Mesinian Bay, Gr

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Jo men det är som så att det där är ett RoRo fartyg där kapaciteten kan specificeras i lane meters. RoRo står ju för Roll on, Roll off, rullande gods. Den här damen ser ut att ha sett sina bästa år men skall nog hålla ett tag till, en bedagad dam. Just den här damen har en kapacitet av 400 lane meters samt att hon tar 12 passagerare så att hon kan ta med några chaufförer som får sin lastbil transporterad. Varför hon bara tar 12 pax är för att hon inte skall gå som passagerarfartyg.

Vilka sorters oliver är det som ni har där nere? Det är ju alltid bäst med hemlagat. Snart blir det då dags för olivkärnetransporterna igen.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Dessa oliver är kända över hela världen som Kalamata oliver. Det är tom så att de har gett namn till andra oliver som inte är från Kalamata men ser lika dana ut. Transporterna kommer väl att dröja till slutet på säsongen eller så. Pressarna har just öppnat och jag har ett planerat besök hos en i slutet på veckan. Beträffande RoRo båten så kan jag säga att den gick idag utan att jag tittat närmare på den, tyvärr. Jag vet därför inte vad hon fick för last. Lastbilar var det nog inte. Det har aldrig hänt tidigare. Apropå hemlagade oliver så vet ju jag hur mycket de sprutar på odlingarna. Det är mycket stora mängder. Dessa är inte sprutade alls och det var ett gynnsamt år utan ohyra.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Jag tänkte om du har andra typer än kalamatas tex det gröna oliverna. Ekologiska oliver ja det låter ju bra. Det var ju ett gott hjortronår i Sverige så då var det kanske ett lika bra olivår hos er, Nåväl. Jo Lastbilar var bara ett möjligt objekt men man kan lasta allsköns prylar på en Mafivagn som exempel stora maskindelar eller andra konstruktioner. Roro båten är ju mångsidig och kan nyttjas till mycket.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Dom här oliverna som ses på bilden har också varit gröna. Det är bara ett stadium av mognaden. Vi kan även lägga in dom gröna med ett annat recept och andra kryddor. Men säkerligen finns det olika sorter av oliver också. Vi märker här att oliver från olika träd smakar olika men det är ju så med all frukt att ett träd kan vara mer eller mindre bra. Nej det är inget bra olivår på ett sätt. Det var för torrt och de som inte kan vattna får därför dålig skörd. Värmen sägs däremot ha varit bra mot ohyran och det såg jag när jag plockade igår. Böndernas förtjänst består av två delar. Dels jordbruksbidrag per träd och dels inkomsten från försäljning av oljan. Bidraget påverkas inte av hur stor skörden blir men det sägs att priset på oljan kommer att bli högre för att kvantiteten av olja blir mindre i år.

Jag grämer mig över att jag inte kunde se lastningen av RoRo båten.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Ja där ser man alltid lär man sig något om oliver. Tja under toppåren så uppgick jordbruksstöden till 70% av EUs totala budget medan det idag ligger under 40%. Även det är ju en rätt hög andel om man tänker efter. Det är väl möjligt att den andelen kommer sänkas ytterligare på sikt. På något vis känns det mer vettigt om man får tillräckligt betalt för varan man säljer så den täcker produktionskostnaden framför ett bidrag. Men livsmedelsproduktionen är ju väldigt viktig. Jordbruksprodukter är ju därtill en stor grupp varor som transporteras med fartyg, ofta i bulk.
Äh tänk inte mer på RoRo båten det kommer garanterat fler vad det lider.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Ling tankern Methane Nile Eagle som legat här ganska länge är nu på väg igen. Den kom från Fos Sur Meer i Frankrike och har nu fått samma destination. Hon befinner sig halvvägs mellan Kalamata och Sicilien och kommer att gå söder om ön. Hon går med 14 knop på kurs 267 grader för närvarande.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Den lilla kusttankern Taxiarchis har kommit för att lossa olja igen. Hon ligger utanför oljehamnen och lossar just nu. Hon var här för några veckor sedan. Man kan inte riktigt säga att eldningssäsongen börjat för alla ännu men för oss utlänningar har den börjat, om ännu inte dygnet runt. Förutom de två bilbåtarna som ligger kvar så har tankern Maratha IMO 9252371 kommit in för några dagar sedan. Hon är grekflaggad och tar 105 tusen ton, den vanliga storleken alltså.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Den tankern kommer alltid när det går mot vinter och eldningssäsongen står för dörren. Ni där nere är ju rätt förskonade i alla fall från lång bister vinter med höga räkningar för uppvärmning. Jaja bara tankers av normalstorlek i din bay idag, bättre lycka i morgon då.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Ledra Pride, supplyfartyget som jag skrev om för några dagar sedan, är på väg in till hamnen just nu. Hon har rört sig ut och in om dagarna till de yttre delarna av Messinian Bay. Enligt besättningsmannen som jag pratade med så väntar de på jobb. De stora fendrarna som akterdäcket var fullt av har dom hyst in i ett Kajskjul.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Ledra Pride, supplyfartyget som jag skrev om för några dagar sedan, är på väg in till hamnen just nu. Hon har rört sig ut och in om dagarna till de yttre delarna av Messinian Bay. Enligt besättningsmannen som jag pratade med så väntar de på jobb. De stora fendrarna som akterdäcket var fullt av har dom hyst in i ett Kajskjul.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

De här två Glovis båtarna som ligger här är de minsta i flottan. De tar under 4000 bilar. De större tar 6500 ca. Båda de små ligger här och de stora är ute och rör på sig och tjänar pengar. Det är Glovos Passion och Glovis Prestige som ligger här.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Fendrarna du nämner kallas Yokohamafender. Bra att ha tex vid STS till sjöss.
Fredrik Ahlman
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Det var ju en LPG tanker på besök för ett tag sedan i dina trakter som vi behandlade. Jag stötte på en artikel i Maritime Executive som kanske är av intresse där man lyfter just marknadssituationen för den typen av fartyg. Att man även där har ett tonnageöverskott i vissa storlekar medan de mindre har ett bättre läge. Jag bifogar den här om det kan vara av intresse;
https://maritime-executive.com/article/ ... rs-in-2018
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Det har kommit ytterligare en så det är nog riktigt. Jag läser senare
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Jag har nu läst artikeln som du hänvisade till Kapstans, mycket intressant. Det är kanske innehållet i denna som syns så tydligt här i Messinian Bay. Just nu ligger Ling tankern Maran Gas Posidonia IMO 9633434 här och väntar.

Utöver den så ligger det 3 tankers av varierande storlek långt ute i bayen utan ankare. Detta har blivit vanligare i år. Den största är Victory på 298 tusen tdw. Sedan har vi Petrodvorets på 105 tusen tdv. Båda dessa är crude tankers. Dessutom ligger Chemical tankern Baltic Captain 1 på 37 tusen tdw. Utöver dessa har vi våra två bilbåtar som snurrar där ute. Men där är ju gott om plats.

Kanske är även tankmarknaden drabbad av samma syndrom som Ling. Inte så konstigt när hela världen försöker lägga om från olja till något annat.
Post Reply