Mesinian Bay, Gr

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Kabelläggaren Antonio Meucci var inne i vår hamn igen den 19 och gick dagen efter med dest Catania på Sicilien. Hon är redan mer än halvvägs och har ETA ikväll. Vi har även haft ett par stora tankers på redden varav den ena ligger kvar tillsammans med bilbåten.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Zoe ligger ankrad i närheten av Volos på ostkusten. Hon har nu dest Tsingeli Anch. Där finns smältverk som tar hand om lasten som zigenarna släpat ihop i våra omgivningar. Det är en stor hamn med all service och ligger som sagt i närheten av Volos.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Aha, där ser man. Återanvändning är ju toppen.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Running om Waves IMO 9289205 6264.JPG
Attachments
Running on Waves IMO 9589205  6254.JPG
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

I hamnen ligger just nu detta moderna segelfartyg där alla segel sköts med elektriska motorer. Hon kom igår morse och har det konstiga namnet ”Running on Waves” med Valetta som hemort. Jag tittade lite på prislistan men det var ingen mening med det. Det allra billigaste ett par tusen euro för en vecka och de dyraste på nästan fem tusenlappar. En massa olika saker tillkommer på det priset. Vi har jordvindar från Afrika just nu så de bara ligger och väntar. Allt blir rött och man skall helst inte vistas ute. Hon är 64 meter lång, Imo 9589205. Inte ofta man ser ett modernt segelfartyg med både märs och bram – salning. Den här har det på den fullt råtacklade fockmasten fastän masten ser ut att vara i ett stycke.

Förutom de fem råseglen på fockmasten för hon tre försegel. Hon för dessutom två stagsegel från stormasten och i akterkant av stormasten, på rulle, ett upp och nervänt trekanstegel som skotas via mesanmasten. Dessutom för hon från mesanmasten ett vanligt stagsegel som passar bra ihop med det upp och nervända seglet. På mesanbommen för hon ett bermudasegel. Tolv segel som alla drivs med motorer.

En modern skapelse som är byggd i Gdansk.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Stora segelyachter verkar locka många stenrika idag. Vinden är ju fri och med automatiserade segel blir hon enkel att framföra. Men det är klart att smakar det så kostar det...
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Påskafton år 2019

Bogserbåten Ledra Ena kom från Cypern den 24 april för att hjälpa till med STS som verkar komma igång igen. Denna gång hade hon fendrar med sig och kunde gå direkt till Mersk Pearl som låg ankrad och hade kommit samma dag. Mersk fick sina fendrar och kunde gå ut till den yttre delen och invänta Marlin Samara som också kommit samma dag och låg ankrad. Båda två dessa tankers såg tomma ut på redden men de utförde tillsammans STS och gav sig iväg den 26. Marlin Samara gick till Suezkanalen och Mersk Pearl gick till Algeciras i Spanien.

Kryssningsbåten Costa Riviera kom den 25 april och låg över dagen med avgång på kvällen till Heraclio Kreta där turisterna skulle släppas iland dagen därpå. Det stora segelfartyget Running on Waves gav sig iväg strax innan Costa Riviera kom. Hon låg där kryssaren skulle ligga. Running on Waves gick till Kreta. Jag var i hamnen och fick en bild av Costa Riviera som jag skall försöka lägga in. Bilderna på Running on Waves blev mörka på grund av sand i luften från Sahara och bilderna på Costa Riviera blev inte mycket bättre av samma anledning. Nu har sanden försvunnit och vi har klart väder med sol igen och runt 25 grader.

Superyachten Sapphire har kommit hit igen och ligger på sin vanliga plats. Den är 73 meter och går på charter med hugade spekulanter som är beredda att betala. Hon kom från Faliro vid Aten och har egen container i hamnen.

Utöver detta så kan jag nämna att RCC Passion som kom hit den 9 april ligger kvar men var ute en dag i början av veckan av någon anledning. Som jag ser det så kan det finnas två anledningar till varför hon ligger här. Hon har inget kontrakt just nu eller så har hon problem av något slag.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Costa Riviera IMO 9172777 6272.JPG
Costa Riviera IMO 9172777 6269.JPG
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Basketboll spelas högst upp akter om skorsten i den stora buren.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Ja kryssningssäsongen är igång. Du vet det där ger bra intäkter till byn och handeln, sådana vill man ser mer utav.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Det blev inte någon mer STS. Ledra Ena kom alltså från Cypern bara för att leverera fendrar de hade med sig till två väntande fartyg. När dessa gjort klar sin manöver och avgått så hämtade Ledra Ena fendrarna i yttre Messinian Bay och återvände till hamnen där hon legat sedan den 26 april med nedsläckt AIS. Jag såg henne dock igår vid kaj när jag passerade hamnen.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Igår hade vi besök at kryssningsfartyget Le Lyrial med flagg från Wallis Futuna Islands. Ögruppen ligger mellan Fidji och Samoa i Stilla Havet. Första gången vi haft denna flagg i hamnen vad jag vet. Le Lyrial är en lyxkryssare så det finns fortfarande folk med stora plånböcker. Hon kom på morgonen från Pylos i Grekland och avgick på eftermiddagen till Monemvasia Gr. Hon har IMO 9704130 och är inte bland de större med sina 142 meter, men desto lyxigare kanske, och byggd år 2015 i Ancona Italien. Bild kommer.

På redden ligger sedan igår ett litet turkiskt fartyg, Gulizar Ana med IMO 9335355. Hon är på lätten och tar 3300 tdw. Hon kom österifrån och skall till Italien. Det är ganska ofta turkiska coasters här, både i hamnen och på redden.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Le Lyrial IMO 9704130 6296.JPG
Le Lyrial IMO 9704130 6290.JPG
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Jag kanske skall tillägga att det småregnade och var grått hela dagen så bilderna blev mörka. På den översta bilden har hon just avgått på eftermiddagen mot Monemvasia och passerar RCC Passion som ligger för ankar. RCC Passion är ute och körjust nu. Hon ligger i yttre Messinian Bay med måttliga 4-5 knop och destination Kalamata ankarplats. Det liknar mönstret från förra året när hon var här.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Gulizar Ana IMO 9335355 6292.JPG
Post Reply