Mesinian Bay, Gr

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Härliga bilder, riktigt kul att kolla på regelbundet.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Peruvian Reefer låg ankrad sedan igår och gick igen mitt på dagen från ankarplatsen utanför Kalamata. På Vessel Finder står att hon beteckans som Refrigerated Cargo Ship. Hon hade hela däcket fullt med containers, 3 på höjd. Hon är på väg mot Gibraltar. Undrar om dom har kyla även i containrarna. Jag har för mig att jag sett sådana på You Tube. Förmodar att man även transporterar frysta varor på det sättet.

Hon gick just som jag skulle in till stan i annat ärende så jag missade chansen att se henne på närmare håll. På uppladdade foton kan man se att hon varit här tidigare. Förra året låg hon inne i hamnen.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Bulk Carrier Dream Catcher IMO 9549372 ligger på redden. Hon kom i eftermiddags från Ukraina och är tom. Dessförinnan kom hon från Santos Brazilien. Undrar just vad hon kan ha haft för last till Ukraina. Hon går just nu ser jag och hon skall till Bilbao.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

CIMG2686.JPG
Den här bogseraren låg i hamnen idag på morgonen. Jag har inte lyckats hitta IMO. Det Grekiska numret är 2793 i Pireus. Den är byggd 1976 så den har många år kvar efter Grekiska mått.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Det är rätt kul att man har inte alltid samma slit och släng mentalitet där nere men det är klart säkerhetsaspekter kanske stryker på foten en smula. Även med svenska mått har en bogserare från 1976 en stund kvar. Det finns betydligt äldre i användning också här hemma.
Fredrik Ahlman
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by zoroaster »

En sak som jag tänker på när man ser bogserare är friholtarna. Vad man än uppfinner så kommer bildäcken fram, stora som små. Och visst är det enkla , billiga och effektiva puttifrånkuddar.
D
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Bildäck är kanonbra samtidigt billiga att ersätta när ett går itu. Ofta hyggliga att ta ett extra steg på mellan kaj och båt.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Just nu ligger en annan bogserare i hamnen. Tyvärr hade jag inte kameran med så det får bli en film istället från youtube. Bogserbåten heter Achilleas ex Giannis L ex Western Geophysical III, IMO 7210733. Den verkar vara byggd 1964 men ser bra ut.



https://www.youtube.com/watch?v=CLS3rPnYogg

Det ligger även en stor pontonkran i hamnen, kanske den skall släpas bort. Den har använts för reparation av stränderna.

Bild på kranen lägger jag in senare.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

CIMG2625.JPG
Här kommer en bild på pontonkranen jag nämnde. Den har i olika omgångar varit sysselsatt i arbetet med att säkra stränderna från den erosion som har pågått alltsedan begynnelsen. Hela kustremsan består mest av något som liknar sten och grus hårt sammanpressat. Men det är inte så hårt att inte vågorna med tiden nöter sönder det. Då blir det klappersten som ligger och slipas (klapprar) i strandkanten så att de blir runda och fina. De är delvis runda och fina redan innan de bryts loss men med hjälp av vågorna fortsätter den slipning som en gång för väldigt länge sedan stannade av på grund av landhöjning.

På de utsatta ställena gör man pirar ut i vattnet och mellan pirarna fyller man ut med delar av en ravinbotten som finns här i närheten. Utfyllnaden ser kanske inte så ren och fin ut i början men efter ett år så har regn och vågor spolat rent så de nya stränderna liknar de gamla. För att göra pirarna ut i vattnet så går det åt mycket stora mängder av stor sten och de forslas med femaxlade lastbilar hit och tippas på pirarna så att pontonkranen och stora grävskopor kan lägga dem i ordning.

Vi har på vissa ställen räddat vägarna som går vid stränderna. På vissa ställen har vi fått ca 30 meter bredare strand. Det mesta av dessa arbeten är EU-finansierat. En bit som man håller på med just nu kostar 4,5 milj euro. Det är skyltat varifrån pengarna kommer.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Achilleas 2730.JPG
Så ser Achilleas ut när man inte glömt kameran. Igår morse när det var knappt ljust kom hon mot hamnen utan släp. Då hade hon släpat ut plattformen under de mycket tidiga morgontimmarna till platsen där de skulle arbeta. Plattformen låg i hamn några dagar för hårt väder. De tillhör samma företag. Man jobbade även hela söndagen. Antagligen satsar man på att få någorlunda klart innan det slutar regna på våren för att på så vis få stranden i någorlunda ordning innan nästa års turistsäsong.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Har du sett några ex svenska fartyg nere i ditt område? Alltid kul att se och mycket hamnar ju i det området förr eller senare.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Undrar om jag inte såg (kanske också åkte med) Prinsessan Kristina för många år sedan mellan Pireus och någon ö. Danska färjor har jag i varje fall klart minne av. Och så hade vi i Kalamata hamn i år en bogserbåt som en gång i tiden varit svensk. Den finns på bild ganska tidigt i den här tråden. Att det skulle komma någon svensk coaster eller fd svensk hit till Kalamata är nog inte troligt men jag håller alltid ögonen efter det.

Men Achilleas imo 7210733 är byggd i USA. Burton Shipsyard i Port Arthur TX. Ganska stor är hon. 200 ton, så det var kanske inga problem med den överfarten.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Ett GT på 200 är idag inte värst stort. Hon kan ha gått över på egen köl men också möjligt att hon skeppats hit till Europa med tex ett Lash-fartyg som fraktar många mindre fartyg över Atlanten. Kul att området där du befinner dig får besök från alla världens hörn samt att många äldre fartyg förr eller senare hamnar i regionen.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Jag har också tänkt så men stannat för att hon nog gick själv. Det är ju betydligt mindre båtar som gör samma resa. Vi ser ju här ständigt båtar på 60 - 70 fot från världens alla hörn. Sedan är det väl också en fråga om hon kan ta tillräckligt med bunker.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Bunker kan ju lösas att du lastar tankar ombord. Sedan finns det så klart olika vägar över från staterna. Ibland tas en bogserare också som däckslast. Det finns många varianter. Man kan dock se på henne att hon inte är byggd i Europa. Sverige har ju varit ett stort bogserarland. Tänk bara på ÅSI-verken, vilka fantastiska båtar de byggt i Åmål. Sedan de äldre Lundbyklassen bogserarna från Göteborg osv osv.... Bogserare är alltid intressanta att se i alla dess former.
Fredrik Ahlman
Post Reply