Mesinian Bay, Gr

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Smuggelbåten dvs 1750 tonnaren är visserligen en av de senare byggda småbåtarna/coastrarna men det råder en minskande marknad för detta tonnage. Lönsamheten kan ifrågasättas i storleksklassen då man i bästa fall når ett plus minus noll resultat eller litet överskott så länge inget händer. Därav är det förstååeligt att man använt ett sådant fartyg för smuggling. Denna klasssen håller på att bli lite för liten att köra kommersiellt såvida man inte har ett fartyg för egna laster där transporten ingår i tjänsten/varan. Därtill fins en rad specialapplikationer.
Du anar inte vilken uppfinningsrikedom smugglare uppvisat för att gömma smuggelgods ombord.
Fredrik Ahlman
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by zoroaster »

Smugglarna hittar precis som Kapstans skriver de mest fantastiska lösningar att få varorna över gränsernai .
Under mina år inom sjöfarten så kan jag dra hur många smarta eller mindre smarta lösningar.
Tar en tidig sjuttiotals;
En företagare i Skåne hade undanhållit ett par miljoner från skatt och leverantörer. Bokade en 40`cont med Johnson till Vancouver,Canada. Fyllde containern med allt som fanns av värde i bostaden. I en byrå längst in i burken placerade han alla dessa miljoner i dollar. Tog en resa med familjen till Europa och sedan vidare till Canada. Lyckades komma undan.
Sedan har vi ju småsmugglarna. Sprit och cigaretter finns hur många ställen i ett fartyg som helst att "pilla" undan. Bakom inredning, i däcksbalkar, i lanternorna. ja vi kan räkna upp hur många som helst.
I tyngdlyftningsvikter, ingjutna. Ja sedan knarksmugglarna.
Fartyg som gick Sydamerika - Europa, där placerades paket ombord utan besättningens vetskap. För att hämtas av mottagare i någon lämplig hamn.
D
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Bland de mer finurliga ställena är sådant här som i bordspelarna till borden i mässen eller en lös tank inne i SMO tanken. Men likväl finns ju lösningar som falska skott påbyggda på de ordinarie skotten. Det finns alltid ett ställe att gömma på ett fartyg för den som vill komma undan "svarta gänget"...
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Pacific Highway (biltransportbåten) som legat här i flera månader kom äntligen iväg igår. Det var femte försöket. Nu går hon med 17 knop mot Gibraltar och befinner sig syd om Sicilien. Reparationerna blev väl färdiga till slut. Kanske har hon fått jobb någonstans.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Jag kan lova att hon går på ett uppdrag, hon är ju inte lastgammal byggd år 2000 så det finns nog charters för henne. Man lämnar inte hamn för skojs skull med ett fartyg i den storleken.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Du har säkert rätt och för rederiets skull så hoppas jag att hon fått någon sorts kontrakt. Men konstigt var det att hon under de gångna månaderna lämnat sin ankarplats 4 gånger innan denna men kommit tillbaka efter några timmar eller som längst en halv dag. Jag trodde att det var någon form av provkörning efter reparationer ombord. Men 4 gånger?
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Jag tror hon har genomgått Special Survey/klassförnyelse då certifikaten går ut 2020. Dessa gäller fem år. Tyvärr ligger hon under en flaggstat som inte medger offentlighet i all status rörande klass men enligt ClassNK går cert ut 2020. Därmed kan det röra sig om provturer dels kan man passat på att göra ombyggnationer i samma veva med provturer kopplat till dessa.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Det låter rimligt och även troligt tycker jag. Tack för den slutsatsen. Nu är hon i alla fall på väg mot Gibraltar med drygt 17 knop.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Om man ligger ankrad i östra Medelhavet och skall gå till Singapore borde man väl gå genom Zueskanalen. Vad kan vara orsaken till att man istället väljer vägen över Gibraltar och Sydafrika? Avgiften i kanalen? Det gäller Pacific Highway. Hon skall vara framme den 22 augusti.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Ja rent rimligen är ju det den närmaste vägen men kan också ha att göra försäkring och antipiratkostnader. Nu förekommer det visserligen en nog så stor pirataktivitet på Västafrikanska sidan också men den är något mer kustnära. Kombinerat allt som allt kanske man gjort den bedömningen att det är bättre att gå runt.
Knappast att hon uppnår kanalens begränsningsmått avseende draft eller airdraft. Men det är klart att det kan finnas andra orsaker exempelvis om hon måste angöra något land på vägen som har invändningar mot att fartyget tidigare besökt land som de är i konflikt med men tror inte på den hypotesen då hon borde kunna gå rakt på mål.
Du vet det ärväldigt svårt att svara på för det enskilda fallet varför någon valt den vägen. Det är också möjligt att man planerar något stopp på vägen för lastning eller lossning.
Fredrik Ahlman
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Sedan finns förstås vädersäsongerna att ta hänsyn till. Men om du finner ett intresse i rutter, ruttplanering etc så kan det vara en liten klok investering att köpa boken Lloyds Maritime Atlas. I den finns mycket matnyttigt för den med intresse och den nyttjas även kommersiellt tex av skeppsmäklare när de räknar på resor. Tror den kostar runt tusenlappen och en tidigare upplaga kan man nog komma över begagnad för betydligt mindre.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Ja, jag förstår att det kan finnas anledningar för vägvalet som inte andra känner till. Få se om hon inte skall bunkra i Las Palmas.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Fartyget var inblandat i en kollision i februari i år där hon erhöll en rejäl skada ovan vattenlinjen i styrbord akter.
https://www.youtube.com/watch?v=pmP5BpkGjmQ

Det kan ju förklara att liggetiden blev extra lång utöver klassen.
Fredrik Ahlman
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Fartyget går normalt i K-Lines linjetrafik så troligen är hon helt enkelt på väg åter in i linjetrafiken. K-lines har en något bökig hemsida så om du är nyfiken kolla då vilken linje hon går i.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Maran Gas Apollonia2426.JPG
Ett av de mera sällsynta besöken kom idag på förmiddagen. Gastankern Maran Gas Apollonia. Det kan komma någon eller ett par varje år. Stor är den naturligtvis, ca 100.000 tdw och ändå större brt.
Jag bifogar ett oskarpt foto med en lika stor tanker i bakgrunden. Gastankern är på ingående på fotot.
Post Reply