Göta Kanal i gamla slusslistor

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Göta Kanal i gamla slusslistor

Post by Skepparättling »

Elsa med toppstänger i diket:
2746 Elsa av Otterbäcken i diket.jpg

och ett odaterat klipp på Martha
Attachments
Mf Martha.pdf
(696.03 KiB) Downloaded 931 times
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Mora Venerns Järnvägs AB

Post by johanmmolin »

Så en del pråmar. Mora Venerns Järnvägs AB tycks ha ägt ett ansenligt antal, av vilka följande nämns vid enstaka tillfällen under åren 1901 — 1917 (egentligen borde alla ha sålts till Västkustens Transport AB i slutet av 1916, men åtminstone M V J No 4 uppträder under detta namn 1917):

M V J No 2,3,4,5,7,8,9,10,11,13,17,18,19,27,29 och 30. Samtliga passager av Sjötorp. Det ter sig tveksamt att någon av dem letat sig upp i själva kanalen.

M V J No 22, sedermera NATALIA, som diskuterats tidigare i tråden, har jag dock inga passageuppgifter alls om, innan hon dyker upp som just NATALIA år 1922.

Man undrar ju vad som hände med alla dessa pråmar? Troligen ett detektivarbete som inte ens Torsten kan reda ut på ett par dagar ... 8)
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Göta Kanal i gamla slusslistor

Post by Torsten H »

De flesta pråmarna är registrerade i följd, så det är inte så jobbigt att få fram uppgifter.
Attachments
Mora Venerns pråmar.jpg
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Göta Kanal i gamla slusslistor

Post by johanmmolin »

Serien ska sedan ha fortsatt åtminstone t o m M V J No 30. M V J No 22 är avhandlad på annan plats såsom sedermera motorfartyget NATHALIA.

And now for something completely different, som det hette i Monty Python.

NEPTUN (3826?)

Angiven som byggd 1882 för P J Andersson, Solberga.

Dock finns en slup NEPTUN byggd 1874 i Sjötorp om 15 nyläster, vilken 1877 och 1879 ska vara ägd av P J Andersson, Hovanäset (Vadstena).
Rimligen samma slup?

Åren 1896 — 1907 ett fåtal passager Forsvik, och bara någon enstaka Sjötorp, nämnd.

1907 ska hon ha hamnat i Jönköping, men ägd av vem?
Första åren därefter inte nämnd alls i några slusslistor.

1911 står Adolfina Karlsson p r som ägare.
Därefter t o m 1916 åtminstone en t o r-resa passerande Norsholm per sommar. Som skeppare står angivet Carlsson.

Därefter är det nästan tomt i passagelistorna från Sjötorp respektive Norsholm.

NEPTUN ska ha hamnat i Vadstena 1921. Samma år omnämnt en passage av Norsholm med skepparen Hagberg.
Motoriserad omkring 1925. Foton finns från Askersund och Stava brygga. Tycks på 1920-talet i praktiken endast gått i lokal trafik på Vättern (med massaved?).

1933 Karl Ivar Karlsson, Kristberg (vid Boren, eller?)
1937 Axel Ahlström, Stockholm. Sedermera sjunken vid Tranebergsbron.

Denna slup tycks endast ha gjort mycket sporadiska resor på Göta Kanal, åtminstone under de år jag kan överblicka.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Göta Kanal i gamla slusslistor

Post by Torsten H »

Regnumret skall nog vara 3286.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Göta Kanal i gamla slusslistor

Post by Torsten H »

Jag har inte lyckats klura ut var MVJ 23 - 30 var byggda. De finns inte med i förteckningen över pråmar byggda i Sjötorp.
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Göta Kanal i gamla slusslistor

Post by johanmmolin »

MVJ 22 misstänker jag att det var du själv som kläckte någon gång tidigare:

Reg nr 4959. Byggd i Sjötorp 1898. Sedermera som sagt Nathalia.
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

NEPTUNUS

Post by johanmmolin »

En gammal vätterslup Neptunus återfinns i slusslistorna 1896 — 1914, sista åren med en skeppare Pettersson.
På kanalen tycks hon varit en relativt frekvent gäst i Forsvik (som mest 2 t o r-resor / månad), dock bara någon enstaka gång sedd i Sjötorp. Norsholm passerades på kanske 1 — 2 t o r-resor per säsong.

Frågan är bara vilken denna Neptunus kan ha varit? Jag har tre uppgifter, som mycket väl kan ha handlat om en och samma slup (men möjligen någon annan än den ovan omnämnda!):

1. En Neptunus som ska ha hört hemma i Näs. Inga övriga uppgifter.

2. En Neptunus som ska ha reparerats 1869 och 1873 tillhört N Vingård i Hjo.

3. En Neptunus om 31 ton som ska ha varit förbyggd i Söderköping 1863, för att 1873 och 1881 tillhört C G Åkerblad i Motala. 1883 finns inga uppgifter om slupen längre.
båtolog
Posts: 47
Joined: 25 Jun 2012, 11:01

Re: Göta Kanal i gamla slusslistor

Post by båtolog »

I Sveriges Skeppslista 1889 finns ytterligare en slup NEPTUNUS 29 tons skeppare Olsson förbyggd 1884 djupgående 2,70
hemort Lemunda vid Motala redare är A.P.Olofsson.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Göta Kanal i gamla slusslistor

Post by Torsten H »

I Sv Skl 1915 och 1917 finns slupen Neptunus, regnr 2374, befh F O Dufwa, 29 brt, byggår- och ort okända, fb 1882, Axel Giöbel, Harge.
I Sv Skl 1919 är A Kindbom, Rödesund, ägare och H Vigerell befh, 31 brt. 1921 upphuggen
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Göta Kanal i gamla slusslistor

Post by johanmmolin »

Den slup jag hittade i passagelistorna är uppenbart denna:

NEPTUNUS (2374)
slup
b okänt år
29,15 nettoton
13,94 x 4,50 m

1882 förbyggd Motala

1895 = A P Olofsson, Lemunda
1896 Carl Johan Nyman, Askersund
1902 Axel Giöbel, Harge. Förbyggd
1911 skeppare Albin Casper Pettersson, Harge
1917-07-27 Axel Kindbom, Rödesund
1921-05-11 anmäld såsom upphuggen

Frågan är om denna slup går att få ihop med de andra jag nämnt ovan?
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

KARL ARTHUR

Post by johanmmolin »

Image
1889 - KOLGA bogserar slup.

Gott Nytt År alla! Denna tråd är lite osorterad ännu; jag hoppas kunna ge lite struktur åt verkligheten framöver.

Kom att tänka på slupen KARL ARTHUR, som jag inte har någon information alls om, förutom en beskrivning jag fått av gamla skolöverläraren (sic) Einar Sjöö i Motala, själv uppvuxen i Motala Verkstad, och hade ett enormt minne av allting som rörde lokalhistoria. Han beskrev följande om KOLGA och KARL ARTHUR:
KOLGA:s skeppare Forslander styrde efter landmärken. Han hade en 17-18-årig maskinist, som även tjänstgjorde som biljettförsäljare och hopp-i-landkalle.
Priset för en enkel resa var 3 öre.
KOLGA utförde också bogseringar, utom av slupen KARL ARTHUR, som ägdes av en gubbe i Kristberg. Forslander vägrade bogsera denna slup i Kanalen. KARL ARTHURS hopp-i-land-kalle fick därför dra båten mellan Borenshult och Motala!
Ångslupen KOLGA byggdes 1873 för lokaltrafik mellan Motala och Borenshult, och gick varje halvtimme från "sta'n" och varje hel timme från Motala Verkstad. Hon tjänstgjorde också som bogserbåt fram till 1901 när ångfärjan MOTALA VERKSTAD byggdes, men fortsatte sitt värv som bogserbåt fram till 1915, när hon såldes till Askersund. Ska ha huggits upp 1933.

Turerna gick Badhuset - Sv Gatan - Borenshult, anlöpande bl a Doktorsbryggan (i Förmansgatans förlängning), Framnäsbryggan, Platens Grav, Långa Bryggan, Hårstorps Brygga, Liverpoolsbryggan, "Krumlindebryggan" m fl.

Men vilken slup var KARL ARTHUR? Återigen en farkost som jag inte kan hitta någonting om. Han gäckar mig också i kanalens passagelistor.
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Göta Kanal i gamla slusslistor

Post by Skepparättling »

Bara för att :twisted: så var Karl Arthur inte bara 1 utan 2.

En som byggdes i sjön Unden och som släpades ner till Viken via någon bäck.

Karl Arthur nr 2 var en fd lustjakt som på något sätt blivit kvar i Gävle kanske under 1:a världskriget. Denna skall sedan berövats på sin inredning av ädlare träslag och blivit lastfartyg.
Jan Olov Svensson har skrivit om dessa i Båtologen 1:2002 "Vadstena en sjöfartsstad", själv gjorde jag inte slag i saken förrän 2003 bland annat för att det numera ytterst sällan skrivs om annat än kromosomfärjor i Båtologen.

Kolga gäckar fantasin lite ägdes av en direktör Lundgren Askersund. Tyvärr lite svårspårat av olika anledningar.
Last edited by Skepparättling on 01 Jan 2015, 19:24, edited 1 time in total.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Göta Kanal i gamla slusslistor

Post by johanmmolin »

Sannolikt bör det väl då ha varit KARL ARTHUR nr 1, eftersom KOLGA redan försvunnit till Askersund när nr 2 blev aktuell?
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Göta Kanal i gamla slusslistor

Post by Skepparättling »

Troligen och av denna skall det finnas ett vykort vid Platensgrav där hon dras förhand. För övrigt det enda foto jag känner till, men har ingen egen kopia.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Post Reply