Mesinian Bay, Gr

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Med drygt 200 distansminuter kvar till Kalamata anmälde, under föregående natt, bukl carriern Santa Cruz sin ankomst till hamnmybdigheten i Kalamata. Det här är ett av de större bulkfartygen med sina 76440 tdw. Hon seglar med Liberias flagga och gör drygt 12 knop för en stund sedan. Med 170 distansminuter kvar så skall hon vara här i morgon bitti. Hon är byggd 2005 och ligger 11,4 meter i vattnet av möjliga 14 meter. Vad betyder det? Har hon last från Canada till östra Medelhavet eller skall hon vänta på last här. Hon gick från Vancouver den 24 september så han har varit någonstans innan vi får se henne här. Det blir spännande om det blir bra fotoväder. På torsdag skall det komma regn.

https://www.marinetraffic.com/en/ais/de ... SANTA_CRUZ
Last edited by imar on 30 Oct 2019, 23:12, edited 1 time in total.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Santa Cruz IMO 9287170 P1020192.JPG
Santa Cruz låg ankrad på redden när jag vaknade idag på morgonen. Solen var på väg upp för oss som bor i skuggan av ett berg på 2000 meter. För de som inte har den skuggan hade de nog kunnat se solen en timma eller mer. Hur som helst så låg hon där framför balkongen på några distansminuters avstånd och bara väntade på att bli fotograferad. Jag fick vänta ytterligare för att få bra ljus men till slut kom det.

Därefter blev hon fullt sysselsatt hela förmiddagen med att ta emot båtar från land. Den första var båten för personbefordran och därefter kom de andra som tog emot spillvatten och levererade proviant. Jag såg inte att hon hade kranar alls. Hur får man då ombord provianten. Det måste ha funnits någon på akterdäck som jag inte kunde se. I övrigt var hon helt fri från anordningar för lastning och lossning.

Hon låg som jag trodde, med bottenfärgen väl synlig i en röd rand mellan hennes svarta skrovsida och vattnet. Hon gick vidare på eftermiddagen med destination Iskenderun i nordöstra Turkiet. Via internet får man reda på att staden grundades av Alexander den store och i västvärlden tidigare känd som Alexandretta. 184 tusen invånare bor där.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

[Ett annat litet fartyg kom in i vår bukt idag på morgonen. Det är ganska ovanligt med så små fartyg här men ingen regel utan undantag. Den här båten på 2600 tdw låg redan för ankar när jag vaknade. Det var Fehn Cape IMO 9556820 som är på väg från Larimna på ostsidan av Grekland till Rotterdam med last. Hon är byggd 2012 och flaggad i Antigua and Barbuda och ligger 4,3 meter djupt. Av någon anledning kom hon alltså in här. Som vanligt fick hon besök av flera båtar från hamnen innan hon mitt på dagen gav sig iväg igen. Hon går nu med måttliga 5,9 knop på 258 graders kurs. Med den farten kommer det att ta tid till Rotterdam. attachment=0]Fehn Cape IMO 9556820 P1020198.JPG[/attachment]
Attachments
Fehn Cape IMO 9556820 P1020198.JPG
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Fehn Cape IMO 9556820 P1020194.JPG
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Det är mycket märkligt hur det lilla fartyget Fehn Cape beter sig när det nu är på väg till Rotterdam. Hon var inne på Kalamata redd den 30 oktober med full last på resa till Rotterdam. Hon gick igen den 31 och har fortfarande inte kommit igenom Gibraltar. Hon är väldigt dålig på att rapportera också. Den 9 november hade hon över 300 distansminuter kvar till Gibraltar. Hon har nu ändrat ankomst till Rotterdam från 13 november till 19 november. Med den här farten kommer inte det att hålla heller.

Det finns naturligtvis en förklaring men jag kan inte finna den. Det är ca 1350 distansminuter från Kalamata till Gibraltar. Farten den 9 november rapporterades till 2,6 knop. Kan det vara så att man sparar drivmedel.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

2019-11-13_081426.JPG
Så här såg det ut idag på morgonen i Messinian Bay. Längst ut har samlats 9 st stora tankers som skall lossa och lasta enligt kontrakt som deras redare ingått. Strax innanför är ett torrlastfartyg på väg in av någon anledning. Hon vände och gick ut igen med destination Izmit i Turkiet. Hon har full last med något som vi inte vet vad det är men hon kom från Os Sur Mer i Frankrike om det kan vara en ledtråd. Därefter ser vi två trålare som håller på att kämpa för brödfödan i ett allt tommare hav. Längst in ser vi Ledra Ena som är på väg ut med Yokohamafendrar för den första STS som kommer att påbörjas under dagen. Jag förmodar att det är tankern Episkopi IMO 9205067 på 153 tusen ton som skall lossa. Hon har ett djupgående på 15,2 meter så hon måste vara ”skvättlastad” om nu någon vet vad det betyder. Hon kom från Malta Opl Anch igår. Hela denna stora tankerflotta har samlats här under loppet av två dygn. Det kommer att ta tid och Episkopis olja räcker inte till alla dessa. Där är åtminstone någon mera som har last inne. En tanker på 47 tusen ton som ligger 12 meter har nog också full last? Vi får se vad som händer. Där ligger nu i alla fall tre stycken på drygt 100 tusen ton förutom Episkopi. De övriga är på runt 40 tusen ton. När Ledra Ena passerade framför min balkong hade hon fendrar både på däck och på släp.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

https://www.youtube.com/watch?v=LLhX4VGMfc0

Hittade den här videon idag som visar vad som sker just nu i Messinian Bay.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Ett stort antal tankers har under november lastat om olja i yttre Messinian Bay. 17 st närmare bestämt och fortfarande ligger det 5 st där ute och väntar på törn. Tankbåtarna har varit ända upp till 159 tusen ton, den minsta ca 10 tusen. När jag var i hamnen idag hade jag tur att få se Ledra Ena gå ut ur hamnen med uppdrag att leverera fendrar till dem där ute. Hon levererar till en och sedan måste hon tillbaka och flytta dem när den första är klar. November har varit en bra månad för rederiet som sköter detta. När hon gick ut idag så hade hon två stora fendrar på varje sida som hon släpade och två mindre på släp akter. Det brukar ta något dygn eller drygt det att pumpa över oljan.

Det låg även två avmastade segelbåtar i hamnen. De var inte avmastade på rätt sätt utan all riggen låg i en hög på däck tillsammans med mast och bom. Den enas mast stod på högkant i vattnet. Stora skador på båda båtarna. Bilder kommer.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

P1020333.JPG
P1020336.JPG
P1020348.JPG
Här kommer bilderna:
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Kanske årets sista kryssningsfartyg till Kalamata. Amadea kom från Korinth på förmiddagen och gick kl 18 med destination Santorinio. Bilderna som kommer separat visar henne på ingående med berget Itomi i bakgrunden. Hon sticker 7,3 meter och kajplatsen har 9 meters djup.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Amadea på ingående
Attachments
Amadea IMO 8913162 P1020395.JPG
Amadea IMO 8913162 P1020395.JPG
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Amadea vid kaj
Attachments
Amadea IMO 8913162 P1020400.JPG
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Kalamata Lucia 2019
Medan jag tittade och lyssnade på Luciaprogrammet från Gränna så kommer tankern Minerva Atlantica IMO 9322839 in på redden efter att ha pumpat olja från tre olika tankbåtar i den yttre Messinian Bay. Minerva Atlantica fick service innan sin resa med olja till destination USA. Hon kom den 28 november och låg då 8 meter djupt. Nu ett par veckor senare ligger hon på 12,7 meter. Vad jag kan se från balkongen är hon inte fullastad för det är fortfarande ett brett band av bottenfärgen synligt i vattenlinjen. Inte nog med att hon kom på Lucia, hon kom också mycket nära balkongen och definitivt på vår sida av farleden som går in till hamnen. Och som grädde på moset lyste solen igenom på ett lagom bra sätt för att få bra bilder.

Hon är flaggad på Cayman Is, byggd 2006 och har tdw 114 tusen ton. Hon kom från Augusta IT och har destination USA dit hon har ETA 2 januari. Just nu går hon med 12,3 knop. Kanske var det jul och nyårsprovianten som kom ombord här.
Attachments
Minerva Atlantica IMO 9322839 P1020428.JPG
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Jag trodde att det skulle bli en viss avmattning i STS inför alla helgerna som kommer men det kom en tanker igår och en idag på morgonen. Det är inte som förr naturligtvis när skutskepparna styrde kosan mot hemmahamnen till jul om de inte redan var upplagda för vintern innan dess. Här rör det sig många gånger om miljardinvesteringar som måste förräntas och då finns det inga stopp för helger. Dock har jag sett vid två tillfällen när vi hade färjetrafik här på Kalamata att man låg stilla i hamnen på Påskdagen och grillade lam i flera kolgrillar på bildäck akterut vid rampen.

Det har varit väldigt många STS i höst. Man har både lastat och lossat samma fartyg och en del stora tankers har haft ända upp till 8 tankers i omgångar innan de blivit last eller tvärtom som de lossat till. Någon har legat och väntat i tre veckor innan rätt kontakt dök upp så man kunde gå i klinch. Inget av detta ser jag från balkongen men jag ser Ledra Ena som går ut och in i hamnen, ibland flera gånger på dygnet. Just nu är det dis och 18 grader så jag kan nästan inte se ankarliggaren Baltic Swift som ligger för ankar inne på redden med full last. Igår var det bättre sikt så jag från hamnen kunde få foto av henne när hon tog emot småbåtar från land. Man kan ju fundera över varför hon ligger här med full last men det är ju en affärsverksamhet som inte alltid får avslut på samma dag. Jag minns hur det var på fruktbåten jag var ombord i 1960. Lasten bytte ägare flera gånger på vår resa från Cape Town. Varje gång med ändrad destination. Till sist kunde vi hamna i Southampton. Det var bra för min del för jag fick tillfälle att se de riktigt stora passagerarbåtarna på nära håll. Queen Elisabeth låg inne, United States låg inne och France mötte vi på vägen in.

Det var en parentes men Queen Elisabeths efterföljare med Nr II efter namnet har varit här en gång och vänt på redden. Varför vet jag inte men hon var då använd som trupptransportfartyg och om jag inte minns fel var det när det var krig i Jugoslavien sist eller om det hade med Irak att göra. Det är väl närmare 20 år sedan skulle jag tro. Jag lägger med en bild på tankern på redden som har intagit vänteläge. En annan reflektion som jag gör ibland är varför ankarliggarna har blivit färre med åren. Som mest har vi haft ca 10 ankarliggare samtidigt och nu är det högst sällan vi har mer än en. Det händer att det kan vara två men där är det stopp. Jag kanske har berättat tidigare men jag tar det igen. Vi hade en ankarliggare som de utförde svetsarbete på. Det var svetsning nere i någon tank. Det gick som det gick med en explosion så att rutorna skallrade hos oss och ett stort hål i fartygssidan ovan vattenlinjen. Svetsaren och en man till omkom. Båten blev sedan liggande flera månader och under den tiden höll hon på att driva på land också. Det var nog ingen stor beredskap i maskin för när hon började dragga i en storm så släpade hon ankaret nästan in på badstranden innan de fick igång vispen för och komma ut på djupt vatten och ankra om. Inget sådant händer nu för tiden, bara Ledra Ena som släpar på sina Yokohamafendrar ut och in, till och från STS i yttre Messinian Bay.

Med detta får jag önska en God Jul och ett Gott Nytt År här på Fallrepet.
Attachments
Baltic Swift IMO 9464376 P1020467.JPG
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Shuang XI IMO 9457842 och Minerva Coralia IMO 9728239 P1020551.JPG
Post Reply