Mesinian Bay, Gr

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Här kommer en bild på Seaempress som tog över lasten från Leon Zeus igår. Seaempress gick efter STS in på redden och ankrade över natten. Bilden tog jag när hon just lättat ankar efter soluppgången idag. Leon Zeus befinner sig under bogsering i 5 knops fart av Vernicos Sifnos på ostsidan av Peloponnesos på väg till Piraeus för reparation och Seaempress går på en sydlig kurs utan ny destination. Blir det Tarragona eller har oljan bytt ägare? Vi får se.

En för mig oväntad vändning blev det när Seaempress just nu håller på att göra en ny STS med en stor tanker som ligger i yttre Mesinian Bay sedan den 9 februari. Det är Cape Balder på 159 tusen ton som både tagit emot och levererat till andra sedan hon kom. De ligger nu jämsides på ett avstånd av 50 meter och går med drygt 4 knop.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Seaempress IMO 9236755 P1020984.JPG
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Cape Balder IMO 9187237 P1020489.JPG
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Bilden på Cape Balder är från 9 december 2019 på väg ut efter att hon legat för ankar på vår redd.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Och medan haveristen sakta närmar sig Piraeus så pumpas hennes olja för andra gången. Andra gången tog längre tid. De håller på fortfarande. Bogserläpet har dragit ner på farten till 2,3 knop för att komma in i rätt tid.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Det har nog blivit en del fel när jag rapporterat vad som hände med lasten från Leon Zeus. Det var ju så att hon kom in till redden här i Kalamata med bogserbåt på grund av (vad jag förstår) maskinfel. Hon blev liggande här i 20 dygn med bogserare som löste av varandra. Till slut kom det i alla fall en tanker från Italien och de trängde ihop sig till STS i yttre Messinian Bay. Jag skrev då att lasten pumpades över till den nyanlända tankern. Jag tyckte det verkade logiskt. Det tog ungefär en halv dag. Ovanligt snabbt men så var det.

Därefter avgick Leon Zeus med 2 bogserare mot Piraeus. Tankern från Italien som hette Seaempress gick in på redden över natten och ankrade. Nästa morgon avgick hon men inte längre än till Yttre Messinian Bay där hon återigen gick ihop i STS. Denna gång med den betydligt större Cape Balder. Det tog två dygn innan hon lösgjorde sig och gick in på redden igen över natten. Då kunde jag se att hon hade full last. Märkligt. Jag förstår då inte riktigt var Leon Zeus olja tog vägen.

Idag på morgonen gick Seaempress ut igen med full last av olja och lade sig i Yttre Messinian Bay och där ligger hon fortfarande. Vad som ytterligare försvårar är att de inte ändrar djupgåendet i många fall. Det verkar som man bedriver oljehandel härifrån. Cape Balder har både tagit mot olja och levererat olja när hon legat här sedan den 9 februari.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Första gången jag sett en indisk tanker här i Kalamata. Den kom idag på morgonen från Algeciras i Spanien utan last. Den har imo 9237618 och har hemort Mumbai. Med 105 tusen tdw tillhör hon en vanlig grupp som kommer hit och ligger några dagar i väntan på order. Den är byggd 2003. Liggetiden varierar, ibland kan det bli flera veckor men ofta bara något eller några dygn. Tyvärr är det disigt så bilden blir därefter. Vi har 24 grader idag.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Jag Lata 9237618 P1030286.JPG
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Indiska Jag Lata låg bara några timmar på redden och är nu i STS med en annan tanker längre ut i vår Bay. Hon tar emot olja tror jag eftersom hon låg så högt när hon kom.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Jag skrev för en tid sedan att det var få ankarliggare på vår redd nu för tiden. Mycket har ändrats sedan dess. Ytterligare en bogserbåt har kommit hit från Cypern för att serva STS-verksamheten som pågår i yttre Messinian Bay. Ledra Pride som kom är av modell större och har varit här tidigare i omgångar. Just nu ligger det 12 tankers där i kö och pumpar olja och LPG. Som mest har där varit 14 som jag sett. Detta för med sig fler tankers ankarliggare på redden också. Men det är inte alla om ankrar. Tenderbåtarna kommer ut även utan fällda ankare. Just nu ligger där en fullastad tanker med Yokohamafendrar ute. Hon har 160 tusen ton och ligger 15,1 meter djupt. En ändå större tanker som varit här förut ligger där också. Det är DHT Raven som sticker 20 meter och har 298 tusen ton råolja ombord som hon troligen pumpat ombord här. De här två nämnda kom in i eftermiddag i motljus å det blev inga bra bilder. Kanske någon ligger kvar till i morgon men det är osäkert. Sedan kan man ju undra om det är så lyckat med 450 tusen ton råolja så nära våra stränder. Någon hade sett en tjärklump i förra veckan men jag har inget sett. För 25 år sedan var det mycket tjära på stränderna.

Jag lägger med en dålig motljusbild på 298 tusen ton olja. Det ligger en ändå större där ute, 303 tusen ton.
Last edited by imar on 16 May 2020, 09:06, edited 1 time in total.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

DHT Raven IMO 5258519 P1030625.JPG
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Maersk Pelican IMO 9319186 P1030728.JPG
Maersk Pelican 9319186 kom in idag på morgonen för att ankra. Men vad är det hon har på däck? Har aldrig sett det förut på tankbåtar. Någon här som kan säga?
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

https://www.norsepower.com/tanker/

Här är svaret: Segel

Svårt att tro när man ser på avstånd men om man läser på ovanstående adress så framgår det.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Kryssningsfartyget Mein Schiff 5 kom ikväll in på vår redd oplanerat. Hon kom från Tolvöarna eller Turkiet och gick med 17 knop in framför vår balkong. Det var kvällssol som lyste upp henne när hon vände så jag fick ett någorlunda kort trots sent på dagen. Polisen mötte upp med sin största båt och de gick upp långsides för några minuter. Förra året hände något liknande och då var det ett kryssningsfartyg som plockat upp flyktingar som landsattes i Kalamata på samma sätt. Jag vet ännu inte vad det var idag men jag får kika på lokala nyheterna. Jag lägger med bilden också om jag lyckas med det.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Mein Schiff 5 IMO 9753193 P1030914.JPG
Post Reply