Mesinian Bay, Gr

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Bilden är från balkongen idag på morgonen, en bulklastare och en tanker. Båda har maltesisk flagg och kom in tidigt idag vid gryningen. Bulklastaren är Shuang XI på 93 tusen ton som kom från Bakar i Kroatien. Tankern är Minerva Coralia på 113 tusen ton som kom från Augusta på Sicilien. Det är sådana som vi ser mest av även om bulken är lite större än de brukar vara. De har ännu ingen annan destination än Kalamata anch men de får väl inom de närmaste dagarna. Tid är pengar och det kostar att vara arbetslös.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Yokohamafendrar på Cape Balder P1020494.JPG
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Äntligen fick jag en bild på Yokohamafendrar i arbete. I alla fall nästan. Cape Balder på 160 tusen ton fick fendrarna i yttre Messinian Bay men kom, av någon anledning, in till redden för några timmar. Hon både lossade och lastade där ute innan hon gick vidare till Marsaxlokk på Malta. 6 tankers i varierande storlek hade då legat långsides för STS.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Stena Penguen ligger just nu och pumpar olja i Messinian Bay. Långsides ligger en tanker, Bareilly , och pumpar över till Stenabåten. Stena Penuen kom närmast från Göteborg och därifrån skickas nog ingen olja. Vart hon skall sedan vet vi ännu inte. Fast hon låg 10,6 meter djupt när hon kom vilket kan tyda på att hon hade något i tankarna. 64 tusen ton kan hon ta. Bareilly kom hit från USA och ligger 9,5 meter djupt fastän hon kan lasta 106 tusen ton. Något som inte stämmer. Kanske Stena inte kom från Gbg närmast?

I hamnen ligger en dansk tankbåt och pumpar olja. Kajen är full av stora tankbilar. Hon hade last när hon kom men inte fullt. Kanske lastar hon olivolja. Det har hänt förr och det är rätt tid. Hon heter Orasund och kan ta 4900 ton last. Hon ligger 5,2 meter djupt vid 9-meterskajen. Jag gissar på olivolja. Skall försöka få iväg ett foto som jag tog idag.
Last edited by imar on 07 Feb 2020, 00:01, edited 1 time in total.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Orasund IMO 9336701 P1020703.JPG
Orasund
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Den här tankern, Epic Burano, gick in i vår hamn igår. Hon hade en bogserbåt i beredskap men jag tror hon gick in själv. Det är en Lpg tanker på 7000 tdw, 119 meter lång. Kryssningsfartygen är betydligt längre. Tankbilar på kajen, kan man gissa att det rör sig om rengöring? Eller liknande? Tankbilarna kommer från Aten. Hon ligger inte djupt.

En annan som kom in idag var Renata på 2954 tdw. Hon satte igång med lastningen av skrot från långtradare i eftermiddag. Ett mobilt fordon med grips kom till hjälp med lastningen. Hon har ju annars en egen kran med skopa men den var nog inte lämplig för järnskrot. Grips är bättre tror jag.
Jag skall försöka få in bilder men det är svårt ibland.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Epic Burano IMO 9251171 P1020851.JPG
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Renata IMO 8022872 P1020865.JPG
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Den 23 februari kom det in en tanker på vår redd och ankrade. Inget märkvärdigt med det. Det händer ganska ofta. Det här var Leon Zeus med IMO 9396385. Hon för Panama flagg och är byggd 2008. Hon har last inne och sticker 9,9 meter. Hennes tdw är 40416. Allt som vanligt till nu. Det som är ovanligt är att hon har haft bogserbåt liggande långsides hela tiden. Det har varit tre stycken som löst av varandra. Nu har hon Vernicos Sifnos med IMO 9420435 liggande långsides. Det är en ”Off shore supply”, 38 meter lång. Vad är i görningen? Hon har alltså legat här i 20 dygn med last. En gissning är att något inte är ok.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Leon Zeus IMO 9396385 P1020895.JPG
Balkongbild
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Haveristen gav sig iväg ikväll med 2 bogserare, en före och en efter. Status: Not under command. De går just nu med drygt 3 knop och Vernicos Sifnos som går främst har rapporterat Piraeus som dest. och restricted manoeuvrability som status. Vi får se om det blir Piraeus eller någon annan stans. Haveristen har 32000 ton gas oil ombord avsedd för Taragona Spanien. Det blir väl lossning på närmare håll kan jag tro om de inte får ordning på maskin. Jag såg dem i kikare just nu på väg ut.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Det ser inte ut att bli något Piraeus för Leon Zeus. Hon kom inte längre än Yttre Messinian Bay där hon ligger med sina två bogserare. Hon skall nog bli av med lasten där, tror hon. Marine Traffic visar en mindre tankbåt med namn Koti som ligger nära men Marine Traffic har visat fel en hel månad nu på Koti. Hon låg inte på redden i förra veckan som de visade. Min kikare ljuger inte. Med rätt pris på lasten så kanske hon blir loss och därefter väntar problemen med motorn. Inte alltid lätt att vara redare. Pensionär är bättre.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Omlastning har idag påbörjats från Leon Zeus till Amphitrite som har kommit från Fiumicino anc i Italien. Det är en Oil/chemical med IMO 9314882 som har ett tdw på 39378 och sticker 7,6 meter. Hon är byggd 2006 och har Liberia flagg. En livestock carrier är just på väg in. Det är Talia som är byggd 1980. Hon har varit här tidigare.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Nu har dom avbrutit STS och är på väg. Haveristen har fortfarande samma djupgående registrerat. Den ena bogserbåten har lämnat sällskapet och är på väg i 13 knop till Lavrio. Den andra, Vernicos Sifnos, bogserar i 5,3 knops fart. Angiven dest Piraeus. Det är ofta jag ser att man inte ändrar djupgåendet men jag antar att hon blivit av med en viss del av lasten i alla fall. Den som låg långsides, Amphitrite, har ändrat djupgående från 7,6 till 10,7 vad nu det säger. Kanske större delen av lasten har pumpats över eller kanske hela lasten. Mera logiskt med hela om hon kunde ta emot allt och eftersom hon har ca 1 meter kvar till max djupgående så lutar det väl åt att hela lasten förts över.
Post Reply