Mesinian Bay, Gr

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Ja, en Medelhavsdestination är väl sannolik med tanke på hennes utförande.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Messinian Bay och Kalamata.jpg
Messinian Bay och Kalamata.jpg (71.39 KiB) Viewed 6991 times
Det är fortfarande hemligt vart hon skall. Skrotbåten Konstantinos G blev färdiglastad mitt på dagen och gav sig iväg med destination Thesaloniki. Hon befinner sig nu i den yttre delen av Messinian Bay. Bulk Carriern S Brand var inne i bukten mitt på dagen. Jag hann inte se om det fanns någon anledning förrän hon var på väg ut. Någon komplettering från land kanske. Mitt på dagen kom också in en bekant. Kabelläggaren Antonio Meucci. Hon ligger nu vid kabellagret och lastar antar jag. Hon har varit här ett par gånger tidigare i år.

Jag skickar med en bild på den innersta delen av Messinian Bay och Kalamata. Vi bor på den högra sidan av bilden där det står Mikra Mantinia. Den gröna pricken i hamnen är Antonio Meucci. De tre röda är fritidsbåtar i marinan.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Kabelläggaren Antonio Meucci gick som väntat under dagen. Hon är på väg tillbaka till Frankrike, samma plats hon kom ifrån, La Seyne-Sur-Mer vid Toulon. Den 23 februari hade jag en egen bild på henne här.


Dursunogullari 2 har inte lämnat någon ny position sedan den 16 kl 11.36. Då befann hon sig efter avgång från Kalamata fortfarande inne i Messinian Bay. En undran infinner sig vad det är som är så hemligt med henne. Hon har ju ett MMSI nummer så kanske det går att hitta henne så småningom.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Antingen syns hon inte för tillfället eller så har man helt enkelt glömt att knappa in destinationen på AISen. Det är ju en liten sak det här.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Dursunogullari 2 anlände under natten till Malta. Hon ligger för ankar i den norra delen av viken vid Valetta.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Bland de äldsta jag kommer ihåg som kommit hit kom in idag på morgonen. Det är kryssningsfartyget Serenissima som är byggd 1960 om man får tro Marine Traffic. På den tiden var det nog ett ganska stort fartyg men hon är bara 87 x 13 meter. Flagg från St Vincent Grenadines. Det står att hon kommer från Monemvasia men hon har nog därefter även varit på Kithira. Hon ser i alla fall ut som en båt.

En svensk segelbåt är också på väg in genom Messinian Bay. Det är Vagabond Desmers på 14 x 4 meter som går med drygt 5 knop för motor. Här är ingen vind för segling idag.

https://www.marinetraffic.com/en/photos ... IMA#469843
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Nja hon har nog egentligen aldrig varit värst stor men det har heller inte varit meningen. Detta är en fd Hurtigrutenbåt, hon gick under namnet "Harald Jarl" på den tiden. Men efter den trafiken och ombyggnation så blev det lite exklusivare kryssningar eftersom passagerarkapaciteten är så begränsad. Vi får se hur det går för den här damen. Rederier med mindre och lite äldre kryssningsfartyg stöter ofta på svårigheter att finna lönsamhet pga av de nämnda faktorerna. Många krav och kostnader att anpassa äldre fartyg på internationell trafik.

Passa på att hälsa på i svenskbåten, det är väl trevligt med lite landsmän i hamn!
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Här har det varit strul med lösenordet som jag hoppas är löst nu. Det har inte varit så mycket trafik de senaste dagarna. Vi hade en Bulk carrier på 56 tusen ton som var på väg till Istambul. Hon låg bara några timmar den 21 april. Sedan hade vi en Gen cargo som låg för ankar ute vid Koroni men som nu är på väg till Durres i Albanien. Hon verkar dock inte särskilt angelägen att komma dit för hon kör med 1,3 knop på kurs åt motsatt håll.

Så här ser hon ut
https://www.marinetraffic.com/en/photos ... ESS#640239
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Jag kan ju läsa ditt inlägg så nog funkar det alltid. Ja där ser man ett MPP fartyg. Vem vet kanske något strul med en charter och nya direktiv eller alternativ lossningshamn eller vad det må vara.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

En del har bråttom.

Det har legat en pleasure craft i hamnen något dygn efter att först ha legat på redden. Wildcat från Cayman Islands på 42 meters längd. Inte bland de största men ändå stor. Hon gick med dest Naxos och kör just nu med 20,8 knop. Där går det åt diesel. Hon gick idag på morgonen och har bara drygt 2 timmar till Naxos. Hela sträcka är ca 200 dist. Ja ca 10 timmar det verkar stämma bra.

Lite långsammare går det för Farah Princess som fått sin dest ändrad från Durres i Albanien till order. Hon ligger nästan stilla och väntar.

https://www.marinetraffic.com/en/photos ... AT#2780112
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Kanske har man repositionerat henne till en plats där hon ligger bra till för charter.

Ja dessa megayachter, dyrt fritidsnöje ...
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Nej, jag har inte slutat men sjöfarten verkar ha slutat att besöka vår hamn eller redd. Idag kom det in en torrlastare och ankrade vid Koroni. Där ligger sedan några dagar även lyxyachten Sapphire för ankar. Annars har det varit magert. Den 21 april hade vi en bulkbåt ankrad framför balkongen senast och tanker får man gå tillbaka till 9 april för att hitta. Vi hade ju också de där två som lastade olivavfall resp skrot den 12 och 13 april. För ett par månader sedan kunde det ligga 5-6 stycken ankarliggare samtidigt. Säsongsvariationer?
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Vi är inne i andra kvartalet så det bör ju vara bra aktivitet då och det är det. Men samtidigt kan det röra tillfälligheter att just din hamn har lite besök just nu. Det är ju så det är man får vackert vänta till nästa tillfälle uppenbarar sig. Reparenter och dem som skall proviantera kan ju dyka upp när som. Yachter och servicefartyg kan ju komma när som även dem.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Flaggskifte i Kalamata hamn.

De två kinesiska fiskebåtarna som ligger här sedan februari ser ut att ha skiftat flagg. Sunno 1 som nu syns på AIS har numera flagga från Samoa i Polynesien om man får tro Marine Traffic. När de kom så hade båda kinesiska flaggor. Vad betyder detta? Kan vi kanske få se dem lämna hamnen snart? Jag har aldrig sett flagga från Samoa här tidigare, däremot en del flaggstater i Afrika och så de vanliga förstås. Hennes AIS har varit släckt tills nu men från denna veckan är hon inte hemlig längre.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Ja hur låg det till med narkotikasaken ombord på dessa fartyg? Har möjligen fartygen blivit sålda? Självklart kan ju även ägaren på eget initiativ byta flagg på sin båt. Jag kan inte fiskeri så bra att jag kan avgöra flaggens inverkan på möjligheten till fisket. Helt klart är dock att det garanterat gynnar redaren att gå under annan flagg bättre än under befintlig. Den släckta AISen kan ju ha sin grund i den last man hade med sig även om man nästan blir mer misstänkt då.
Fredrik Ahlman
Post Reply