Mesinian Bay, Gr

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Det låter troligt Torsten. Just nu håller ett ovanligt fartyg på att ankra. Det är Loxley från Singapore 9798636 som kommer från Rades i Tunisien med dest Kalamata Anch. Det är för mig svårt att se om hon har last inne. Det är en LPG tanker och det ovanliga är att hon är bara på 10000 tdw. Hon är byggd förra året och hon ser fortfarande ny ut. Vid en extra kik i kikaren bestämmer jag mig för att hon är på lätten.

https://www.marinetraffic.com/en/photos ... EY#2873647
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

AIS visar fel kurs. Den säger att Loxley ligger på 353 grader men mina ögon säger att det är 180 grader fel. Två supply båtar har redan kommit ut till henne. Hon har inte ankrat. Den ena släpade den andra så det gick inte fort i motvinden. Nu ligger de där och väntar på att få komma upp långsides, vilket de gjort just nu. De verkar nästan överlastade med goods. Nu går de från igen. Det ser problematiskt ut för dem.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Det gick fort ändå och nu är Loxley på väg igen ut ur vår bay med sydlig kurs och 4,2 knop. Hon använde aldrig ankaret.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Under natten har det kommit ytterligare en LPG tanker från samma rederi. Det är Epic st Thomas 9697462 som kom från Korfez i Turkiet och gick in i vår bay. Den är hälften så stor och lastar 5011 ton, byggd 2014 och har hemort Singapore. Efter att jag nu sett att de utför en STS manöver så förstår jag bättre vad som hände igår kväll med port tendern. Det var Yokohama fendrarna som han hade på släp och som överlämnades till Loxley här inne.


Efter att supply fartygen försvunnit från Kalamata så har man uppdragit åt firman med port tender att dra ut fendrarna vid behov. Tenderbåtarna går dock inte till yttre Messinian bay utan kunderna får så vackert komma in och hämta dem. De två tankbåtarna ligger sedan någon timma ship to ship och gör någon överföring av last. Vilken som tar emot av den andre förstår jag inte men eftersom Loxley såg lätt ut när hon hämtade fendrarna så är det hon som tar emot. Kan vi då förvänta oss ytterligare en liten tanker? Det får vi se.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

https://www.marinetraffic.com/en/photos ... AS#2623637

Här kommer länken med Epic st Thomas. Jag tycker hon ser fin ut.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Trevliga beskrivningar. Ju fortare de får sitt ärende avklarat ju bättre. Tid är pengar. Jag är inne på samma linje som Torsten avseende godset.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

STS manövern är avklarad och Epic St Thomas är på väg till Port Said. Loxley är på väg till Agio Theodori vid Aten. Det betyder väl att hon varit inne och lämnat av Yokohamafendrarna i natt när jag sov.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Ja det låter väl troligt, men misströsta inte det lär komma fler tillfällen.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Ett bogsersläp dök upp idag på morgonen. Det som bogserades så ut som en bogserbåt eller supply fartyg. De gick ganska långt in i vår bay av någon anledning. Bogseraren var World Tug 1 med Panama flagg och IMO 7000724. På Marine Traffic står hon som 81 meter lång men på en annan site 32 meter. Svårt att bedöma men det ser mer ut som 32 meter. Släpet har ingen AIS på. De kommer från Santander i Spanien och skall till Tuzla i Marmarasjön Turkiet så det är en lång resa. De kom via Messinasundet. Nu verkar de vara på väg igen med en fart på 1,9 knop.

https://www.marinetraffic.com/en/photos ... 01#2474693
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Sapphire 5177.JPG
Bogserbåtssläpet uppdaterar inte sin AIS. En tanker kom idag för några timmar. Den kom från ankarplats vid Malta och ankrade för några timmar här istället. Den gick igen efter några timmar och befinner sig nu vid udden och ser ut att gå österut. Den har ingen destination, bara for orders. Tankern hette Delta Sailor med grekisk flagg och IMO 9288722.

Under dagen har lyxchartern Sapphire bytt ankarplats. Den ligger nu vid vår strand istället för Koroni eller Kalamata hamn. På kvällen nu är den vackert upplyst.
Den ligger på fotoavstånd men något kvällsfoto gick inte bra.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Det är en helt vanlig bogserare på drygt 31 meter. Dragkraft 28 ton. Om ekipaget understiger 200 m för de ingen dagersignal men överstiger det 200 m sitter en romb på bogserare och släp. Nattetid avslöjar den gula akterlanternan samt 2 toppljus att det rör ekipage under 200 m medan om det överstiger 200 m sitter 3 toppljus. Man skall inte stirra sig blind på AIS, det är mest en upplysning. Det är inte sällsynt att all info inte är den riktiga.
Last edited by kapstans on 30 May 2018, 17:44, edited 1 time in total.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Bogserare med släp över 200 meter har tre toppljus tror jag.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Ja självklart jag skrev in fel. Tre är det förstås och inget annat. Får be om ursäkt för den fadäsen.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Sånt händer.

Vi hade ett verkligt gammalt fartyg inne i Messinian Bay idag. Det var den fyrmastade barken Sea Cloud som hade fått tid över på sin väg till Katakolo. Hon går med passagerare och skall vara där i morgon 13.30 så hon har fortfarande gott om tid för 73 distansminuter. Hon är byggd 1931 och har säkerligen varit med om ett och annat. Jag kunde inte se henne för hon gjorde sitt stopp i den yttre delen av vår Bay men hon var i alla fall inne på mitt område. Katakolo ligger på Peloponnesos västsida och tar ofta emot kryssare. Här i Kalamata har den varan avtagit i år. Vet inte varför.


Vi fick också in en stor tanker mitt på dagen. Det är Aegean Angel 9290323 på 159000 ton. Det är en grekisk tanker som skall till Turkiet Ceyhan och lasta olja. Hon ko0m från Bilbao. Nu har Ceyhan tagits bort och det står Kalamata Anch. Någonstans i östra Medelhavet blir det nog som hon skall lasta i alla fall.

https://www.marinetraffic.com/en/photos ... OUD#780200

Skickar med en länk till Sea Cloud.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

En sådan där riktig stilmöbel, kul att se. Historien bakom fartyget är rätt intressant.

http://www.seacloud.com/en/yachts/sea-cloud/history/
Fredrik Ahlman
Post Reply