Mesinian Bay, Gr

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Och så här såg det ut när Alta kom till Kalamata den 13 november 2017. Hon hade fått stopp utanför Peloponnesos och måste rekvirera bogsering till Kalamata. Här blev hon liggande i flera veckor innan hon fick bogsering till Atenområdet där hon legat sedan dess för nödtorftig reparation (som inte lyckades).
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Alta och Christos VIII 4623.JPG
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Alta 4649.JPG
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Jo jag tyckte det kunde vara intressant att följa upp det vidare ödet. Här noterades/bekräftades ju också lite av skillnaden mellan flagg och flagg. Tanzania är en underpresterande flagg. Kika i Paris MOU White-Grey-Black list så ser du att Tanzania ligger i bottensegmentet på den svarta listan;

https://www.parismou.org/detentions-ban ... black-list

I bottensegmentet finner man stater som Kongo, Togo och Tanzania mfl. Det är högre risk för substandardfartyg och dålig regelefterlevnad. Notera också att man inte provianterat och tagit höjd för att något oväntat kan ske. Sedan kan man ju fundera lite över om resan över Atlanten var rätt inplanerad mitt i orkansäsongen. (juni-nov). Vi fick möjligheten här att följa upp.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

En mycket stor ansamling av gastankers hos oss just nu. Lng Maran Gas Spetses ligger sedan ett par dagar för ankar. Hon är levererad 2018. Alldeles ny kan man säga. Hon kom från Milford Haven och det står High Seas Order som dest. 96000 tdw och 294 meter lång, en bjässe alltså.
Under dagen kom det inte mindre än fyra st Lpg tankers. En gick in till ankarplatsen och hämtade något från en tenderbåt från hamnen innan hon gick ut igen till yttre Messinian Bay (Corinthian 6 tusen tdw). Av de tre andra kom en från Huston (Levant 53 tusen tdw) ligger där ute, en från Aliaga TR (Eco Frost 26 tusen tdw) och ligger för ankar, en från Tanger Med MA (Kazak 8 tusen tdw) ligger där ute. Det har aldrig hänt tidigare med 5 gastankers till Kalamata. Dessutom ligger ytterligare en ute i Messinian Bay som också ligger stilla men är dest till Malta OPL.
Vi får se vad som händer men det kanske är så enkelt som att de lagt sig strategiskt bra för att invänta order. Vi har ju Svarta Havet, Turkiets gasledningar, Egypten och Röda Havet inom räckhåll.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Just nu genomför man en ship to ship manöver i yttre Messinian Bay. Det var detta som var avsikten med sammandragningen av alla dessa Lpg tankers på samma ställe. Ledra Pride, Stand by safety vessel, har kommit från Cypern för deltagande. Ledra Pride ligger nu jämsides tankern Eco Frost samtidigt som Levant och Belgravia ligger långsides varandra ett stycke därifrån. Alldeles intill och en bit därifrån ligger fyra andra Lpg och väntar på tur. Ganska stor operation eftersom de tagit dit Ledra Pride från Cypern. Det är ju ett stort fartyg som jag satt in bild här på tidigare.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Ledra Pride 4648.JPG
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Det gick att få in bilden. Så här ser hon ut, Ledra Pride. Hon har antagligen med sig fendrar från Cypern. Det finns ju plats till det som synes. Det var i november förra året hon var här i några veckor innan hon gick till Cypern.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Ja det är fint, ett skepp kommer lastat med yokohamafendrar!
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Ytterligare ett Recearch/survey vessel har kommit till den yttre Messinian Bay och ligger där stand bay. Det är Kobi Ruegg 9713753 som kommit från Port Said av någon anledning. Den liknar den andra, Ledra Pride, men om det är samma sorts uppdrag den tar vet jag ännu inte. En del av de andra Lpg har gett sig iväg men om de har lossat eller lastat vet jag inte. Två st har inga bestämda order och den tredje skall till Tunisien. Tre st återstår och de ligger bredvid varandra just nu och utför sina uppdrag. Ledra Pride ligger en bit därifrån. Vädertjänsten varnar för kraftiga oväder i området men om man tittar på SMHI så finns det inga oväder på gång. Jag lägger med en adress till Kobi Ruegg. Den är från 2015 och med ett dubbelt så stort tdw som Ledra Pride.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Leda Pride är en Safety Standby Vessel också med uppgifter att fungera som supply vessel. Hon kan rädda nödställda, vakta och vara redo att gripa in och hjälpa till i händelse av ett miljöfarligt spill. Kobi Ruegg ett research vessel med andra typer av uppgifter. Hon kan undersöka havsbotten tex prospekteringsuppdrag, kartering eller liknande syften. De båda fartygen kan likna varann till det yttre men har lite olika syften och uppgifter att lösa.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Ledra Prides närvaro i det avseendet som du nämner Kapstan kan jag väl förstå. Det är nog inte riskfritt att hantera så mycket gas och olja med slangar mellan alla dessa fartyg som det varit frågan om här. Idag såg jag på stranden för första gången på många år olja och tjära på en del klappersten där vi badar. Att en svensk pensionär får syn på lite oljespill är väl inte så viktigt men turismen är en av Greklands absolut största inkomstkällor och då är läget ett annat. Jag har tänkt på detta ganska länge när jag följt STS-hanteringen i den yttre Messinian Bay. Hoppas det var en engångsföreteelse.
Vi har ju sett vilka konsekvenser det i värsta fall kan få, Alaska för många år sedan. Vi hade en tanker på över 300 tusen ton med full last egyptisk olja långt inne i viken. Den låg där de andra ankarliggarna brukar hålla till. Den gjorde sina manövrar på rätt sätt och kom iväg igen utan missöden. Det hade inte hjälpt med 100 Ledra Pride om det gått galet.
Det har varit ovanligt mycket trafik i Messinian Bay i oktober. Den största delen har varit Lpg och Lng, 10 stycken, 6 st Crude oil tankers på över 100 tusen ton, 3 stora bulk och några rena cargo varav ett fåtal gått in i hamnen. Totalt på listan är 30 st. Det är mer än vanligt först och främst beroende på Lpg-båtarna. Just nu ligger en stor Crude oil tanker och en ännu större Lng tanker framför vårt fönster. Då kom en liten sidotorrlastare från hamnen som kontrast till storheterna. Det kommer nog en bild på detta.
Recearch-båten är svårt att se anledningen till närvaron. Den uppför sig precis som Ledra Pride. Kanske är det någon undersökning som har samband med STS-hanteringen. Den har hållit till där ute och ofta i närheten av hanteringen.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

CIMG5803.JPG
Stort och smått
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Jag skulle nog tro att oljan har ett annat ursprung än från aktiviteten i din vik, det är alltid svårt att veta varifrån den kommer. Ibland går den att spåra. Tjockolja är ett gissel för de flesta kustnationer där svenska västkusten drabbats flera gånger på samma vis. Det gäller att man agerar och tar upp den snabbt dels för badgästerna men också för att djur och natur inte skall komma till skada. Det är trist när olja når in till land.
Fredrik Ahlman
Post Reply