Uddevalla TYR

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Rolle
Posts: 476
Joined: 07 Apr 2005, 19:28

Uddevalla TYR

Post by Rolle »

:wink:
Last edited by Rolle on 28 Mar 2006, 18:34, edited 1 time in total.
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Vad som hände med henne efter den tiden kanske någon kan delge oss, men vad som hände isvintern 1955-56, när hon var inhyrd av staten, har vi fått oss till livs genom några korta notiser i Norrbottens Kuriren senaste månaden. Man har dagligen en ruta med vad som hände för 50 år sedan.
Vi som varit med ett tag kommer ihåg TYR och skepparen Gustav Roland Eriksson. Hon hade en häftig häckvåg och ett dito brusande bogsvall. I reklamen stod det att hon byggdes för att häckvågen skulle hjälpa till att bryta en bredare ränna, men jag tror inte man bygger en båt med detta som mål.
Däremot så sparades inga hästkrafter när jag som nioåring såg henne i Karlsborgsverken. Jag minns tydligt hur isen "sprutade" om stäven. Hon hade många haverier den vintern och ryktet sade att motortillverkaren hade dygnetruntjour för att hålla henne med reservdelar. Vid något tillfälle flögs reservdelar ut till henne med helikopter. Någon gång åkte hon på kroken efter isbrytaren. Ni som törs kan väl berätta vilken motor hon hade.
Rolle
Posts: 476
Joined: 07 Apr 2005, 19:28

Post by Rolle »

:wink:
Last edited by Rolle on 28 Mar 2006, 18:34, edited 1 time in total.
silver top
Posts: 64
Joined: 18 Dec 2005, 22:14
Location: Jarl Larsson

Post by silver top »

I Medelpads sjöhistoriska Förening:s Tidning LUBRIKATORN 2005 nr 4 kan ni läsa mer om Tyr och hennes isbrytaräventyr i Norrland. Ulf Erikson står som författare.
silver top
Posts: 64
Joined: 18 Dec 2005, 22:14
Location: Jarl Larsson

Post by silver top »

Nu har jag hittat det. Maskinen i Tyr var en ENTERPRISE.
Troligen surplus från USA.
Maskinen köptes av Gustaf Thorden. Som han lät bygga en bogserbåt till

Han köpte också begynnelsen till Uddevalla varvet från USA efter andra världskriget.
Bw
Posts: 125
Joined: 05 Aug 2005, 08:53
Location: Bengt Westin

Post by Bw »

SGFP - 9476 TYR byggdes 1954 vid Nya AB Falkenbergs Varv, Falkenberg som varvets nybygge 114, ritad och konstruerad vid Uddevallavarvet. Som nybyggd hade hon måtten 32,51 x 8,33 x 4,00 m – 235 / 65 och en 8cy 4t dieselmotor av märket Enterprise Engine & Fuondry Co, på 1.800 Ehk (tillv. 1945)
TYR levererades den 5 feb 1954 till Rederi AB Tyr, Uddevalla . Användes vintern 1955-56 som isbrytare i Bottenhavet och Ångermanälven m fl ställen. Såldes den 27 jan 1959 till Soc. Continental de Representacoes Ltda, Lissabon för 1,8 Mkr och döptes om till SOFALA. Ny ägare blev i juni 1959 till Capitania do Porto da Beira, Lorenço Marques (Mozambique) och TYR hann med ytterligare en ägare i samma stad. Fanns i Lloyds Reg 1992, men utan angiven ägare. Okänt öde.

Bengt Westin
Post Reply