Batterier

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Batterier

Post by Fredrik »

Så kom den där dagen då batteribankarna på John börjat vekna. Den dagen man trist nog vet kommer komma en vacker dag men som man gärna velat skippa!

Eftersom jag själv inte är en stjärna på batterier så tänkte jag lägga ut en förfrågan till er experter, på tips vad man kan göra med trötta batterier. Batterier som nog börjar närma sig åtta års trogen tjänst, samt var och vilka batterier ni tycker man ska satsa på. Ta gärna med just varför osv!
Experter finns det ju gott om men är de dyra verkligen bäst och vart hittar jag de billigaste?

Jag håller just nu på att läsa på om batterier så alla råd och tips samt erfarenheter tages tacksamt emot!

Idag har John två startbankar med två 12v serie kopplade till 24v
Samt två seriekopplade nödbatterier till 24v
och ett nödbatteri för 12V
Så det är en hel del batterier som sjunger på sista versen..* :mrgreen:

/Fredrik
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Batterier

Post by zoroaster »

Hej Fredrik


E ju ingen batteriexpert heller.
Men i min stålbåt har jag 4x105A 12V batterier för förbrukning och 2x105A 12 seriekopplade till 24 v för start. Samt 2x 160A 12 seriekeopplade för bogpropellern. Den behöver faktiskt så mycket.

Hade när jag köpte båten ett tyskt märke som jag inte minns namnet på men som såldes i Danmark på något som liknade Biltema. Dom (allaihop) var slut efter 3 år. Köpte nya till allt utom bogproppen av Tudor. slutna batterier slutna dessa har nu funkat i 6 år. Satte även in en underhållsladdare av märket Mascot (man har dessa ofta i larmcentraler typ brandlarm) har funkat toppbra jämn och fin strömtillgång. Men bytte även en hel del kablage. Tog dock hjälp av en bilelektriskfirma. Innan så läste jag allt som gett ut av Skyllermark med vad dom anser man skall ha, kabelareor osv. Det blev inte likadant. men funkar toppbra som sagt.
En båtgranne köpte samtidigt Biltema batterier likamånga start och kopplade likadant samt 3x110A 12V också Biltema för förbrukningen. Han kom ju undan lite billigare, men har bytt två gånger på dessa 6 år

ja inget expertutlåtande om vad du ska välja mer egna erfarenheter

D
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Batterier

Post by kapstans »

Skall du ha rattmärkta prylar så sticker priset iväg....
Fredrik Ahlman
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: Batterier

Post by Fredrik »

Viste faktiskt inte att det fanns rattmärke på batterierna också!

Ska höra mig för med verket vad de har för krav, men förhoppningsvis slipper jag det.
Borgholm
Posts: 226
Joined: 30 Jan 2008, 16:25
Location: Borgholm
Contact:

Re: Batterier

Post by Borgholm »

Mvh Fredrik
ÖLANDS JÄRNVÄGAR & SKUTOR:
http://www.olandsjarnvag.se
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: Batterier

Post by Fredrik »

Absolut!

Det blir inga lågpris allternativ, men jag söker ändå någonting prisvärt då det handlar om mycket pengar
Post Reply