Mesinian Bay, Gr

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Bilden på fartygen från vår balkong skiftar hela tiden. Just nu ligger 4 st för ankar och så ligger höghuset kvar vid kaj. Höghuset heter Ardent och har flagg från Panama. Hon kom hit från Marina di Carrara i Italien, inte långt från Genua. Antagligen någon speciallast till kraftverket.

AIS Kalamata har legat nere några dagar. Det var synd för vi hade besök av en flodbåt med nästan ingen överbyggnad alls. Den låg 3 dagar och gick igen. Den hade last.

Det kom en stor bogserbåt med släp häromdagen. De ligger kvar. Släpet är en bulkbåt med kranar. Bogseraren är grekisk och kom från Pireus när de fick uppdraget. Bulkbåten är nedsläckt men bogseraren är 47 meter och heter Megas Alexandros. Bogseraren ligger nu långsides med det ankrade släpet.

De andra två ankarliggarna är en tanker med namnet Super Lady. Hon har maltesisk flagg och är 241 meter lång. Den kom från Omisajl i Kroatien och är tom. Den andra är tankern Pola med liberiaflagg. Hon är 274 meter och hon kom från Trieste och innan dess Port Said. Hon är lätt nu. Hon är byggd 2011.

Det ligger ytterligare en så det blir fem. Hon har släckt ner AIS och i kikaren verkar hon heta ungefär Putin. Det är nog inte rätt men ungefär. Det är en stor bulkbåt med fyra stabila kranar. Hon verkar alldeles ny, svart skrov. Svart skorsten med ett brett rött fält med en blixt i. Jag kan inte se flaggen. Synd att jag inte har en starkare zoom på kameran. Det verkar de flesta gamla fartyg är skrotade nu. Möjligen kunde flodpråmen vara byggd på 1900-talet.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Jag fick en skaplig bild idag på några båtar. Den nya som jag nämnde ligger närmast kameran. Nej, bilden är bättre i min dator. Datumet är fel för batteriet har varit urladdat.
Attachments
CIMG1187.jpg
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Tankbåtarna gick. Den som låg längst låg en dryg vecka innan det var dags.
Bulkbåten som hade bogserhjälp ligger däremot kvar. Det är något fel som skall åtgärdas där hon ligger. Hamnpolisen sade inte så mycket. Bogserbåten ligger fortfarande långsides.

Höghuset som ligger inne i hamnen var jag och tittade på idag. Skall försöka få in ett foto här. Det verkar vara en båt för containers med kraftiga stöttor längs relingen. De två kranarna kunde ta 150 ton vardera på 9 meter och 90 ton på 14 meter. Kranen i Göteborgs hamn vill jag minnas tog 100 ton. Den kom inte med någon last till Kalamata som jag trodde först. Den har fel på generatorerna ombord och dessa (3 st) skall repareras här innan det bär iväg.

Panamaflaggen hänger slak och syns knappt.
Attachments
CIMG1189.JPG
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Kul att se att du blivit en shipspotter. Ardent IMO 9169809, står faktiskt reggad som General Cargo vilket ju stämmer då hon är kranförsedd. Hon går både med containers och projektlast. Nu är ju Göteborg inte värst mycket till torrlasthamn (bulk) då det inskränker sig till lite grus och salt. Tyvärr mest containers och flytande. Hon ser lite skamfilad ut man skulle nästan tippa på att hon går som tramp.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Den här bogserbåten ligger sedan ett par dagar i Kalamata. Den ser ju väldigt fin ut och jag var nere vid hamnen och såg den på nära håll. Den var förvånansvärt bra underhållen för att vara grekisk. Ännu mera förvånad blev jag när jag kom hem och slog upp den. Den är byggd 1965. Tidigare namn kunde jag läsa på låringen "Wakeful". 45 meter lång och över 10 meter bred och 5 meters djupgående. Den var fin att se. Bilden har jag lånat på nätet för jag hade inte min kamera med.
Namnet har även använts på en engelsk jagare för länge sedan.
Attachments
Aegean Pelagos.jpg
Aegean Pelagos.jpg (80.2 KiB) Viewed 23416 times
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by Torsten H »

Byggd för Neptunbolaget i Stockholm som HERAKLES.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Då vet vi det. Intressant att höra. Jag tittade alldeles nyss efter henne men kunde inte se henne i kikaren. Jag har ca 12 distansminuter till hamnen från där jag bor och jag har inget som skymmer. Hon var borta. En titt på Live Ships Map så hittar jag henne efter en stund i sundet nord om Kithira på väg österut med 12 knops fart. Jag gissar att hon skall till Piraeus som är hennes hemmahamn.
Hon är väl där i morgon bitti om hon inte får andra order.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Just nu passerar Costa Neoromantica utanför i bukten på väg ut från hamnen. Hon kom för en stund sedan men var aldrig inne i hamnen utan vände istället. Hon går med 12 knops fart på nästan sydlig kurs. Undrar vad hon gjorde här. Jag vill passa på att rätta en uppgift. Avståndet till hamnen fågelvägen från min balkong är 5-6 kilometer. Jag skrev fel häromdagen. Bessinian Bay är på bredden just här ca 10 distansminuter. Costa Neoromantica passerar på ett avstånd på ca 2 distansminuter från balkongen.
Jag bifogar en bild som jag lånat på nätet. Jag har för dålig kamera för att få en egen bild.
Attachments
Costa Neoromantica.jpg
Costa Neoromantica.jpg (50.17 KiB) Viewed 23344 times
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by zoroaster »

Trevliga raporter från dig IMAR.

D
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Sedan sist har det varit många ankarliggare i Mesinan Bay. Vi har även haft ett par kryssningsfartyg. De kommer alltid på morgonen och går på eftermiddagen. Då har man hunnit med utflykter i närområdet eller bara strövat i stan. Vi har en ny sevärdhet här som heter Archea Mesini (gamla Mesini). Det är en gammal stad som byggdes på 400-talet bc som försvar mot Sparta. Omgiven av murar som står än idag. Själva anläggningen däremot har genom åren förstörts av krig och jordbävningar. Man började gräva för ca 100 år sedan och har nu kommit så långt att man fick stänges och biljettlycka förra året. Historieintresserad som jag är så har jag varit där mycket under utgrävningar de senaste 17 åren. Idag är det en fin anläggning med stora strövområden. Man kan närmast jämföra med Olympia. En svensk arkeolog deltog i grävningarna på 30-talet.

Just nu ligger en LNG-tanker ute i bukten. Den har legat där i ca en vecka. Arctic Aurora heter den och den har maltesisk flagg. 289 meter 100236 brt och 84604 nrt. På Ais-en står att den skall till Aligga. Den kommer från Melkoya. Den är byggd förra året. Det är sällan man ser några gamla fartyg här längre. Men de fanns gott om dem för ca 10 år sedan.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Aliaga skall den till och det ligger på Filipinerna. Den kom från Melkoya vilket är Melköya i Norge. Det är en liten ö utanför Hammerfest. På ön finns en NLG export terminal. Det måste väl då betyda att den är last när den ligger här fast det inte ser ut så. Undrar vad den gör här. Skall den genom Zues? Det kan ha hänt något. Vi får se.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

CIMG1884.jpg
(84.16 KiB) Not downloaded yet
Här kommer en oskarp bild tagen just nu med min lilla kamera. Det skulle varit bra med en bättre när det finns så fina motiv här.

Konstigt att bilden inte kom med.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Just nu har vi besök av ett torrlastfartyg som kommit med gödning från Italien. Det börjar ju dra ihop sig till gödsling av alla olivträd så förråden behöver fyllas på. Det är två sorter som används som har olika sammansättning och påverkar träden på olika sätt. Varje träd får flera kilo gödning så det går åt massor.

Båten heter Bella 1 och är byggd 1998. Den har flagg från St. Kitts och Nevis i Västindien. Imo 9141352. I baken står Charlestown som hemort. Jag stod och tittade en stund när de lossade men tyvärr hade jag inte kameran med. Gödningen ligger i säckar som är pallade och tas iland med inhyrda mobilkranar till väntande truckar och lastbilar. Bella 1 har inga egna kranar. Hon kom i förgår från Aigio i Gulf of Korinth där hon lossat del av lasten. Hon tar 4618 tdw och är 89 meter lång.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

BELLA_1.jpg
BELLA_1.jpg (61.38 KiB) Viewed 22687 times
Och här kommer bilden på Bella som jag lånat på internet.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

RENE_DESCARTES.jpg
RENE_DESCARTES.jpg (51.15 KiB) Viewed 22630 times
Bella 1 fick förhala till en annan kajplats tidigt idag på morgonen för det kom en stor fransk kabelutläggare som skulle ha platsen. Där finns nämligen ett stort kabellager precis bakom där Bella 1 låg och lossade. Kabelbåten är en bland de största från Franska Telecom och heter Rene Descartes, 143 meter och 8208 brt. Den kom från Kreta och gick vidare nu ikväll till Malta så Bella 1 går nog tillbaka till sin kajplats och fortsätter lossa i morgon. Jag lägger med en lånad bild.
Post Reply