Mesinian Bay, Gr

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

https://static.vesselfinder.net/ship-ph ... 2b5acc3e/1

Skickar med adressen till bild på Mesogios.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Upphuggning är det enda realistiska ödet för ett så nedgånget fartyg och samtidigt en garanti för att fartyget inte åter ertappas i samma dunkla syfte. Bogserbåtar blir ofta väldigt gamla, 1960 är ju ingen ålder att tala om. Vi tillfälle ta och kika in på www.tugboatlars.se så kan du snart se att många objekt är över de 100 åren men lever än idag, en del också i kommersiell drift som arbetsbåt eller liknande.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Arcadia Hellas 3706.JPG
Bulk Carrier Bolero 9162409 från Monrovia med full last har varit inne idag några timmar och fått service. Nu är 25 tusentonnaren på väg ut igen med 12 knops fart. Kvar där inne ligger Aegean Myth 9348479 som är på lätten. Det är en grekisk tanker på 115 tusen ton med texten Arcadia Hellas målat med stora vita bokstäver på det orange skrovet. Det var helt regndis när de kom in så man såg dem inte på morgonen. Men nu lyser solen och ger ytterligare färg på skrovet.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Trevligt, jag noterar att risbränningen på olivfarmerna fortgår i bakgrunden.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Kalamata har ingen riktigt organiserad sophantering med förbränning som i Nordeuropa. Ingen vill ha en sopförbränningsstation som granne så därför har ingen blivit byggd. Man komposterar till största delen. Det har dock förekommit förbränning under enklare förhållanden utanför Kalamata och en av de rökpelare som syns kan vara en sådan. Komposterna är det heller ingen som vill ha som granne eller på sin mark så därför fungerar inte detta heller. Det har omtalats för mig att det är egentligen inte tillåtet för bönderna att elda upp riset efter skörden men det är så mycket som inte är tillåtet här men som görs ändå utan att någon ingriper.

Själv har jag anskaffat en kompostkvarn för arbetet och så har jag två komposthögar på tomten vilka grävs ur vartannat år. Koldioxidutsläppen måste vara enorma då bönderna eldar istället för att kompostera. Utöver komposterbart material får bönderna på köpet ved för eldning för hela eldningssäsongen. På det sättet blir det ännu mera koldioxid. Vi värmer upp vårt hus med oljepanna men vi överväger att gå över till gaseldning. Det verkar enklare och säkrare och så släpper det inte ut något sot. Eldningsoljan i Grekland är nämligen inte av hög kvalitet och det blir ganska mycket sot runtomkring. Gaseldningen behöver inte ens skorsten. Ett litet rör ersätter den.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Bogseraren som tog hand om en av smuggelbåtarna igår har nått sitt mål och ligger nu vid Salamina. Smuggelbåtens IMO eller namn är naturligtvis inte noterad med färska uppgifter på AIS men om man följer bogserbåtens kölvatten så har den ännu inte avlämnat sitt släp. Det tog ca ett dygn för resan. Smuggelbåten som har påmålat Mesogios finns på AIS som Oscar med IMO 8647311 och den positionen lär väl få stå kvar i all evighet.

Vi hade en annan problembåt här förra året om ni kommer ihåg. Det var en sidlastare som till slut gav sig iväg till Svarta havet och därefter upp Donau. Den ligger fortfarande kvar i floden i närheten av ett ställe vid namn Reni, dit den anlände den 30 april 2016. Den båten hette Arfetisalle med IMO 8509038. Detta var last signal. Undrar just vad som hänt i verkligheten. Förmodar att det är i ägarnas intresse att inte visa upp fakta utan istället ägna sig åt annat.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Jag blir ändå lite förvånad att ett EU land likt Grekland inte ombesörjer så grundläggande saker som sophämtning. Att det ens är tillåtet att ha det på det viset?
Vidare att man eldar lägre kvalitet av olja känns ju inte bra det heller. Någon skulle behöva styra upp där nere. En sopanläggning får ju byggas av kommunen på kommunens mark. Lite besvärande att höra sådant om ett EU land. Om detta hade varit Sverige....ojojoj...

Sedan har vi sideloader/sidlastaren och hon är kvar i register men saknar numer flagguppgift. Troligen upplagd i väntan på bättre tider...Kanske en upphuggningskandidat.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

CIMG0822.JPG
En vanlig syn. Det ser ungefär likadant ut idag fast man fått nya behållare.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Jag tycker nog man kan kräva en minimistandard inom EU. Det är ju svårt annars att tala om ett EU om nordliga delen har regler in på detaljnivå medan dem i söder har det väldigt "fritt". Att ha sådana problem måste ju utgöra en sanitär olägenhet och risk för råttor i onödig omfattning. Höjs inga röster lokalt för politisk handling?
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Sapphire2460.JPG
Vi hade hastigt besök av charterbåten Sapphire för några dagar sedan. För 200 000 euro per vecka kan man få hyra den 165 fot stora båten. Förmodligen har den allt man behöver och mer därtill. Hon låg bara ett par dagar och gick igen och ligger istället ute vid den västliga udden i hamnstaden Koroni. Ja, det är mer en fiskeby och hon kan nog knappast gå till kaj där. 200 000 per vecka är vinterpris och det är "från". På sommarpris står samma belopp på deras hemsida som lätt kan nås på Sapphire Yacht.

Jag har rapporterat om den här tidigare och hon har även varit till salu.

Just nu regnar det här och det skall bli kallare igen i slutet av veckan. På SMHI står det 7-8 grader i slutet av veckan och det är kallt. Denna vinter har varit kallare än på flera år.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Chiquita Bremen 3709.JPG
Chiquita Bremen 3721.JPG
Reefer Chiquita Bremen imo 9014755 kom in idag på morgonen. Hon var här senast den 22 oktober 2016 och har väl hunnit med ett par laster bananer sedan sist. Hon ser lätt ut men har däcket fullt av kylcontainer. Gissar jag fel om jag säger 2 resor på den tiden? Hon fyller 25 i år så det kanske snart är dags. Fick även en bild från en annan vinkel liggande i närheten av Aegean Myth som häromdagen fick fel namn av mig. Hon fick rederinamnet som namn då.

Bananbåten på drygt 12000 tdw har fått service hela förmiddagen. Sist hon var här gick hon härifrån till Sydamerika. Det blir väl samma nu. Där hon är ensam fann jag rätt vinkel på parkeringsplatsen utanför Lidl så det blev på så sätt nytta med nöje.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Det gick för fort. Tankern har fått rätt namn tidigare. Det är bara på bilden som hon förra gången fick rederinamnet.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Inte klokt vad de tar betalt för de där yachterna. Men det är ju lyx i det större segmentet med rika enskilda eller företag som behöver representation. Men som tidigare nämnt kan man uppnå en väl så fin havsupplevelse i en betydligt mindre båt. Men det är ju heller ej ren vinst för en superyacht kostar en rejäl slant samt har en hög driftskostnad.
Jag tycker nästan att de gamla bananbåtarna erbjuder en större charm.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Det är nog ingen som säger emot dig. Jag var på Coolgardie 1960. Fast hennes tdw var bara 3 500. Men det var en vacker båt då, byggd 1956 i Helsingör och skrotad i Bangladesh på 80-talet efter mellanlandning i Grekland.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Man hade en helt annan känsla för form och estetik på den tiden. Sedan har ju storleken på fartyg ökat med åren, lite synd kan man tänka men det är ju så det är.
Fredrik Ahlman
Post Reply