Mesinian Bay, Gr

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Nej det är bara trevligt om det slirar lite. Det var en intressant historia. Jag var själv ute några år med början hösten 1958 så jag känner väl till pratet om smuggling. Bland besättningen var det ganska vanligt att man köpt för mycket cigaretter och då gällde det att hitta ställen som inte Svarta gänget skulle leta på. En på vår båt hade kilat fast limpor i u-balkarna som livbåtarna stod på, på båtdäck. Det var ingen som tittade där. Flaskorna var ju lite ömtåligare så det var kanske svårare men redan då såldes ingen sprit ombord.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Det finns många små luriga ställen från de lätta såsom ova ljudabsorbentplattor i taket inne i bygget till lite mer kluriga såsom inne i bordsbenen på fastsatta mässbord. En kapsel inne i en tank är väl ett ställe ingen vill leta på.
Det finns många ställen att gömma på, men visst är det trist när tonnage som blivit för litet blir smuggelfartyg. Samtidigt är det synd att man rycker undan mattan för det mindre tonnaget för det är ju då inte enkom fartygen som försvinner utan de minsta hamnarna stryks ju på samma gång utom där det är möjligt då att trafikera med ett större fartyg med halvlast.
Fredrik Ahlman
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by zoroaster »

Smuggling, forts;
När vi ändå är inne på "Simone".
Eftersom besättningen smugglade rätt friskt i fortsättningen också, så kom ofta svarta gänget på besök.
I egenskap av lastplanerare i stuveriet så gick man ombord och fick lossplan och gjorde en lastplan ihop med skepparen och styrman. Ofta med en trevlig dryck under arbetet. Skepparen hade förkärlek för en burk Fanta, alltid öppnad och spetsad, jojo.
Och där satt man en skön kväll och utförde dessa sysslor. Rätt som det var så dök tullarna upp. Det visste vi redan. Vi hade ju ett väl utbyggt varningsystem inom området. Många av dessa tullare kände jag sedan tidigare. Alltså satt vi nu fyra i skepparens hytt; skepparen, styrman, tullförman och jag. Lustigt hur stämningen kan stiga under gemytlig samvaro och historierna flödade liksom drycken. Skepparens wiskyflaska tömdes mer och mer.
Rätt som det är kommer en tullare in med en flaska wisky och två limpor cigg. " Kapten tänder sällan akterlanternan, för det finns ingen glödlampa i den utan bara detta" Allmänt skratt. Nästa tullare kommer in med samma byte," Och reservlanterna fungerar inte heller"
Efter en stund har man letat färdigt.
Tack för en trevlig kväll, säger tullförman. "Inte skall väl kapten bli utan wisky imorgon så jag tar den tomma flaskan och sätter in en full i kylskåpet". Och vänd mot mig "Kan du slänga ner en limpa i min brevlåda när du åker hem??" Och visst gjorde man det.
D
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Även om historien inte är exakt som sanningen så kan det nog ha gått till ungefär så. I varje fall är det ju välkänt att tullaren eller tullförmannen bjöds på något drickbart och att han då inte var lika nitisk.

Simone ligger kvar i hamnen. Det kan nog ta flera år.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Det är ju klart att svarta gänget är ju människor de med. Det är väl egentligen inte husbehovssmugglaren de vill komma åt utan stora partier med alkohol, cigaretter samt narkotika. Det är väl främst narkotikan som kan orsaka sådan skada som man tycker det är bra om de kan fånga upp. Man läser ju rätt ofta om containrar från Sydamerika som varit fullastade som ertappas i de stora hamnarna. Otroligt stora volymer och ändå vet man någonstans att det med all säkerhet bara är yttersta toppen på isberget som fastnar i tullen.
Zoroaster har du fler trevliga historier från hamnterminalen? Likaså Imar har du några nya alster av bilder från din fina vik? Imar bor du där nere på heltid eller har du det som sommarbostad?
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

CIMG2576.JPG
CIMG2577.jpg
CIMG2575.JPG
Dags att rapportera hur det går båtreparationerna nere vid varvet i marinan. Det har gått ganska lång tid sedan jag var där, bl.a har jag varit i Sverige i 5 veckor. Men idag var jag nere och tittade och fick även lite knapphändig information. Som ni ser så har det gått framåt och stora delar av förskeppet under vattenlinjen har blivit utbytt. Man har tagit bort den kraftiga avbärarlisten på en del ställen och man har kommit igång med akterspegeln. Jag såg bomullsgarn hängande i fogarna mellan borden och frågade om detta. Det är bara bomull som duger fick jag till svar. Det verkar som man bottnar med bomull och därefter fyller ut med nåt modernare. Över de färdiga delarna stryker man rikligt med grundfärg. Det jag såg idag såg bra ut. Undrar just om man skall föra i ordning däcket också? Vi får se.

Den översta bilden är en del av den borttagna avbärarlisten.
På den andra bilden ser man att rodret tagits bort. Det låg på marken och är rostfritt.
På tredje och fjärde bilden ser man båtbyggaren i arbete med fastsättning av ett nytt bord ovan vattenlinjen. Grova galvade spik som slås in i delvis förborrade hål.
Attachments
CIMG2578.jpg
CIMG2578.jpg (89.93 KiB) Viewed 18698 times
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Tänk att de fortfarande har träfartyg. Kul att se även om det innebär en del jobb för dess ägare.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

CIMG2635.JPG
Idag på morgonen var det 2 fartyg på gång framför balkongen. Det var Chaiten IMO 6423369 som redan låg för ankar ute på redden. I kikaren kunde jag läsa COOL på fartygssidan, och det visade sig vara ett kylfartyg på lätten som kommit in och ankrat upp. Liberiaflagg.

Det andra var Costa Neoromantica som var på ingående.

Dessförinnan hade det varit tomt i mer än en vecka.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Chaiten2642.JPG
Chaiten står att den är byggd redan 1965 så den är ett halvt sekel gammal om det är riktigt. Den ser även på närmare håll välbevarad ut.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Fast på Marine Traffic står att hon är byggd 1988 och har Bahamas flagga. 1988 verkar mer rätt.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by Torsten H »

Den första Chaiten ex Bananacore var byggd 1965 i Bergen; blev 1976 Chaiten; upphuggen i maj 1984 i Kaohsiung.
Denna Chaiten, 13312 rt är byggd 1988 i Onishi, Japan.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Tack Torsten, Den nya Chaiten har IMO 8700230. Jag har just meddelat VesselFinder så får vi se om det blir ändring. Marine Traffic har rätt IMO och rätt bild. Tyvärr lade jag in bilden på VesselFinders felaktiga uppgifter men jag tror att de ändrar. De brukar rätta.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Såhär såg det ut idag på morgonen. Christina Star IMO9210098 kom in igår kväll och Chaiten 8700230 ligger kvar.
Attachments
CIMG2652.JPG
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Christina Star har nog kommit i natt. Det var Atlantic Acanthus 9189897 som kom igår kväll och den gick tidigt idag utan att jag såg det. Den senare har 4 kranar och den förra 3.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Fiskebåt2668.JPG
Gasol Seattle2679.JPG
Två bilder med stora kontraster som jag tog igår. Gaslog Seattle IMO 9634086 på nästan 100.000 brt byggde 2013 och 285 meter lång. Den ligger fortfarande för ankar.

Den andra en utsliten fiskebåt 5 - 6 meter som fortfarande får göra tjänst. Den är så sliten att en del av sargen runt översta bordet är utnött.
Post Reply