Mesinian Bay, Gr

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Tja, de vill väl komma dit i år :D
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Att gå genom Messinasundet förstår jag inte anledningen till när det är närmare att gå söder om Sicilien. Det finns en knapp på Marine Traffic som heter Route Forecast. Om man aktiverar den så ser man att det är inlagt via Messinasundet. Vem lägger in detta? Bogserbåten antar jag. Dom har ingen färsk ortsbestämning sedan igår eftermiddag. Utom räckhåll antar jag eller en medveten underlåtenhet att rapportera. Dom dyker väl upp vid Italiens kust endera dagen. Hoppas dom fått med sig julmat.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Jag har tyvärr inte kikat på Marinetraffics alla funktioner. Kanske är det som det låter en prognos. Programmet känner start och slutpunkt och har också information om vilka transportkorridorer som finns och skapar en möjlig rutt.
Däremot är det så att AIS:en det är ett system som är helt självgående bortsett den info du matar in. Det troliga i detta fallet är väl att Transpondern är utom räckvidden. AIS sänds ut via VHF som har en begränsning i räckvidd, alla fartyg inom räckvidden kan se den.
Fredrik Ahlman
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Det sker mycket på teknikområdet...

https://www.youtube.com/watch?v=RPqOtWaMIxc
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Bogserbåten Christos ligger med sitt släp vid Syracusa så det lutar väl åt S om Sicilien. Det blåser just nu.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Jag var nere i hamnen idag och tittade på en holländsk torrlastare som kom igår. Hon låg först på redden och gick in i hamnen tidigt idag på morgonen. Det verkar som det var bunker för jag såg åtminstone en tankbil med släp på kajen. Hon heter Hunzedijk med IMO 9515022 och skall till Rotterdam. Hon kommer från den grekiska ön Milos som jag har sett för 15 år sedan att det var ett enda stort gruvschakt hela ön (överdrivet). Googlar man efter mineraler från Milos så får man fram att de utvinner Bentonite, Perlite, Pozzolan, Siliceous mm. Gå in så får ni se. Det står också vad de används till.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

svårt att få in bilden just nu
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Hunzedijk IMO 9515022 5906.JPG
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Ja men kul med en modern torrlastare i Kalamata, det är ju inte var dag. Så de har hämtat hem lite bentonitlera.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

En av fördelarna med de här nya teknikprogrammen för navigering kan vara att man lätt får fram distans utan att mäta själv. Men man måste väl räkna själv också. Jag var ombord på en modern fiskebåt för några år sedan och hela bryggan var full av apparater som fiskeskepparen måste kunna.
Holländaren skall till Rotterdam. Räcker några tankbilar med bränsle? Hon tar väl tonvis varje dygn gissar jag. Det var svårt att se i kikaren från balkongen vad hon gjorde i hamnen så jag åkte dit. Annars är hon lätt att se få grund av sin färg. Bogserbåten Christos ligger utanför Syracusa med sitt släp. Hon gör ingen framfart, avvaktar kanske bättre väder framför nosen. Byvindar från NV på 19 meter vid Siciliens västra udde i morgon kanske är för mycket? Det har varit ostadigt länge runt södra Italien. Dom har ändrat dest till Terneuzen, 30/12 står kvar. Det ligger på vägen till Antverpen.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Ja alla med navigeringsuppgifter kan förstås också räkna manuellt, grundläggande i utbildningen. Fiskebåtarna är otroligt rikt tekniskt utrustade och ligger ett par nivåer upp jämfört ett handelsfartyg. Hon förbrukar säkert en 6-7 ton per dygn men å andra sidan är ofta tankarna väldigt stora. Men det där är ju en avvägningsfråga hur man vill göra eftersom det är ju heller inte toppen att frakta bränslen när man kan frakta last istället. Det har de redan innan när de utfört förkalkylen räknat på bästa alternativ för just den här resan.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Bogseraren har nu åter satt fart och är en bit väster om Malta med 7,5 knops fart. I Holland den 30 december är de naturligtvis inte.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Misstänker väl 12-13 dygn i den takten så med lite tur blir det ETA på nyårsafton. Dvs om inte väder bjuder på någon ytterligare deviation. Denna typen sjöfart är inte exakt på det viset såsom linjetrafik efter tidtabell.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Möjligen Portugisiska kusten med gott väder. Hon har ca 800 till Gibraltar och det är inte ens halvvägs. Hon når ca 150 per dygn med den farten hon har. Just nu 6,5 från att ha vasrit uppe i 7,9 en stund på förmiddagen. Når hon till iöjd med Lissabon till nyår så kan det inte bli så mycket längre. Själv jobbade jag några månader i Lissabon i slutet av 60-talet, mycket trevlig stad då. Kanske kan det vara ett bra mål för bunker.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

imar wrote:Möjligen Portugisiska kusten med gott väder. Hon har ca 800 till Gibraltar och det är inte ens halvvägs. Hon når ca 150 per dygn med den farten hon har. Just nu 6,5 från att ha varit uppe i 7,9 en stund på förmiddagen. Når hon till iöjd med Lissabon till nyår så kan det inte bli så mycket längre. Själv jobbade jag några månader i Lissabon i slutet av 60-talet, mycket trevlig stad då. Kanske kan det vara ett bra mål för bunker om de inte tar det i Gibraltar.
Post Reply