Mesinian Bay, Gr

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Ja, då har gåtan med livflotten, som inte var en livflotte utan en Crew transfer moj istället, blivit löst. Den som ligger på land bland de stora fendrarna är oanvänd medan den ombord på Ledra Ena var väl använd. Den var i varje fall smutsig. Hon ligger fortfarande vid kaj så det var tydligen ingen brådska med Malta. De kanske inväntar en beställning. Strax O om Malta ligger just nu ca 30 tankers som ligger stilla utan ankare. Det är kanske dessa de hoppas på.
Last edited by imar on 29 Jan 2018, 14:18, edited 2 times in total.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Trevlig anekdot, man tager vad man haver... :D
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Vinlandia som namn på en båt verkar bekant. Var det inte en tanker som körde för Systembolaget som hette något liknande. Det kom en kemikalietanker idag på morgonen. Den kom ifrån Nafplio i Grekland och gick till hamnen i Kalamata, en tanker. Den har last inne och är på 3800 tdw. Panamaflaggad och byggd 1979. Vad den gör här vet jag inte. Den ligger vid den djupa kajen. Jag har inte haft tillfälle att titta på nära håll, bara sett från balkongen.

Det var en annan kemikalietanker här inne före jul men den var tom och hade hjälp av saneringsföretag från Pireus. Kanske det är något liknande.

Ännu en sällsynt flagga har dykt upp och ligger för ankar i yttre Messinian Bay. Det är ett litet containerfartyg (12000 tdw) som har flagga från Palau i Stilla havet. Det är en östat, republik, som ligger öster om Filipinerna. Flaggan är ett blått fält med en gul sol i mitten. Båten är från 1984. Två gamla fartyg på samma dag alltså. Hon kommer från Ukraina och skall till Libyen, Alkhoms.

Det fanns en Vinlandia som var byggd i Norge 1966 och blev upphuggen i Turkiet 1997. Den var dessutom mindre. Men namnet låter nordiskt tycker jag.

http://www.marinetraffic.com/en/photos/ ... IA#1437689
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Ja en vintanker är väl ett fartyg de flesta vill ha att göra med :D Det är sant att Broströmskoncernen hade ett finger med i det spelet, minns inte exakt vilket dotterbolag fartyget låg i men att det tillhörde dem. Själva namnet har fornnordiska kopplingar med avseende på amerikanska östkusten, dvs den benämning våra förfäder använde på den världsdelen, Vinland. Därtill var -Land ett suffix som man nyttjade frekvent inom rederiet och kör man flytande drycker är väl Vin- ett gott prefix.
Fredrik Ahlman
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by Torsten H »

Svenska Lloyd ägde Vinia, 900/ förl 1300 tdw, byggd 1959; Vinlandia, 1425/förl 2030 tdw, byggd 1966 och Vindemia, 1660/förl 1955 tdw, byggd 1969. Alla gick för det statliga Vin & Sprit.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Just det ja och Broströms hade väl ett finger med i Svenska Lloyd också... En trevlig nisch/specialsegment
Fredrik Ahlman
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by Torsten H »

Broströms köpte 1973 aktiemajoriteten i Svenska Lloyd, men redan tidigare hade Svenska Orient Linien 25% i två av dem.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Bra då minns jag inte helt fel då. :D
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Vinlandia 4805.JPG
Här kommer en bild på Vinlandia som lastar Pirinelio från tankbilar just nu. Det är olja som framkommer när man pressar olivkärnorna. Det som inte blir olja används som bränsle. Olivträdet är således ett mycket nyttigt träd. Jag var i hamnen idag och fick några bilder. Skickar i morgon igen. Oljan skalltill Valencia fick jag reda på. Troligen går denna olja till industrin och då behövs kanske inte så mycket i Grekland.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Hon gick idag på morgonen med destination Motril i Spanien. Det ligger vid Malaga.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Glovis Passion och Prestige 4801.JPG
Vinlandia 4806.JPG
Vinlandia 4803.JPG
Delta Ios 4795.JPG
Här kommer ett par bilder på Vinlandia som just nu är på väg till Spanien med pirinelio. Apropå dessa restprodukter så har jag läst att även svenska värmeverk sedan några år börjat köra delvis på olivavfall. Som framgår har Vinlandia blivit moderniserad vad gäller livbåt.

Bifogar bild på glovisbåtarna från en annan vinkel samt en stor tanker som ligger nästan vid piren. Tankern Delta Ios som kommit från Milazzo i Italien och lagt sig till ro här i väntan på kontrakt. Den är från 2009 och lastar 157 tusen ton.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by Torsten H »

Fast detta är inte den svenska Vinlandia. Den här byggdes 1979 i Geesthacht för tunisisk räkning som Nabeul, blev 1995 Nando, 2004 Vinlandia och sköts från Palermo, Sicilien.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Jag förstår det Torsten men det låter nordiskt. Jag gissar att även denna använts för transport av vin. När jag tittar efter henne just nu så ser jag att hon gått genom sundet norr om Sicilien. För mig verkar det närmare att gå söder om Sicilien om man skall till södra Spanien. Det finns väl någon orsak till detta kan jag tro.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Med den kursen hon tagit så kommer hon att passera Palermo. Kanske därför hon tog den vägen.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Frifallslivbåtens funktion är förstås ett lyft för fartyget jämfört äldre typen. Dock viktigt att de nyttjas och övas på korrekt så att inga skador uppstår på personer. Rester från olivoljepressning ger nog ett gott energitillskott, uppe i norr är ju annars flistillgången stor. Ja det är kul med nya bilder från din hamn.
Fredrik Ahlman
Post Reply