Efterlysning eller tips S/S Karlsborg/Arvid/Oaxen VII

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
T.Nyman
Posts: 7
Joined: 18 Dec 2005, 19:35

Efterlysning eller tips S/S Karlsborg/Arvid/Oaxen VII

Post by T.Nyman »

Jag försöker ta reda på vad som hände med timmerbogseraren Karlsborg som byggdes 1876 vid Lindbergs mek. verkstad i Stockholm. Båten var verksam vid timmerflottningen i Kalixälven och fick 1922 namnet Arvid. 1942 såldes den till Karta och Oaxen och fick namnet Oaxen VII. Den hamnade då troligen på Gotland. Jag undrar om någon känner till vad som hände sedan alternativt var man kan ta reda på det.
Attachments
S/S Arvid
S/S Arvid
arvid_liten.jpg (57.94 KiB) Viewed 10141 times
Bw
Posts: 125
Joined: 05 Aug 2005, 08:53
Location: Bengt Westin

Post by Bw »

Hej
Mycket intressant spörsmål. ARVIDs förhistoria har jag jagat i 30 år, men misslyckats skändligen. Att ARVID skulle ha hetat KARLSBORG visste jag inte, ej heller att den ev. skulle ha byggts på Lindbergs. Just år 1876 finns det några nybyggen från Lindbergs att välja mellan, men frågan är om någon av dem blev ARVID?
Som nybygge 120 sjösattes passagerarbåten TORNEÅ. 121 hette BOCKHOLM-SÄTTRA, sedermera Mälardalen I, Ove och Jarl. 122 var en vattenbåt och 123 var EMMA för Storsjö Ångslups Bolag. Knappast någon av dessa är aktuella. Inte heller 124 VALBORG kan vara möjlig för hon fanns i Hälsingland. 125 var passagerarbåten ÖSTANÅ, 127 var GUSTAF VASA på Siljan, 128 STAFSNÄS som sedan blev DÖBELN av Umeå, 129 FORSS som slutade sina dagar i isen 1928 som lastbåten ULLÅNGER, 130 BRAVO som slutade sina dagar i Sundsvall 1962 och 131 som vara HEBE, byggd för C J Bång i Stockholm och som gick åt Jämtland.
Jag har en annan uppgift, obekräftad, att hon skulle ha varit byggd 1876 på Bergsund? Men tyvärr finns det ingen som passar in där heller.
I övrigt ser hennes historia ut ungefär så här:
ARVID reg. 6810
Byggd okänt år vid okänt varv (Möjligen 1876 – Bergsunds Mek. Verkstad AB, Stockholm) (Järn)
17,24 x 3,86 x 2,02 m – 29,02 / 6,52 (MB 1922)
Maskin: Okänd ångmaskin på ?? Ihk - ersatt av en C J Wennbergs ångmaskin på 100 Ihk, insatt 1915.

Byggdes för okända. Ägdes från 1909, med namnet ARVID av David Svanberg, Nederkalix som skrev så här 1916: ”Om-byggdes 1910 och färdigbyggdes 1915 å Karlsborgs slip. Byggd densamma i sin helhet med användandet av en ringa del av skrovet och maskinen av ett å haveriauktion den 22/11 1909 förvärvat, från botten upptaget vrak, vilka delar 1915 utbyttes mot nya, grövre".
Överfördes 1928 på David Svanbergs dödsbo sedan denne avlidit samma år. Från 1933 redad av Richard Allan Svanberg i partrederi (tillsammans med Simon Nyberg). Såldes den 22 april 1942 till AB Karta & Oaxen Kalkbruk, Stockholm för 28.000 kr och namnet ändrades där till OAXEN VII. 1954 köptes båten av Eric Emanuel Carlsson, Stockholm för ynka 3 000 kr och omdöptes efter ägarens initialerna till ECA. Han sålde 1955 vidare till AB Iggesunds Bruk för levererans till Iggesund i maj 1956. Den ligger i dec. 1955 som båtskrov efter bogserbåten ECA på slip vid Torsviks Varv, Lidingö. Iggesundsbolaget byggde om båten till kättingpråm 1956 och använde henne till 1965. Intyg 1967 från Birger Hoffsten vid Stena AB, Göteborg att pråmen skrotats.
Ser fram mot nya pusselbitar!!
Hälsningar B Westin
PS Fin bild!!!
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Det borde ha varit Simon Nyman som var delägare tillsammans med Rickard "Ricke" Svanberg, inte Nyberg. Efter julhelgerna kommer vi att få ta del av matrial om Arvid:s tid här i Kalix. Uppgifterna finns på ett privat sågverksmuseum här i Kalix och ägaren har erbjudit oss i Föreningen Kalix Bogserbåtsflotta, att titta genom det.
Jag återkommer i frågan om det finns något matnyttigt.
Förresten verkar bilden vara ett oljetryck som vi också lånade till vår bok av Kjell Nyman, Kalix-Nyborg.
T.Nyman
Posts: 7
Joined: 18 Dec 2005, 19:35

Post by T.Nyman »

Tack för uppgifterna! Det stämmer att bilden kommer från Kjell Nyman upsrungligen. Jag har själv en kopia av den och skepparen Simon Nyman var min farfarsfar, därav intresset av båten. Jag var från början mest intresserad huruvida båten finns kvar eller var skrotad. Nu finns det ju dock en del annat intressant att nysta i.
T.Nyman
Posts: 7
Joined: 18 Dec 2005, 19:35

Post by T.Nyman »

Passar på att lyfta denna gamla tråd. Jag är nyfiken på besöket på sågverksmuseet som Börje nämner i tråden. Blev det av och fick ni i så fall reda på något mer?
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Som du vet har vi lång startsträcka i Kalix, men i det här fallet blev inte besöket av. Visserligen var jag i kontakt med ägaren för att få komma in och titta, så jag kan bara skylla på lättja. :oops:
Jag kollar igen med ägaren, så gör vi ett nytt försök.
T.Nyman
Posts: 7
Joined: 18 Dec 2005, 19:35

Post by T.Nyman »

Nå int var det nån brååådska...

Det låter fint, spännande!

/Thomas
Bw
Posts: 125
Joined: 05 Aug 2005, 08:53
Location: Bengt Westin

Post by Bw »

Den KARLSBORG som blev MUNKSUND 19 byggdes så sent som 1900 så det är inte alldeles omöjligt att den haft en föregångare. Jag har gått igenom de byggnadslistor jag har från Bergsund, Lindbergs, Motala osv men inte hittat något nybygge med det namnet. Det måste i så fall vara en båt som byggts med ett annat namn (eller på ett annat varv). Däremot ägde Baltiska Trävaru AB 1903 en hel del bogs som jag inget vet om, som t ex STENSBORG, LAIKAN, TEKLA, LILLAN och HUGO. Om den hette KARLSBORg så är det troligt att det var just AB Bergman, Hummel & Co som ägde den, de hade ju industri i Karlsborg. Men kolla arkivet Börje!
Bw
T.Nyman
Posts: 7
Joined: 18 Dec 2005, 19:35

Post by T.Nyman »

Frågan är ju hur mycket av henne som består av det bärgade vraket som omnämns. Och vilket var vraket i så fall?

”Om-byggdes 1910 och färdigbyggdes 1915 å Karlsborgs slip. Byggd densamma i sin helhet med användandet av en ringa del av skrovet och maskinen av ett å haveriauktion den 22/11 1909 förvärvat, från botten upptaget vrak, vilka delar 1915 utbyttes mot nya, grövre"
T.Nyman
Posts: 7
Joined: 18 Dec 2005, 19:35

Re: Efterlysning eller tips S/S Karlsborg/Arvid/Oaxen VII

Post by T.Nyman »

Lyfter tråden ännu en gång. Har det blivit nåt besök på muséet än Börje? ;)
Post Reply