Simrishamns hamnport

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Simrishamns hamnport

Post by imar »

Hej!
Jag hörde en uppgift om att det i Simrishamn skulle ha funnits en hamnport som kunde stänga igen inloppet mellan de yttre pirarna. Den skulle ha anlagts 1910 och tagits ur drift mitten av 50-talet för att slutligen tas bort i mitten av 60-talet.

Någon som vet?
L-J
Posts: 156
Joined: 11 Aug 2011, 17:59
Location: Skara

Re: Simrishamns hamnport

Post by L-J »

Det stämmer bra. Jag kikade runt lite på nätet och fann info på kommunens hemsida
http://www.simrishamn.se/sv/hamnar/hist ... aden-1985/
Scrolla ned till stycket "1900-tal", där står att stormportarna kom till 1910.

Tydligen hade Simris drabbats av två allvarliga stormar 1901 och 1904 vilket föranledde utbyggnad av hamnen med dess
stormportar.
De skall ha funnits kvar till 1960-talet:
http://www.simrishamn.se/sv/kultur_frit ... on=contact.

Tack för frågan, jag var inte medveten om att stormportar använts i svenska hamnar.
Nu återstår att hitta bilder på dom.

L-J
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Simrishamns hamnport

Post by imar »

Det står den inre hamnen i kommunens information. Är det verkligen rätt? Det skulle varit bra att se ett foto. Jag har frågat, det kanske kommer en länk till bild.
User avatar
Micke E
Posts: 130
Joined: 08 Nov 2012, 20:23
Location: Vänersborg
Contact:

Re: Simrishamns hamnport

Post by Micke E »

Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Simrishamns hamnport

Post by Torsten H »

Hamnarna i Allinge, Gudhjem och Svaneke på Bornholm har också hamnportar.
User avatar
Micke E
Posts: 130
Joined: 08 Nov 2012, 20:23
Location: Vänersborg
Contact:

Re: Simrishamns hamnport

Post by Micke E »

imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Simrishamns hamnport

Post by imar »

Fin bild på din länk Micke. Jag tycker det ser ut som det är någon form av port på den inre hamnen. Det är väl så då att det var där porten satt. Man kan ju förstå att det skulle vara svårt att få en port att hålla på de yttre pirarna. Det kanske kommer något mer kort. Vi får se.
User avatar
Micke E
Posts: 130
Joined: 08 Nov 2012, 20:23
Location: Vänersborg
Contact:

Re: Simrishamns hamnport

Post by Micke E »

Något OT, men i vart fall hamnbilder.

Allinge
http://www.jernbanen.dk/forum2/images/u ... e8a570.jpg

Gudhjem - Massa gamla hamnbilder
http://www.gudhjemarkiv.dk/?motiv=havnen
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Simrishamns hamnport

Post by imar »

Tack Micke!
Jag har även fått en del via mail så jag tror mig veta nu hur det var i Simrishamn.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Simrishamns hamnport

Post by Torsten H »

När jag ser fotot från Allinge - där de öppna portarna ses till den inre hamnen - så funderar jag på hur de i förhållande till hamnens storlek stora passagerarbåtarna från Östbornholmske tog sig ut och in när det blåste. Bogerbåtar fanns inte, och fiskebåtarna var inte så maskinstarka på den tiden. Förmodligen halade de sig ut med hjälp av trossar/vajrar, men det måste ändå har varit tufft många gånger.
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: Simrishamns hamnport

Post by Jan Schönemann »

Vi fraktade sockerbetor med vårt fartyg Svanefjord från Bäckvikens hamn på Ven under flera säsonger. För att kunna ta sig ur den lilla hamnen varpade vi oss ut med hjälp av hydrauliskt ankarspel.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Simrishamns hamnport

Post by imar »

Min bror som var kockjungman på tremastskonaren Fride 1956 har berättat för mig att de en gång kom till Simrishamn efter mörkrets inbrott. Bästeman ombord lyste med Frides strålkastare så att de öppnade porten. Enligt uppgifter som jag fått från Österlens museum så slutade man använda porten i mitten av 50-talet. Fride kan därmed ha varit bland de sista som fick portöppning där.

Men jag är fortfarande lite konfunderad över vilken port det var i hamnen. Fanns det mer än en port? Fanns det portar på både inre och yttre hamnen? Inloppet till den inre hamnen ser ju väldigt smalt ut. Kunde Fride komma in där? Jag skall på måndag besöka Simrishamn för att med egna ögon se. Kockjungmannen är med så då får vi nog svaren.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Simrishamns hamnport

Post by imar »

Hemkommen igen efter min resa till Simrishamn över måndag-tisdag tror jag att jag vet hur det ligger till. Det var inte lätt att få fram uppgifterna men efter besök på Österlens Museum och biblioteket så klarnade det så småningom.

Hamnen har idag ett helt annat utseende. Sedan början av 1900-talet har den byggts om flera gången. 1910 sattes det in hamnport mellan den inre och yttre hamnen. Efter man tagit bort porten 1966 så breddades det ställe där porten suttit till nuvarande bredd. Det går alltså inte att se några lämningar alls.

Porten stängde av mellan vinddrivarkajen och Bornholmskajen och därinnanför blev det lungt vatten även om det gick sjö i den yttre hamnen. Om det blåste närmare 20 sekundmeter så stängdes porten och ingen kunde komma in. Det var handdriven mekanism. I mitten av 50-talet var porten och funktionen nedslitna och behövde renoveras. Detta blev aldrig gjort för att det blev för dyrt och man valde istället att ta bort den. De ändringar i hamnbasängerna som hade gjorts under tiden medförde att porten inte behövdes längre.

Numera finns det ytterligare en pir utanför de yttre pirarna och det finns även en stor småbåtshamn i anslutning till Simrishamns hamn. På biblioteket fanns en pärm med tidningsurklipp som innehöll mycket information från 60-talet när problemen med hamnporten var aktuella. Den sprängdes loss och lyftes bort med kran och det lär ha varit den sista hamnporten som fanns.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Simrishamns hamnport

Post by imar »

Vykortet som Micke lämnade adress till den 9 augusti visar var hamnporten fanns. Man kan se den ganska tydligt akter om tremastskonaren, öppen för tillfället. Skonaren ligger vid vinddrivarkajen. Kajen mittemot som porten anslöt till är Bornholmskajen. Tack till alla som hjälpt mig få klarhet i detta intressanta ämne. Lite tråkigt att man inte vågar lägga ut vykortet.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Simrishamns hamnport

Post by Torsten H »

Micke E-vykortet visar 3-mastskonaren STINA, 215 brt, 186 nrt, 350-370 tdw, byggd 1920 i Norrköping av Varvs- & rederi AB Brage, som ägde den till 1924, så den såldes till Brantevik. 1934 såldes den till New Foundland, och 1936 redan är den försvunnen ur Lloyd's Register. Vilken den lilla tyskbyggda? galeasen är, har jag aldrig lyckats lista ut. Den behöver ju inte vara svensk.
Post Reply