Mesinian Bay, Gr

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Igår kom den här in i hamnen. Hon harbesök av en tankbil och en proviantbil. Det är en LPG på drygt 7500 tdw. Panama flagg och byggd 1995. Ser fräsch ut även på nära håll (tycker jag). Hon kom ifrån Beirut. Det liggerf en stor Crude Oil tanker där ute med last sedan den 25 men det finns nog inget samband. Den andra, Pink Star på 115 tusen tdw, med last från Milford Haven ligger nog och väntar. På att få lossa eller destination. Låter konstigt med Milford Haven men så har jag noterat. Vi får se.

Vår bogserbåt Christos XXIV kämpar på, nu med 8,1 knop och fint väder. 460 distans till ETA. 8 knop stämmer bra men kan det gå så bra i den hårt trafikerade kanalen?
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Gaz Venezia IMO 9013701 5923.jpg
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Nu har du då besök igen ser jag, kul. Jodå nu verkar hon fått upp farten hon var ju nere ett tag ner mot 6 knop. Passerar just nu Brest. Hon har ju nu ingen brådska, antar att hon ändå får lossa först efter helgen. Får väl lov att tillönska ett gott nytt år också då jag troligen inte är inne här i morgon!
Fredrik Ahlman
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by Torsten H »

Esso byggde ett stort raff i Milford Haven - nu den fjärde(?) största hamnen i Storbritannien - jag har varit där många gånger och lastat - tidvattenhamn liksom många oljehamnar i GB.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Ja området kring Bristol Channel är ju efter Bay of Fundy i Canada det område med störst tidal range. Som värst är det väl inne vid utloppet av Severn 13-15 meter. Nu ligger väl just denna hamn något i periferin men ändå.
Fredrik Ahlman
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Bogseraren ser ut att nå fram till normandiska kusten under nyårsafton. Rätt hyggligt ändå.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Det blev bättre efter Medelhavet. Som novis på området så tycker jag att det gått mycket bra från Gibraltar. Dom har haft tur med vädret vilket har hjälpt. Ingen motvind vad jag kunnat se och inga hårda vindar alls efter Sicilien. Intressant att se att det går att klämma ut 8,4 knop med släp.

Jag passar på att önska er alla Ett Gott Nytt År.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Bogseraren har just flyttat fram ETA ett dygn och sänkt farten till drygt 6 knop. Lite överraskande för mig men jag är ju inte där. Det finns säkert någon anledning bakom. Strömmar och tidvatten kanske?
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Han kanske inte får lossa förrän då så varför stressa i sådant fall, noterar 5,6 knop nu utanför kanalöarna med tämligen lätta vindar.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Ledra Pride (safety fartyget) har gett sig iväg och befinner sig vid Limasol. Det kan kanske betyda att tankern som ligger med olja från England inte skall lossas utan finna en destination. Hon ligger och kör runt med minimal fart i den yttre delen av Messinian Bay. Jag tänkte inte så långt häromdagen när jag undrade om det verkligen var rätt med olja från Milford Haven. Men det är ju Nordsjöolja naturligtvis. Så kan det gå. Hoppas att de finner köpare så att inte hela förtjänsten äts upp av liggetid.

Gaz Venezia som legat i hamnen ett par dagar gick idag. Hon skall till Aliaga TR. Kan det ha varit tankrengöring hon gjorde hos oss, hopsamling gamla rester inför ny last som kräver rena tankar? Det finns mycket att undra över.

Det kom idag en liten rysk torrlastare som ligger för ankar med last. Baltiyskiy 111 heder den och lastar 2649 ton och är byggd 1980. Äldst sedan september då vi hade en Livestockcarrier från Togo här. Den var byggd 1970. Hon blev dock slagen med råge av Sea Cloud som är byggd 1931 och låg några timmar i yttre Messinian Bay en dag i maj och slöade för att komma i rätt tid till nästa destination morgonen därpå.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Bogseraren Christos XXIV har vänt och ligger nu och drar åt andra hållet med 4 knop. Han har fått tid över plötsligt och väljer att förbruka den innan de trånga passagerna i kanalen? Det borde vara rätt tänkt. Han har gått ur farleden och ligger med Gurnsey i NO på ca 25 dist avst. Därifrån till målet är det ca 300 distansminuter så han sätter nog fart i morgon bitti igen. Dom fick sitt nyårsfirande där.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Ryssarna brukar inte vinna några skönhetspris... Men gamla slitvargar som kämpar på.
Ja nyår kring kanalöarna är väl inte fy skam. Där ligger hon ju inte i vägen heller för annan trafik. Norra Bretagne/ Södra Normandie är ju en vacker trakt.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Bogserbåten Christos XXIV ligger nu till kaj i Rotterdam sedan kl 0700 i morse efter att i natt ha lämnat av släpet i Terneuzen. Det gick ju bra till slut.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Absolut, nu får du följa henne hem igen.
Fredrik Ahlman
Post Reply