Mesinian Bay, Gr

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Det har varit en lång och intressant tråd. Jag kommer följa den även framåt men jag har lite mindre tid så jag kanske inte kommenterar så ofta men vill gärna se fler fina bilder från Medelhavets pärla. Tack för att du delar med dig!
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Kryssningsfartyget Marella Discovery befinner sig på resa mellan Corfu och Santorine med ankomst 0300 ETA söndag enligt AIS. Strax utanför Peloponnesos västra udde gjorde hon först en SB gir och därefter en kraftig BB gir som för henne in i Messinian Bay. Hennes AIS har ändrats till Kalamata.Hon går med ca 20 knop och befinner sig ca 25 distansminuter från hamnen. Vad som är märkligt är att hon gör ett hamnlöp här på sena eftermiddagen när hon är på väg till Santorino. De kryssningsfartyg som kommer hit brukar komma på morgonen för att ha en hel dag för gästerna att gå iland. Vi får se lite senare när hon dyker upp på fotoavstånd om jag kan få en bild.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Marella Discovery IMO 9070632 P1010698.JPG
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Marella Discovery ankrade en timma senare utanför piren. Då hade redan en båt från land mött upp och en annan var på väg. Hon blev liggande några timmar av okänd orsak men kl 22 var hon på väg igen. Hon kommer att bli försenad till Santorini, det är ca 180 distansminuter, men med drygt 20 knop kommer man ändå vara där på morgonen. Just nu håller hon 21,5 knop.

På bilden ser man de båda små farkosterna från land, den ena med lanternor. Det var skymning när hon kom in, och dessutom soldis. Bilden blev därefter.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Ikväll fick jag av en insatt person reda på varför Marella Discovery gick in till Kalamata på sin resa från Korfu till Santorini. Det har att göra med flyktingsituationen i Grekland och det uppstod en situation med hot när fartyget var till havs strax före Messinian Bay. Exakt vad hotet bestod av kunde jag inte förstå på grund av språksvårigheter och mycket hög musik på stället där jag fick förklaringen. Det nämndes Kriget i Syrien och flyktingars olika sätt att ta sig vidare från Grekland.

Situationen här är ju sådan att ett stort antal flyktingar befinner sig i Grekland efter att ha färdats med gummibåtar från Turkiska kusten till någon närbelägen ö. Många av dem har tagit sig vidare till Grekiska fastlandet för att därifrån ta sig vidare västerut i Europa. Vad som egentligen hände ombord på Marella Discovery vet jag inte men man valde i alla fall att gå in till Kalamata där man ankrade utanför piren i några timmar. Jag hade därefter inte möjlighet att följa utvecklingen för vi skulle iväg, annars hade jag kunnat följa trafiken till och från båten med kikare.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

The news of the weekend:
+++ 10.15 PM: cruise ship 111 migrants on way to Italy +++
The cruise ship “Marella Discovery” has taken in front of the Greek Peninsula Peloponnese, 111 migrants, who tried to take a boat to Italy. The people – including 33 minors, were taken to the Greek port of Kalamata. The Greek coast guard said on Sunday.
The boat of migrants was on the eve of about 40 nautical miles to the West of the Peloponnese Peninsula in distress. From which countries the migrants originate, remained unclear. Since the Balkan route is largely closed, try many of the migrants on the way to Western Europe, with Smugglers, organized Crossings from Greece or directly from Turkey to reach Italy.

Hittade ovanstående artikel om Marella Discovery. Det är ju lite annorlunda än det jag skrev. Detta är nog det triktiga.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Så här såg det ut idag på morgonen. Maran Gas Spetses, den blå, har legat några dagar men den röda kom igår. Även den är en LNG och den kom från Adriatic LNG Italien och heter Simaisma med grekisk flagg. IMO 9320386, 84 tusen ton och hela 285 meter lång. Den är byggd 2006 med fallande stäv. Titta på den andra som är byggd 2018 så har man övergått till rak stäv som de gamla ångbåtarna. Jag antar att konstruktörerna vet vad de gör på ett helt annat sätt än när de byggde ångbåtar. Den stora skillnaden på förstäven är väl att alla numera har en kraftig bulb som bryter vattnet först. De har troligen kommit fram till att de kan minska motståndet i vattnet. Vad annars? Maran Gas Spetses är 295 meter lång och tar 95 tusen ton. Endast enstaka fartyg som anlöper vår redd är längre än 300 meter. De stora Crude oil tankers på 100 tusen ton är ca 50 meter kortare men vi hade ju New Jovality på 318 tusen ton och den var 333 meter. Störst hittills. Det var i september 2017 som hon låg här med egyptisk olja något dygn innan hon gick till USA. Hoppas få iväg bilden på de båda LNG senare.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Simaisma IMO 9329386 left and Maran Gas Spetses IMO 9767950 right  P1010700.JPG
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Skylark eller Larin med IMO 9295048 som sedan några dagar ligger på redden med last har haft två besök som lagt till långsides utan Yokohamafendrar. Först kom Ecokeeper 7370155 på 4214 ton och lastade för Trapesunda i Svarta Havet. Hon var last igår och är nu på väg till Bosporen.

Ikväll kom Ecofriend 9032226 som är en bunkringsbåt från Pireus på 1142 ton. Hon ligger nu långsides och tar emot olja. Hon blir väl last i morgon och då får vi se vart hon skall. Jag lägger med adress till Marine Traffics bilder på Ecofriend. På Ecokeeper kommer med en egen bild (i soldis).

https://www.marinetraffic.com/en/ais/de ... :ECOFRIEND
Last edited by imar on 27 Jul 2019, 14:37, edited 1 time in total.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Ecokeeper IMO 7370155 P1010714.JPG
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Färdiglossat för Skylark som legat framför min balkong. Ecokeeper på 4 tusen ton blev först last under natten till idag och då hade redan en bunkringstanker från Piraeus på 1100 ton ankrat bredvid. Ecokeeper gick till Piraeus och det gjorde även den lilla bunkringsbåten Ecofriend när hon at noon blev färdiglastad. Skylark gick samtidigt ut for orders så nu är här tomt igen.

Vad som förvånar mig är att de får hantera last här inne i Messinian Bay. Det är badstränder runt hela bayen och fullt med badande just nu varje dag. Bredden på bassängen är 10 distansminuter och hanteringen pågick 3,5 dist från våra stränder på min sida. Vi har inte sett någon olja idag så allt gick bra, men det måste väl finnas en risk.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

En alldeles ny LPG tanker ligger ute i Messinian Bay I STS position sedan i morse. Det är den nylevererade tankern Vivit Thuban med IMO 9840867 och Liberia flagg som kom in från Huston US och möttes av den betydligt mindre Immanuel Schulte som har IMO 9409314. Hjälpbåten Ledra Ena från Cypern som ligger stand bay i vår hamn var tidigt ute och levererade Yokohamafendrar till Immanuel Schulte. Vivit Thuban har inga kompletta uppgifter ännu på Marine Traffice men på annat ställe fanns uppgiften att hon var levererad från Hyundai 2019 och att hon lastade 80546,2 m3. Det var LSC som publicerade uppgifterna om deras flotta. Den mindre tankern är på 23361 ton och har UK flag. Hon kom från Dortyor TR. De ligger längre ut så de syns inte från balkongen. På bifogad adress ser Vivit Thuban skinande ny ut.

http://lscgroup.lv/en/fleet/vivit-thuban-43/
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Just nu är Conti Benguela på väg från Atenområdet till Messinian Bay. Det är tydligen henne som de väntat på för att påbörja STS i Messinian Bay. Där ligger sedan den 30 juli den Belgienflaggade LPG tankern Kortriijk på 30000 ton och sedan i morse Sky med Marshall Isl. Flagg på 38000 ton och väntar. Varför jag tror att det drar ihop sig är för att hjälpfartyget med Yokohamafendrarna Ledra Ena just passerade min balkong på väg ut med fendrar både på däck och på släp. Arbetet blir nog påbörjat e eftermiddags. Conti Benguela har inte långt kvar, hon har just passerat den mittersta udden och ändrat kurs in i Messinian Bay. Jag skall se om det går att få iväg en bild på Ledra Ena med fendrarna. Lång avstånd och soldis.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Ledra Ena P1010786.JPG
Post Reply