Mesinian Bay, Gr

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Du har ett verkligt bra fototillhåll där nere och det är riktigt kul att följa vad som händer. Bruttot är ju all innesluten volym så därmed är det givet att det är högre än dwt. Det finns så många olika volymmått så det är inte alltid lätt att särskilja för den oinvigda. Därtill benämnes ibland volymer i kubikfot medan i andra fall i kubikmeter. Dwcc är är dock ett bra mått för lastkapacitet. (Dead weight cargo capacity). Kanske det mest relevanta måttet för den som skall chartra fartyget, ja om det är ett lastfartyg vill säga.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Fototillhållet är från min balkong. Det är 10 distansminuter över till andra sidan i bukten och ankringsplatserna varierar så att den närmaste kan ligga på kanske 2 - 3 distansminuter. Det är lite för långt när det dessutom är soldis. På vintern blir det något bättre skärpa, speciellt på morgonen. Gastankern gick på natten igen till Egypten. Nu kanske det kommer ändå större ankarliggare här när Zueskanalen förbättrats för 8 miljarder euro (invigning igår). Fast det går redan stora Maersk och Cosco. Vad jag kan minnas så har jag inte sett någon tanker större än ca 100000 tdw här i bukten.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Ett fartyg blir ju egentligen inte mer intressant bara för att det är större i storlek. Panamaxer och små Capesize är ju ett stort nöje men även en liten coaster kan vara väl så intressant. Egentligen är coasters de mest intressanta fartygen i mitt tycke.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Agios Nikolaos2172.jpg
Agios Nikolaos2171.jpg
Agios Nikolaos2171.jpg (82.08 KiB) Viewed 15892 times
Du har ju naturligtvis helt rätt i det du säger om små båtar. Därför lägger jag med två bilder på en liten tanker som ligger i Kalamata hamn och som bistår de större fartygen på redden med vätskor från tre olika tankar som placerats i lastrummet. Agios Nikolaos heter skönheten med MMSI nummer 237480300. Bilderna tog jag den 25 maj med en smuggelbåt i bakgrunden på varje bild. Den blå byggnaden i bakgrunden på den nedersta bilden är Greklands första tullhus.
Den här tankbåten (det står så) är 17 x 4 meter. Vilka vätskor kan det vara frågan om?
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Ja du det ser ut som en self-propellered barge av det mindre slaget. Egentligen en enklare torrlastare för uppdrag i mer skyddade vatten. Vad man gjort är ju att man helt enkelt för att skapa jobb placerat löstagbara tanker i lastlådan. Utan att veta i just detta fall så kan det röra färskvatten och kanske omhändertagande av svartvatten och sludge eller liknande.
Jag menar att förutom rena inre kusttransporter av bulk eller styckegods möjligen muddermassor är användningsområdet väldigt begränsat. Jag har vidare svårt att se större lönsamhet i någon sådan transport heller medan att som vattenbåt kanske hon kan räcka till för visst tonnage.

De här allra minsta fartygen har svårt att gå runt rent kommersiellt till annat än specialtransport. Inte sällan är det småfartyg likt detta som ertappas i tex smuggling. För ett tiotals år sedan fanns liknande mindre småfartyg också i Sverige där ett fåtal nyttjades för smuggling som sista grej när de inte längre var kommersiellt gångbara på vita marknaden. Men tex ett parti kolsvart diesel kan ju också i mindre mängd ha ett visst värde i vissa kretsar.
Fredrik Ahlman
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Som exempel på att smuggling ofta blir det sista fartyget gör i vart fall på våra breddgrader så tar jag denna artikel från 2009, händelsen inträffade året innan:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11616546.ab

En liten bunkerbåt svår att få att gå runt om de kör vitt redan då, ur klass dvs ej sjövärdig får ej lämna kaj. 144 m3 ingen vidare kapacietet här uppe men på "svarta" marknaden säkert luckrativ.
Egentligen lite förvånande att de körde med en båt "ur klass" för vill man verkligen dra blickar till sig är ju det då bästa sätt. KBV får göra tillsyn på denna storleksklass typ flygande besiktning att då sakna papper ja det är ju som att be om bekymmer om man vet med sig att man inte har vitt mjöl i påsen.

Dock är det inte helt omöjligt för en sådan liten och medfaren båt att kunna leva en tid till i annat farvatten tex nere i Västafrika eller kanske Sydamerika där man är på en annan nivå i utvecklingen lite efter där vi befinner oss.

Det finns ett ytterst fåtal kvar av de allra allra minsta i våra farvatten och då har de ett nischuppdrag.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Och på denna bild är den lilla tankbåten med 3 små tankar i lastrummet ute på uppdrag. Jag skulle tro att han levererar något. Om ni förstorar upp bilden så ser ni att han ligger under häcken på den stora tankbåten. Något avfall från den stora tankbåten är det nog inte frågan om. Det finns ingenstans att göra av det i Kalamata.

Jätten heter Ce Niriis med IMO 9144794
Attachments
Ce Niriis2454.JPG
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Men en slamsugare kan ju enkelt tömma tankarna genom manluckorna som finns.
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by zoroaster »

Ska jag dra en sann om smuggling i Göteborg???
Ja ni kan få flera.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Vi väntar
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

KÖR PÅ ZOROASTER :wink:

Jo men visst kan de tömma sludge från maskin i den eller leverera färskvatten. Normalt tömmer dessa fartyg dasstanken 12 M ut från kust gratis...
Fredrik Ahlman
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by zoroaster »

Broströms Tender Service hade en linje Göteborg-Polen. Efter att man sålt sista båten "Tento" chartrade man en tysk Sietas-båt "Tina" . Hon seglade i många år i huvudsak med containers mellan Gbg och Gdynia. Problemet var att det ofta, väldigt ofta, det var manko i burkarna vid framkomst hos mottagarna. Allt från kläder till sprit.
När vi lossade i Skandiahamnen var det noga med kontrollen av alla burkar. Plomberna alltid hela !!!! Till slut satte vi på ett extra eget sigill. Likaväl var det manko vid framkomsten.
Stora kontroller vid stuffningen av burkarna och likaså vid strippningen. Alltid saknades det något.
Svarta gänget hade ständiga kontroller ombord. Hittade kanske någon flaska och limpa men inte mycket.
"Tina" gick till varv för klassning, tror det var i Hamburg eller Bremen. Tsyka tullen hade span på henne. Inget hände. Första veckan på varv.
Men andra vecka satte det igång. Iland bars TV-apparater,lådvis med sprit, pälsar och andra kläder.
Man hade byggt under lastrumsbotten särskilda utrymmen för allt detta. Kanonfina rena små "lastrum"
Hela besättningen hamnade i fängelse eftersom omfattning var stor. Likaså en del polacker i Gdynia. Men allt tystades ner.
Och Döhle Shiffsfarts GMBH sålde snabbt Tina till en tysk med ett fartyg av ungerfär samma storlek som gick i feedertrafik i Asien.
Enda skillnade var att Tina nu hette Simone och fortsatte att tuffa fram och åter GBG-Gdynia i många år innan polackerna tog över med egna fartyg. Proteksionism kan man väl kalla det.

Kommer mera.
D
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

haha
Där ser man det låter i mina öron som att klassningssällskapet måste ha varit medvetna om den här speciallösningen. Hade man alltså byggt om tankarrangemanget? Som jag fattat det har man byggt lastutrymmen under tank-top och därmed tagit utrymme från ballast bottentankar och ev bunkertank. Därmed kan man ju påverka stabiliteten så någon naval architect borde vara inblandad också.
Eftersom hon ständigt klarat klassningen så kan ju ingen inspektör vara omedveten om dessa lastrum. Intressant historia.
När du ändå nämner Broströms Tender Service och jag vet att du har erfarenhet av hamnen så tänkte jag fråga om ett antal fartyg jag såg vid tillfälle på bild "ettan", "tvåan" etc. Var dessa feeders eller utförde de någon typ av läktring från redden?(lite off topic men ändå)
Fredrik Ahlman
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by zoroaster »

Durken i lastrummet var av träplank och under den hade man lite friutrymme. För att det sedan skulle se bra ut hade man lagt plåt ovanpå. Så durken såg ut att vara av plåt. Man måste sett det för att förstå. Men det var svårt att upptäcka. Det gick ju liknande Sietasbyggen på GBG så hade man varit i lastrummet på något av dessa andra så var det inte svårt att se. Och visst det hela var gjort på varv i POLEN!
Återkommer med BTS.
D
Förlåt oss IMAR ifall tråden slirar lite,
DS
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Ja se vad folk kan göra för att tjäna extra pengar. Det har lite att göra med det här i tråden faktiskt där imar visat bilder på mindre fartyg som hamnat i trångmål eller varit föremål för smuggling. Som jag ser det i vissa fall en desperat sista åtgärd i andra fall för att de ombord skall tjäna klöver.
Fredrik Ahlman
Post Reply