Mesinian Bay, Gr

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

De styrs ju som allt annat av marknaden. Ofta går dessa fartyg på långa kontrakt. Nytillverkningen av bilar på export är ju här viktig vilken minskat något på senare år. Flera olika omvärldsfaktorer påverkar volymerna. Se på denna artikel från förra året som ett exempel;

http://www.hellenicshippingnews.com/sea ... hich-lane/

Begagnade fordon kan ju då vara en öppning. Om efterfrågan stiger på begagnat kan ev fler fartygsrörelser komma att behövas. Noterade att i bla Sverige så stiger volymen begagnade bilar detta då marknaden flödats över på senare är av nya. Just det här segmentet kan jag inte på mina tio fingrar men det är alltid marknadsläget som avgör om fartyget är i trafik eller är upplagt. Naturligtvis kan tekniska problem vara en orsak också men då som regel åtgärdas det raskt.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Lapis Arrow and Saphire 3102.JPG
Michalis L 3344.JPG
Efter åtta veckor i Göteborg är jag med min 12-timmars resa åter igen hemma i Mesinian Bay. Nu ser jag med egna ögon att bilbåten Lapis Arrow ligger kvar på redden. Hon är väl utan jobb tror jag. Det ligger även en stor gastanker som har för stort avstånd för att fotograferas. Jag har dock ett systerfartyg, Gaslog Seattle, som legat här tidigare. Utöver dessa kom det på morgonen idag en annan bjässe som gick närmare min balkong på grund av att de andra två låg i vägen. Den fick jag därför på bild. På försommaren stötte jag på en 70 meters lustbåt som var till salu på nätet nämnd som liggande i Medelhavet. Den ligger inne i bassängen till kaj och drejar hamnavgift i månader nu och den ligger fortfarande kvar. Det ligger även ett mindre fartyg vid djupkajen som jag skall titta på i morgon (om den är kvar).

Undrar just hur det sett ut när jag varit borta? Jag kan ha missat intressanta händelser.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Ja vem vet kanske passerade ditt livs bild medan du var på hemmaplan.

Den här missade du nog...

http://www.seanews.com.tr/news/162127/T ... reece.html

Ja dessa lustjakter skvallrar om att de finns folk med feta plånböcker där ute...
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Saffet Bey passerade utanför vår Messinian Bay på väg från Trieste till Cesme i Turkiet dit hon skulle anlänt 11.30 dagen efter den snöpliga olyckan sent på kvällen den 3/9. Hon hade passerat genom sundet norr om Kithira i Grekland men sedan blev det fel. Det är ganska trångt i det sundet och en stor del av sjöfarten mellan Italien och Turkiet passerar där. Det talas om roderfel och den mänskliga faktorn varav det senare verkar mer troligt.

Peloponnesos har tre landtungor åt söder. Messinian Bay ligger mellan 1 och 2 från väster. Seffet Bey gick på land en bit från udden på nummer 3 från väster.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Gaslog Seattle2661.JPG
Det blev inget foto idag nere i hamnen för objektet hade gått i natt. Skickar med ett foto på LNG tankern Gaslog Seattle vars systerfartyg Gaslog Greece ligger på redden sedan jag kom. Hon har imo 9687019.

Idag har det störtregnat på eftermiddagen i flera timmar.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Mänsklig faktor har nog spelat en större roll än man vill erkänna. Full fart rätt upp på land. Saffet Bey byggd som Mercandian Pacific II vid Danyard i Frederikshavn, Danmark.

LNG tankers kommer vi garanterat få se betydligt fler av nu när så många valt att gå över till sådant drivmedel. Så det är bara till att vänja sig vid utsikten.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Hurricane Run 3369.JPG
Hurricane Run 3361.JPG
Hurricane Run 3354.JPG
Det här flytetyget kan man få hyra. 12 gäster i 6 hytter. Det står inte vad det kostar men hon ligger just nu i Kalamata hamn.

Hurricane Run - Michael Tabor


Hurricane Run - 53.5m (175.52ft) Feadship

Michael Tabor is the owner of the yacht Hurricane Run. Tabor founed Arthur Prince, a successful chain of English betting shops. Tabor started with 2 shops. In 2003, when Tabor had 114 shops and 600 employees, he sold them for USD 50 million to Bass plc. The group is now named Coral. He used his wealth to enter the thoroughbred horse racing. Michael Tabor has owned several superyachts, all named after successful race horses: Thunder Gulch, High Chaparral and currently Hurrican Run.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Vem säger att spel inte lönar sig! :) Fast bara för arrangören så klart.
Visst är den tjusig men knappast något du själv tar ut på en tur då storleken kräver professionell bemanning. En rätt så saftig kostnad att hålla ett sådant fartyg igång även om man kanske chartrar ut den tid till annan.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Bilbåten Lapis Arrow gav sig iväg idag från redden utanför Kalamata. Hon ligger nu på en ostlig kurs för att gå nord om Kithira till TR DAR (vad det nu betyder). TR står för Turkiet men resten , vad betyder det? Hon skall i alla fall vara där kl 0200 natten till 19 sept. Blir det ytterligare en tur med begagnade bilar. Vi får se. Eftersom hon kommer in på natten så skall hon väl lasta på måndag. Vi får se. Hon kanske har hittat en trade, fast det blir ju alldeles för mycket liggetid dess emellan. Jag gissar på Egypten efter Turkiet.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

TR DAR står för Darica. Om du känner dig osäker på platskoderna så kan du söka i registret. Här är en sökmotor;

http://www.jms-logistics.com/en/lookup? ... e=&page=69
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Om detta stämmer så är det i Marmarasjön i närheten av Istambul. Det var förra resan också men nu är det ännu närmare Istambul. Om det gäller begagnat som skall flyttas så är ju Istambul en stor stad med mycket bilar. StorIstambul hade år 2000 ca 10 miljoner människor och vad jag förstår så närmar den siffran sig det dubbla. Få se i natt var hon lägger till. Blir det därefter Egypten igen tro?
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Om hon nu går i trampfart så kan det mycket väl vara som så att samma last blir aktuell igen. Kanske det då var en last där hon passade/kom till sin rätt och då väljer man ju gärna samma fartyg igen. Rent generellt är det lite sämre betalt där nere än vad som gäller i Nordeuropa.
Det är ju fullt möjligt att det är som du säger, begagnade bilar till/från Istanbul
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Bilbåten Lapis Arrow igen

Hon ligger nu sedan den 19 sept o2oo på en ankarplats i den östligaste delen av Marmarasjön i Turkiet. Kanske är det så att de har hittat en ny ankarplats istället för Mesinian Bay? Jag tog för givet att de skulle lasta bilar men det är kanske inte säkert. Vi får se vad som händer.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Vesta 3382.JPG
Vesta 3375.JPG
Mycket gammalt träfartyg plåtat idag i Kalamata innerhamn. Om man skall tro på bilden så står det Vesta 1892. Kan det vara annat än årtalet? Man ser ju på modellen och arbetet att hon är gammal men hon är mycket renoverad med dubbla patentankare i rostfritt bland annat. Det stod ingen hemort men den brittiska flaggan vajade på akterstaget. Kutterrigg kan man väl säga att hon har. Ytterst välvårdad. Jag har inte lyckats hitta henne på nätet.
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by Jan Schönemann »

Imar Du hittar Vesta på länken www.gennadidreams.gr/images/yachts/Lautrup.pdf
Post Reply