 4519.JPG
Den 12 oktober gick Glovis Passion ut på redden. Där ligger hon fortfarande. Hon är kanske snart klar med kolvbytet.

Idag på morgonen kom det en bjässe igen. Ling tanker Gaslog Gibraltar med IMO 9707510. Hon för Bermudaflagg och kommer närmast från Point Fortin på Trinidad och Tobago. Hon gick därifrån den 4 oktober så det har tagit henne 13 dygn att komma hit. Hon väntar på order. Hon är 291 meter lång och 45 bred så hon är bland de större som kommer hit. Hon är byggd förra året och lastar 87981 tdw. Det syns att hon är ny. Eftersom det var på morgonen kunde det bli en bild från balkongen. Hon är tillsammans med två andra det största som rederiet har och tar in 174.000 cbm. De två andra lika stora levererades också 2016. Samsung i Korea levererade dem. Gaslog Glaskow var här för 10 dagar sedan.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Trevligt fortsätt posta bilder från din ort. Din utsikt från balkongen är då inte fy skam.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Taxiarchis 4526.JPG
Taxiarchis 4527.JPG
Taxiarchis 4530.JPG
För omväxlings skull kom det ett mindre fartyg idag. En tanker med samma namn var här tidigare i höst med olja. Den här båten som skall lasta med egen grips har ett S efter namnet. Snarlikt är det i alla fall. Namnet har anknytning till kyrkan så det förekommer även på gator i många städer. Här i Kalamata heter huvudgatan Taxiarchon. Taxiarchis S har IMO 6913340, grekisk flagg, och lastar 1464 tdw. Hon är byggd 1969 så hon har några år på nacken. Bogpropellern har hon nog fått senare, eller? Hon gjorde en fin tilläggning tycker jag och började med att lägga ut SB ankare i god tid. Jag tycker att man använder oftare än i Skandinavien ankare här, även när man ligger till kaj. Få se om det blir skrot eller olivavfall. Något annat kan jag inte tänka mig.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Ja men där har vi ju en gammal goding, finns inte många kvar av 60-talarna i drift. Ser ut att ha varit norsk. Visst är det troligt att hon fått en bogpropeller i ett senare skede så att hon kan fickparkera. Kanske att hon bara haft något kraftroder innan och att man önskat bättre förmåga att manövrera. Hon har säkert haft lastbommar från början men senare fått en självlossare. Den skapar ju möjligheten att få ekonomin att balansera. Det var kul att se.
Fredrik Ahlman
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by Jan Schönemann »

Sietasbygge från 1969. Varit svensk som Gerd av Falkenberg och Nordgard av Värmdö.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

ja en klassisk Sietas är alltid en fröjd för ögat.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

En livestock carrier kan jag inte påminna mig om att jag har sett här tidigare. Nu ligger i alla fall en sådan för ankar på vår redd. Det är IMO 7113624 Mariona med flagg från Tanzania. Hon är på 3180 tdw och kommer från Mersin i Turkiet och skall till Koper i Slovenien. Hon är byggd 1971. Bland de äldre alltså. Hon förekommer på bilder med en överbyggnad som går från fören till bryggan medan andra bilder är utan denna överbyggnad. Jag antar att hon byggts för något annat än livestock men senare fått detta användningsområde. Hon är byggd i Holland och på en bild från 2010 heter hon AZEZA MOON med Sierra Leone flagg och ett rent cargo fartyg utan den stora däcksöverbyggnaden.

Jag fick se henne nu ikväll i mörkret så jag har inte kunnat se hur hon ser ut men jag antar att utseendet är som på bifogad bild.


http://photos.marinetraffic.com/ais/sho ... id=2828194
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Man kan väl säga att ofta är det på sluttampen i ett fartygs liv som hon konverteras till livestock carrier. Sedan går hon att nyttja en tid ytterligare. Vanligen rör det sig om äldre fartyg. Dock har det på senare tid byggts nya fartyg just för ändamålet så att djuren kan resa första klass.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Idag på morgonen kunde jag konstatera att Livestock carriern hade samma utseende som på bilden. Jag antar att de har kreaturen på flera däck i den överbyggnad som har kommit till extra ovan däck, kanske under också ett par däck. I så fall kan det bli många djur tror jag. Nu har det regnat så hon syns inte längre men enligt Marine Traffic så ligger hon kvar.

Det gör däremot inte Glovis Passion (bilbåten). Hon är ute och rör på sig igen sedan i morse och ligger just nu längre ute i Messinian Bay och kör med 1,2 knop, Provkörning efter kolvbytet förmodar jag. Hoppas verkligen att det blivit lyckat. Den 11 oktober hade hon fått kolven när hon låg i hamnen. Hon har alltså haft 12 dygn på sig för kolvbytet. Det är ju ingen liten mopedmotor så jag antar att det tar tid. Det kan ju också hängt upp sig när man börjat plocka isär. Pengar har det i alla fall kostat. Chifen är från Ukraina och har varit en omgång tidigare på fartyget. Han har erfarenhet från samma motorer även från andra fartyg. Vi håller tummarna att jag får se henne med en riktig destination i 16-17 knop i morgon.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Glovis Passion fortsätter att med knappt styrfart (1,5 knop) ligga längre ute i Messinian Bay och köra.

Istället har en liberiaflaggad bulk carrier letat sig in i mörkret. Hon har IMO 9146003 och heter Stella T med 48 tusen i tdw. Hon är snart inne och går med 5,2 knopnära min balkong. Synd att det inte är dagsljus. Hon kommer från Samsun på Svartahavskusten i Turkiet och är på lätten.

http://www.marinetraffic.com/en/photos/ ... LA_T#first
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Gaslog Gibraltar lättade just ankar och håller en sydlig kurs. Hon har ännu inte fått någon ny destination. 0,9 knop just nu.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Nej hon bara ankrade om lite längre från farleden. Och det kan man nästan förstå när en så stor pjäs kommer så nära henne. Stella T ligger precis i farleden till hamnen med stopp i maskin drygt 1000meter SO om nocken på hamnpiren. Hon väntar nog på något. Det kan inte vara rätt plats att ligga någon längre tid. Hon har vänt och ligger nu med fören utåt med en liten båt från hamnen långsides vid aktern om BB. Hon kommer nog att gå om en stund.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Det blev bara några timmar för Stella T utanför piren i Kalamata. Nu är hon istället på väg till Oran i Algeriet.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Du har bra koll, kan ju öppna VTS Kalamata snart :)
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

CIMG4564.JPG
Livestock carriern Mariona har just lättat ankar och påbörjat sin förflyttning till Koper i Slovenien. Det ligger i närheten av Trieste och är Sloveniens största hamnstad. Klockan 10 i morgon förmiddag står som estimated arrival och det är ca 700 sjömil dit så det går ju inte. Om hon har last inne har jag inte förstått. Hon har inte bråttom för hon kör bara med 2,8 knop än så länge. Hon kommer att träffa på bilbåten Glavis Passion om en stund. Hon ligger fortfarande där ute och snurrar med obetydlig framfart. En stund idag gjorde hon drygt 7 knop. Det verkar för mig som om deras maskinfel inte blivit lösta med den nya kolven.

Gaslog Gibraltar ligger kvar efter omankringen igår kväll. Hon saknar troligen kontrakt. Vi har haft regn idag och igår, inte så mycket men det var välkommet. Jag skickar med en morgonbild på hur det såg ut då mot väster från vår balkong.
Post Reply