Motorskonaren Carl

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Motorskonaren Carl

Post by Klas Andersson »

Jag råkade få se att jag antecknat att det stod något om Carl
i Länspumpen nr:1 1991
och även ett foto fanns där !
skanna0033.jpg
skanna0032.jpg
Mvh Klas
Vrakdykaren
Posts: 6
Joined: 02 Oct 2013, 18:29
Contact:

Re: Motorskonaren Carl

Post by Vrakdykaren »

Här är en film från vraket Carl, glöm inte att ändra inställningarna till HD. :D

http://www.youtube.com/watch?v=nUydSrPMQ5U
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Motorskonaren Carl

Post by imar »

Tack för fina bilder. Svårt att se att det står Carl på namnbrädan men det är säkert rätt. Om ytterligare några årtionden så är den kanske borta helt. Vore det inte bättre att ta upp den för förvaring och visning på museum tillsammans med historiken. Ratten är delvis borta såg jag.

Uppe vid Bjuröklubb finns bland många andra vrak ett vrak från tremastade skonaren Argus som förliste 1930. Länsstyrelsen/Skellefteå Museum har satt ut en skylt på internet om vraket och en vädjan om att låta vraket få ligga orört. Dock är det lite för knapphändiga uppgifter om Argus på skylten tycker jag. Annars är det ett bra initiativ. Skyltningen gjordes 2004.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Motorskonaren Carl

Post by Torsten H »

Det bör väl stå GÖTEBORG på namnbrädan. Den sitter på styrbords sida.
Det är nog inte till att begära, att Länsstyrelsen/Skellefteå Museum vet så mycket mera om Argus.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Motorskonaren Carl

Post by imar »

Det är nog som du säger Torsten. Jag förmodar att du menar styrbordssidan av akterspegeln.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Motorskonaren Carl

Post by Torsten H »

Ja.
Vrakdykaren
Posts: 6
Joined: 02 Oct 2013, 18:29
Contact:

Re: Motorskonaren Carl

Post by Vrakdykaren »

Vid nästa dyk jag gör på Carl ska jag titta efter namnskylten på barbord sida, tittar man på bilden av Carl som Klas lagt ut så syns skylten med texten "Carl".

Ang. ratten så var den hel ca 3 månader innan Vänermuseet var där med KBV och röjde runt.
Före och efter bilder.
Attachments
Untitled.png
Untitled1.png
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Motorskonaren Carl

Post by Klas Andersson »

Ja så kan det gå det när "Vänermuseet " och dess handgångna män ,bestående av militärer och annat löst folk är i farten :?
då ryker det med både Kaffekoppar ,fat ,rattdelar och skeppsklockor,mm verkar det som .............

(man ska ju inte "kasta sten när man sitter i glashus "
men jag har heller aldrig utgett mej för att vara varken seriös !! , eller marinarkeolog !! :D :D
och är inte heller nån mediakåt Linslus !)
Mvh Klas
Post Reply