Mesinian Bay, Gr

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
imar
Posts: 1793
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Det verkar ha skett en viss utvidgning av verksamheten STS från Kalamata. För några veckor sedan kom ytterligare ett hjälpfartyg. Hon ser ut som en bogserbåt och heter Othello med MMSI nr 312180000.Hon deltar i verksamheten som Ledra Pride och Ledra Ena och går ut och in i hamnen med Yokohamafendrar. Det har nu förekommit en viss debatt på TV om detta och man är rädd för oljeutsläpp. En viss ökning av tjära på stränderna har jag märkt men inte alls så som det var för 30 år sedan.
imar
Posts: 1793
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Den här lilla båten har legat några månader i Kalamata Marina. Jag tycker det ser ut som en Bianca 27, danskbyggd. Men namnet och registreringsnumret förstår jag inte. Någon som kan hjälpa till med identifiering. Numret på sidan måste väl vara för att den skall kunna identifieras. Det står 152380 S och i aktern står M HONY. Någon hemort har jag inte kunnat läsa.
Attachments
M Hony in Kalamata P1050116.JPG
imar
Posts: 1793
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

För några dagar sedan hade vi besök av två st coasters samtidigt som både lossade och lastade i hamnen. De var båda grekiska och naturligtvis hade det att göra med olivodling. AG Giorgios IMO 7708417 på 2080 tdw och byggd 1979 kom med grekisk konstgödning i säckar på pall från en fabrik på ostkusten. AG Giorgios är en sk sidolastare med en port på babordssidan där pallarna kommer upp med hiss och truckas till lastbilar eller ställs upp på kajen. Den här gödningen skall i huvudsak användas till olivträden som nu efter skörden och klippning skall gödslas. Det är stora mängder som går åt. Varje träd gödslas med ca 5 kg och bara runt Kalamata finns hundratusentals träd.

Den andra båten var Mastrokostas IMO 8104591 på 3612 tdw som är byggd 1981 och kom på lätten för att lasta olivavfall. Skörden var klar i januari och den delen av oliverna om inte blir olja blir avfall som kan användas till bränsle. Det finns särskilda anordningar för värmepannor som portionerar in detta i förbränningskammaren i en takt som man ställer in. Det är billigt att elda med detta men kräver mera passning och skötsel än olja. Avfallet kan även användas till gödning efter kompostering. Lastningen gjordes med egen skopa från en hög på kajen som långtradare tippat.

Båda de här båtarna kom på natten till den 5 februari och kunde avgå på kvällen. AG Giorgios gick tom till Killini på Peloponnesos nordvästra kust där hon var tidigt nästa dag för lastning till Nea Karvali i norra Grekland. Mastrokostas skulle till Rethymnon på Kreta.
Attachments
Mastrokostas rev P1050223.JPG
Matrokostas rev P1050249.JPG
AG Giorgos rev P1050231.JPG
AG Giorgo rev P1050224.JPG
imar
Posts: 1793
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

I flera årstid har vi här i den yttre delen av Messinian Bay haft en livlig kommers med olja och gas via STS mellan tankfartyg. Som jag uppfattad det så har det framför allt handlat om LPG. Under de sista veckorna har dock detta stannat av helt. Återstår bara ett lager av Yokohamafendrar och slangar på kajen i hamnen. Den största av bogserbåtarna, Ledra Pride, har gått till Cypern och opererar kanske därifrån. Den mindre, Ledra Ena, hittar man på andra sidan Tayegetos i den liknande bay om finns där. Detta är O om Messinian Bay med dess största hamnstad Gythion. Lakonikos kolpos heter den viken. Om man tittar på MarineTraffic så ser man också att där ansamlats en liten klunga av tankers av de som brukade ligga här tidigare. Man undrar då förstås av vilken anledning? Någon sa häromdan att det blivit ändrade regler för territorialgränser? Men positioneringen i Lakonikos kolpos skiljer sig inte från den som rådde i Messiniakos kolpos. Det fanns även en tid förra året då det var tre bogserbåtar här. Återstår att se om denna förändrig blir beständig och vad som händer med fendrar och slangar i vår hamn. Om någon har en aning om vad det rör sig om så insuper jag gärna den infon.
Ledra Pride IMO P1030377.JPG
Lägger med en bild på Ledra Pride som har ett norskt förflutet.
imar
Posts: 1793
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Livestock brukar vara gamla avdankade coasters och det stämmer även i det här fallet. Hon har imo 6718427 och är byggd 1967. Bilden är på för långt avstånd men hon ligger här ute i vår vik och får service just nu.
Elbeik 6718427 P1050369.JPG
Togo flagg.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Det är alltid kul att se bilderna från Mesinian Bay. Uppdatera oss gärna om hur det går i olivodlingen. Det här med oliverna i värmepannor hur är det med den saken är det ungefär som våra pelletsbrännare i Sverige? Jag misstänker att oliverna har ett högre bränslevärde.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1793
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Senaste tillskottet på smuggelfronten är den här båten som nu ligger i beslag med oljelänsa runt för ev. läckage. Det fanns drygt 100 flyktingar ombord som hade betalat. Flyktingarna togs in till Kalamata för vidare befordran till ett läger på annan ort och den eller de som körde båten sitter hos polisen. På håll ser båten bra ut men det var nog ett vrak mer eller mindre (som de fick bra betalt för). Jag skall titta närmare på den en annan dag. Det verkar som båten heter White Angel. Få se om det går att ladda upp bilden.

Portugisiskt flagg på ett fartyg på redden händer inte ofta här. Men nu har det hänt, Odette på drygt 5 tusen ton låg några timmar med öppna luckor (utan last). Hon gick igen och håller en sydlig kurs i 12 knop men har inte rapporterat dest. ännu.

De första seglarna gav sig iväg den 14 då man lättat på restriktioner och kan röra sig mer fritt. Ca 20 båtar har sedan dess gett sig av åt olika håll. Det är ganska många som har plats i marinan året runt och utgår härifrån mot olika mål. De första motoryachterna har också kommit. De ligger i hamnen för de är för stora för marinan. Ändå är de båda två som kommit under 30 meter.
imar
Posts: 1793
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Något fel på usb-minnet, återkommer
imar
Posts: 1793
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

White Angel P1050529.JPG
imar
Posts: 1793
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Dessa två farkoster har säkert en gång varit välpolerade. Nu ligger de som vrak på kajen i Kalamata och bara väntar på att någon grävmaskin skall hacka sönder dem. Båda fastnade i polisens garn när de kom fullastade med smuggelvaror och flyktingar för några år sedan.
P1050666.JPG
P1050665.JPG
imar
Posts: 1793
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Paros 7928768 ligger just nu och lastar skrot i Kalamata. Hon är 41 år gammal och har under den tiden även varit svensk i några år med Jönsson Nova målat i stora bokstäver i vitt på den blå utsidan. Hon hette då Fagervik. Trots ålder ser hon fortfarande bra ut. Idag har hon egen kran som hon lyfter ombord skrotet med. Hon har varit här tidigare i samma ärende och tar drygt 3000 ton som hon samlar upp i olika hamnar. Hon kom tom hit.
Paros 7928768 CIMG6950.JPG
imar
Posts: 1793
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Inför den kommande fiskesäsongen håller man på med reparationer av trålen och utbyte av trållinorna. Man har också målat båten grå istället för att tidigare ha varit blå. Man fiskar med några egyptiska besättningsmän (billigare). Ägarna är från Kalamata där Maraki också är registrerad. Fisket utförs till stor del i Messinian Bay eller strax utanför och man får lite av varje i trålen, för det mesta småfisk som i affären säljs för 40 – 60 kr per kilo.
Reparationer trålare P1050983.JPG
imar
Posts: 1793
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Välunderhållen ganska ny fiskebåt i trä av den gamla typen. Den här fiskar med ljus på natten efter sardiner. Den stora vaden ligger täckt på akterdäck. Den sätts vid mörkningen tills
Ljusfiskare i trä nr P1050981.JPG
ammans med några ljusflottar och dras några timmar senare. Under tiden brukar besättningen vila.
Ljusfiskare i trä P1050977.JPG
imar
Posts: 1793
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Kryssningstrafiken har kommit igång igen till Kalamata. Idag på morgonen kom norska Viking Venus från Valetta. Hon kommer att avgå på eftermiddagen igen, troligen till Piraeus för byte av nya turister. När hon kom var hon fortfarande upplyst. Hon är 221 meter lång och sticker 6,70 och skall ligga vid 9 meters kajen, som är den djupaste i hamnen. Alla som lägger sig där vänder inne i hamnen innan tilläggning. LPG tankern Gaz Providence syns i aktern för ankar.
Viking Venus 9833175 P1060077.JPG
Torsten H
Posts: 1172
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by Torsten H »

Tack för rapporterna!" De läses och noteras. Torsten
Post Reply