Mesinian Bay, Gr

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Viking Venus kom in idag på morgonen innan gryning. Som vanligt med full belysning och mycket sakta gled hon förbi min balkong på 2 dist. avstånd mot hamnen. Förra gången hon var här var den 5 september. Hennes syster, Sea Viking, var här den 12 september. När dom kommer hit så kommer dom från Valetta och när dom går på kvällen så går dom till Piraeus för att få ett nytt gäng passagerare ombord. Hur deras rutt i övrigt ser ut har jag inte tagit reda på men det finns gott om mål i Östra Medelhavet inom en natts avstånd. Från Valetta har hon ca 360 dist. tills hon rundar Peloponnesos västligaste udde och girar bb in till Kalamata. Hon gick vid förväntad tid klockan 5 på eftermiddagen och har gott om tid för att nå Piraeus klockan 6 på morgonen som är beräknad ankomst. Jag hade ett ärende till en affär i närheten av hamnen så jag gick förbi och fotade. In i hamnen fick man inte komma med så celebert besök men från kafékajen framför stäven ligger hon mitt framför näsan med sina talrika förtöjningstrossar från fördäck. Jag räknar till 7 inklusive 2 spring som går akteröver. Norska flaggan hänger nästan slak på övre däck, väl synlig. Venus har hela sina långsidor fulla med hundratals balkonger. Där kan man tala om havsutsikt från balkongen. 3 stycken livbåtar på vardera sidan hänger i dävertar som skjuts ut tillsammans med livbåten när de skall användas. Vi får väl hoppas att det finns både ström och hydraulik i funktion när det blir aktuellt men jag gissar att det även finns en manuell variant. Livbåtarna kompletteras med mängder av livflottar.

Efter mörkrets inbrott ser jag vid en titt genom fönstret 2 topplanternor och en styrbordslanterna på ett ankommande fartyg. AIS talar om att det är AG Giorgios på 2000 ton som är på ingående. Förra gången hon var här i våras kom hon 2 gånger i februari med konstgödsel. Nu vet jag inte vad hon kan ha i lastrummet. Hon har hiss från lastrummet till en port så pallad last körs iland så fort trucken hinner med. Hon har även vanliga lastluckor. När hon kom stod det på Marine Traffic att hon stack 4,5 meter och det är samma som tidigare gånger ungefär. Nu ligger hon vid den gamla spannmålskajen som inte är lika djup som kryssningskajen.
CIMG7038.JPG
CIMG7037.JPG
CIMG7035.JPG

Hoppas kunna lägga med några bilder på Venus med balkonger, livbåtar och flagg.
CIMG7036.JPG
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Något har AG Giorgios lossat i Kalamata för när hon gick, ett dygn senare, så var djupgåendet 4 meter enligt Marine Traffic. Hon skulle till Killini på nordöstra Peloponnesos.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

En italiensk bogserbåt, Porto di Roma på 32,5 m, kom idag in i vår bay med ett långt släp. En flytdocka som jag uppskattade till ca 250 meter hängde på släp med minst lika lång bogserkabel. De gick in och vände och ligger nu med något kortad kabel och väntar. På vad vet jag inte. Släpet är destinerat till Yalova TR. Nu i mörkret ser jag rött ljus i fören och aktern på släpet och lite osäkert hur många röda i bogserbåtens mast. Det kan vara 3 st röda där. Ser jag rätt? Det är ca 5 dist till bogserbåten från balkongen.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Av bogserbåtens 3 toppljus är det mittersta nog vitt.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Man undrar ju varför flytdockan med bogserbåt ligger i Messinian Bay så länge. Det har hänt tidigare att en bogserbåt ligger där med släp och då har det varit stormvarning. I alla fall så har jag kunnat se med kikare att dockan är begagnad. Släpet kommer från Palermo och skall till en plats i Marmarasjön. Den 6 oktober var beräknad ankomsttid men det hinner man ju inte. Släpet har kört med knapp styrfart fram och tillbaka och just nu går det med 0,9 knop med kurs 237 grader. Jag fick en bild häromdagen när det var fotoavstånd och bogserbåten låg stilla vid dockan just när solen gått upp och kastat ljus över ekipaget. Som synes så har dockan 3 stora kranar och jag tycker mig kunna se några containers (bostäder? vid bogseringen?). Dockan har även helikopterplatta.
Flytdocka sept 21 i Messinian Bay P1060117.JPG
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Man undrar ju varför flytdockan med bogserbåt ligger i Messinian Bay så länge. Det har hänt tidigare att en bogserbåt ligger där med släp och då har det varit stormvarning. I alla fall så har jag kunnat se med kikare att dockan är begagnad. Släpet kommer från Palermo och skall till en plats i Marmarasjön. Den 6 oktober var beräknad ankomsttid men det hinner man ju inte. Släpet har kört med knapp styrfart fram och tillbaka och just nu går det med 0,9 knop med kurs 237 grader. Jag fick en bild häromdagen när det var fotoavstånd och bogserbåten låg stilla vid dockan just när solen gått upp och kastat ljus över ekipaget. Som synes så har dockan 3 stora kranar och jag tycker mig kunna se några containers (bostäder? vid bogseringen?). Dockan har även helikopterplatta.
Flytdocka sept 21 i Messinian Bay P1060117.JPG
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by Torsten H »

1. Platsen, där den skall ligga, är inte klargjord.
2. Finansiella problem med köpet.
Det finns säkert fler förklaringar.
Trevligt hursomhelst, att du håller oss uppdaterade.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Bogsersläpet som låg i Messinian Bay den 28 sept har nu passerat Egeiska havet och ligger vid turkiska kusten ca 20 dist söder om inloppet till Dardanellerna. Bogserbåten heter Porto di Roma och släpet är en stor flytdocka. Hon ligger med styrfart och väntar på att gå in i Dardanellerna. Vissa ställen är ganska smalt så det blir spännande att följa släpet som är på ca 5 - 6 hundra meters längd.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Efter 25 dygn från Palermo kom släpet fram till Icdas i Turkiet igår den 14 oktober
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Det här rederiet har jag aldrig sett här tidigare. Hon kom från Turkiet och skulle till Italien men av någon anledning blev hon liggande här i vår bay. Hon låg länge utan styrfart med en militärbåt akter om. Så småningom gick hon mot hamnen men stannade igen utanför piren och blev liggande i timmar. Den här gången kom hamnpolisen och låg länge och väl i närheten. Jag förstod aldrig hennes ärende. Det skulle ju kunna ha med flyktingar eller Covid att göra. Hon gick i alla fall sent på eftermiddagen mot Italien. Hon heter Grande Italia ifall det inte syns. I bakgrunden ligger en NPG-tanker som legat över en vecka.
Attachments
Grande Italia 922791  P1060132.JPG
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Det här rederiet har jag aldrig sett här tidigare. Hon kom från Turkiet och skulle till Italien men av någon anledning blev hon liggande här i vår bay. Hon låg länge utan styrfart med en militärbåt akter om. Så småningom gick hon mot hamnen men stannade igen utanför piren och blev liggande i timmar. Den här gången kom hamnpolisen och låg länge och väl i närheten. Jag förstod aldrig hennes ärende. Det skulle ju kunna ha med flyktingar eller Covid att göra. Hon gick i alla fall sent på eftermiddagen mot Italien. Hon heter Grande Italia ifall det inte syns. I bakgrunden ligger en NPG-tanker som legat över en vecka.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Den här svenska farkosten har legat några dagar i Kalamata hamn nu. Hon skall ha kommit in den 27 oktober och ligger kvar den 2 november. Hon kom från Palermo och man kan undra vad hon gör här. Vi hade ju tidigare ett större svenskt fartyg här nere som patrullerade och jobbade med flyktingar. Jag gissar att KBV 201 är här i samma ärende.
Attachments
KBV 201, 265820000 CIMG7119.JPG
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Svenska KBV 201 gick ut igår förmiddag från Kalamata. Som destination står det patrouling på AIS. Hon går med ca 9 knop och har rundat Akritas (västliga udden på Peloponnesos) och håller en kurs som tar henne nordvart. Hon befinner sig nu O om Zakinthos med kurs 158 och drygs 5 knop. Hon har tydligen gjort helt om. Och det är naturligtvis flyktingbåtar hon letar efter. Smugglarna i Turkiet har börjat en helt ny taktik. De använder stora uttjänta coasters som ibland tar 400 pers. Så fort de kommit i närheten av Grekland eller annat land ev så överger smugglarna fartyget och kallar på hjälp.

Svårt att förstå vad svenska kustbevakningen skall göra vid en konfrontation. Smuggelskeppet är inte sjövärdigt och har väl i så fall rätt till hjälp till hamn. Om jag inte minns fel så blev den tyska kvinnliga befälhavaren frikänd för att hon gått in Europeisk hamn med upplockade flyktingar. Kanske någon som är mera uppdaterad kan reda ut vad som gäller.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Den 10 nov gick den svenska kustbevakningen ut från Kalamata igen efter ett kort hamnbesök. Man gick upp till Zakinthos där man släckte ner AIS. Sedan dess är hon hemlig men patrullerar troligen söder och väster om Peloponnesos.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Ett oväder med mycket hård vind drog in i Messinian Bay igår förmiddag. Vinden kom rätt in så det jag kunde se från balkongen var mer eller mindre vitt av sönderblåsta vågkammar. Mitt uppe i detta valde en ankarliggare, som låg långt in, att lätta ankar och gå längre ut. Sikten var dålig på grund av regn men det gick ändå att följa händelsen. Det var den Liberiaflaggade råoljetankern Delta Captain med IMO 9288710 från rederiet Delta Tankers som av någon anledning valde denna åtgärd. Fartyget är på 110 tusen tdw och ett av många i den storleken som ofta ankrar upp här. Om hon hade börjat dragga eller om det var en ren försiktighetsåtgärd kan jag inte avgöra. Jag tror mer på det sistnämnda där hon låg endast en och annan distansminut från piren. Nåväl, hon gick ut några distansminuter och låg med förstäven mot vinden i några timmar tills vinden avtagit. Då gick hon sakta in igen till ungefär samma plats som hon låg innan. Då var det sent på eftermiddagen så mitt foto blev därefter.
Delta Captain 9288710 P1060210.JPG

Vad jag minns så har det bara inträffat en gång att en ankarliggare draggat här. Den gången var det en tanker som reparerade och låg på redden i betydligt hårdare väder än igår. De hade legat där en tid och var kanske inte helt redo i maskin. Den gången förde vinden henne mot sandstranden men hon var mycket nära när hon äntligen fick igång maskin. Hon var längre in än i jämnhöjd med piren. Allting slutade bra den gången och hon kunde gå ut och ankra om. En helt annan historia är det att samma tanker vid svetsningsarbete ombord fick en kraftig explosion över vattenlinjen några veckor senare. En omkom direkt och en senare på grund av skadorna han fick.
Post Reply