739 Ellen

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.

739 Ellen

Postby Torsten H » 04 Feb 2013, 20:58

Fotot lär föreställa ELLEN, regnr 739, taget 1917 vid Lilla Bommen i Göteborg. Den är byggd 1893 i Köpmannebro av en J Jacobsson för räkning August Nilsson, Långbron. En nog så originell överbyggnad och skorsten. Det tycks inte finnas något annat registrerat fartyg med den byggnadsorten. Var kan det varvet ha legat?
Attachments
739  Ellen.jpg
739 Ellen.jpg (51.05 KiB) Viewed 24887 times
Torsten H
 
Posts: 1146
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: 739 Ellen

Postby Micke E » 04 Feb 2013, 23:18

Det kan inte vara Spångens varv?
Du har säkert redan kollat upp detta...

/Micke
User avatar
Micke E
 
Posts: 128
Joined: 08 Nov 2012, 20:23
Location: Vänersborg

Re: 739 Ellen

Postby Torsten H » 05 Feb 2013, 05:36

Jag har än så länge bara de här uppgifterna, som står i handlingarna i Riksarkivet.
Tillägg:
Spångens varv kan nog vara ett bra förslag. Man byggde 4 kanalångare där: 1475 Vulkan 1871 171 brt; 2563 Signhild 1871 164 brt; 2191 Forshaga 1877 170 brt och 2577 Ägir 1878 222 brt, och Ägir verkar vara den sista, som byggdes där överhuvudtaget. Skeppsbyggmästaren hette Jacob Andersson, och Ellens byggmästare hete J Jacobsson - kanske far och son?
Last edited by Torsten H on 05 Feb 2013, 15:45, edited 1 time in total.
Torsten H
 
Posts: 1146
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: 739 Ellen

Postby Micke E » 05 Feb 2013, 15:42

Torsten,

Om din bild föreställer 739 ELLEN, så har jag hittat lite uppgifter...

Bygget påbörjat vid Rävholmen av Jacob Andersson.
Beställaren August Nilsson ägde vid denna tiden en ångsåg på denna plats, och där är ELLEN byggd.
Jacob Andersson var tidigare verksam vid Spångens varv under många år som byggmästare.
Här byggde Jacob Andersson ett 25-tal fartyg av alla sorter.
Spångens varv lär dock ha lagt ner 1882.

ELLEN blev Jacob Anderssons sista bygge, MEN... han hann inte avsluta det.
Istället tog han livet av sig genom hängning (och begrovs i tysthet som tidens sed påvisade)
Hans kollega Jacob Jacobsson avslutade bygget och fartyget registrerades den 20 oktober 1893 som s/s ELLEN.

ELLEN har senare hetat FRANZ, CASTOR och 1936 dyker hon upp som MERKUR med Hamburg som hemmahamn.
Försvinner ur register 1939.
Last edited by Micke E on 05 Feb 2013, 15:53, edited 1 time in total.
User avatar
Micke E
 
Posts: 128
Joined: 08 Nov 2012, 20:23
Location: Vänersborg

Re: 739 Ellen

Postby Torsten H » 05 Feb 2013, 15:47

Tusen tack Micke! Jag såg inte ditt inlägg innan jag gjorde tillägget i min egen kommentar. I Svensk Sjöfarts Tidning nr 6-1968 skriver man, att fotot föreställer 3561 Ellen 'Skorstens-Ellen' byggd 1899 på Eckerna Varv, men den Ellen såg ut som på det bifogade fotot av 3250 Maria, men de var likadana.
Attachments
3250 Maria som Marie, Marstal  NLCD.jpg
3250 Maria som Marie, Marstal NLCD.jpg (80.84 KiB) Viewed 24763 times
Torsten H
 
Posts: 1146
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: 739 Ellen

Postby Micke E » 05 Feb 2013, 16:05

Det finns en bild på henne i "hembygden" Dalslands fornminnes och hembygdsförbund 1986 -87.
Övrigt hämtat ur den nyutgivna boken Upperud - ett maritimt centrum, där står det en hel del om Spången mm.
User avatar
Micke E
 
Posts: 128
Joined: 08 Nov 2012, 20:23
Location: Vänersborg

Re: 739 Ellen

Postby Skepparättling » 05 Feb 2013, 19:18

Vilken är bif Ellen knappast samma som Torstens första Ellen?? Eller?
Bilden var iaf påskriven som filnamnet
Attachments
739 Ellen b 1893 Köpmannebro.jpg
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
Skepparättling
 
Posts: 990
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: 739 Ellen

Postby Torsten H » 05 Feb 2013, 22:18

Det är samma Ellen, som skepparättling och jag har foto på. Jag är inte säker på att det är Ellens skorsten, som man ser på mitt foto, men vad är det då? Och var är i så fall Ellens skorsten? Under reparation?
Torsten H
 
Posts: 1146
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: 739 Ellen

Postby Micke E » 06 Feb 2013, 11:55

S/S ELLEN byggd av ek och fur 1892-93 på Rävholmen Köpmannebro (strax söder om slussen).
Byggd av Jacob Andersson (död 1892) och Jacob Jacobsson.
109 nettoton, maskin tillverkad av Wilhelmsbergs mekaniska verkstad.
Reg 20 oktober 1893, redare August Nilsson, skeppare J.A. Nikander Göteborg.
1902 Hemort Göteborg
1916 Hemort Stockholm
1917 Hemort Lübeck, omnamnad FRANZ
1928 Hemort Sönderborg
1931 Säljs för 3100 dkr till Moltenort, omnamnad CASTOR
1936 dyker upp som m/s MERKUR med Hamburg som hemort
1939 Finns med i register, men är sedan borta
Troligtvis förlist under kriget
----------------------------------------------------

Jacob Andersson (1833 - 1892) var son till skeppsbyggmästaren Anders Larsson.
Förutom de flytetyg han byggde vid Spångens varv, var han ansvarig för flera andra.
Bl.a ska slupen SIMON byggd av honom 1869, troligtvis på Rävholmen.
Den kända galeasen NATALIA CHARLOTTA, byggd vid Stockenäs 1878 bär också hans signatur.
Hans tidiga affärer med Axel Broström lämnar jag därhän, då jag vill minnas att en gentleman i Karlstad ev. hade synpunkter på just detta (?)
User avatar
Micke E
 
Posts: 128
Joined: 08 Nov 2012, 20:23
Location: Vänersborg

Re: 739 Ellen

Postby Micke E » 28 Feb 2013, 22:55

Torsten H wrote:Fotot lär föreställa ELLEN, regnr 739, taget 1917 vid Lilla Bommen i Göteborg. Den är byggd 1893 i Köpmannebro av en J Jacobsson för räkning August Nilsson, Långbron. En nog så originell överbyggnad och skorsten. Det tycks inte finnas något annat registrerat fartyg med den byggnadsorten. Var kan det varvet ha legat?


Idag läste jag följande på en gammal Vänersborgsbild från som var daterad till 1901:
" Till vänster om ELIDA ligger ELLEN som på grund av sin skorsten kallades "Skorstens-Ellen" "

Jag ska leta efter bilden, den är känd, men jag har bara två dåliga varianter till hands nu.
User avatar
Micke E
 
Posts: 128
Joined: 08 Nov 2012, 20:23
Location: Vänersborg

Re: 739 Ellen

Postby Torsten H » 01 Mar 2013, 12:02

Vi har funderat på den långa skorstenen på 739 Ellen vid Lilla Bommen. Kan det vara så, att man håller på att montera en ny innerskorsten, som skall sänkas ner mot ångpannan? Om man jämför Ellens skorsten på fotot, där hon är gråmålad, så skulle längden kunna stämma.
Torsten H
 
Posts: 1146
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: 739 Ellen

Postby Micke E » 01 Mar 2013, 15:48

1. Från ett utgivet häfte Vänersborgs fotoklubb.
2. Delförstoring av original.
Nä, det var inte lätt att se något där...

Trevlig helg!
Attachments
utgivning.jpg
vbg1901.jpg
User avatar
Micke E
 
Posts: 128
Joined: 08 Nov 2012, 20:23
Location: Vänersborg

Re: 739 Ellen

Postby L-J » 01 Mar 2013, 20:15

Som gammal eldare på ånga så har jag en fundering....
Kan det vara så att pannan var svårfyrad och man löste det hela med en längre skorsten för bättre drag?

L-J
L-J
 
Posts: 156
Joined: 11 Aug 2011, 17:59
Location: Skara

Re: 739 Ellen

Postby Skepparättling » 23 Apr 2013, 19:33

Askersund .jpg

Om detta foto skriver Harry Karlsson i sin bok Vätterbåtar:
”Askersund från 1860-talet, från vänster kan man se Göta Kanal. (Ellen skorstensellen.) Galeasen Justus? Och Örnen”


Kan tyvärr inte fråga Harry vad han menade.

Men JAG anser att fartyget längst till höger är SS Örn levererad 1863 Motala Verkstad. Gick fram till 1866 reguljärt Jönköping-Gränna-Visingsö-Hästholmen-Hjo-Vadstena-Askersund.

1866 uthyrd till Västkusten.
1867 åter Vättern fram till 1884 då hon byggdes om. ospecat vilka turer.
1895 såld på exekutiv till Handlare John Anderson. Men överlåts till AB Motala Expressångare för att sättas in på trafik Motala-Karlsborg. Men på grund av att Motala Express blir försenad sätts hon in på taden Motala-Jönköping. Fram till augusti 1895 då hon upptar traden Motala Karlsborg.
Oktober får hon stora plåtskador och börjar sjunka.
Inga uppgifter förrän 1897 då hon rustas med stora plåtbyten och ny maskin vid Motala Verkstad.
1901 års aprilskämt (kul datum för ägarbyte) är att hon säljs till Naftabolaget Br Nobel S:t Petersburg för 30 000 omdöpt till EST. Trafik på Kaspiska havet. Där hon senare ska ha förlist.

Fartyget framför tycker jag heter Wikingen

Galeasen utanpå ska det vara 1036 Justus??? Ingen vet (eller?) hur denna såg ut men hon ligger vrak i inloppet till Bastedalen. Master och rigg ska ha använts på annan skuta. Men jeg fick frågan av dykare som påstod att han hittat ett tvåmastat vrak där och att masterna var kapade över däck.
Slutligen Fartyget inne vid sundsbron Kan mycket väl vara någon av Göta Kanal det har funnits ett gäng med olika nummer.

”Skorstens-Ellen” hade ett liknande utseende hon var byggd 1893 MEN överbygget hade inte den avkapade formen som fartyget på bilden. Enligt de bilder som publicerats tidigare i tråden.

Det hade däremot de tidiga Motala Verkstadsbyggena vilket Göta Kanals ”nummerbåtar” var, dessa byggdes tidigast 1888.
Men foton av dessa Göta Kanalare är det tunnsått med.

Någon som kan tillföra / dementera något?
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
Skepparättling
 
Posts: 990
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: 739 Ellen

Postby Torsten H » 23 Apr 2013, 21:23

Den enda Wikingen/Vikingen jag kan tänka mig är regnr 2227, 157 brt, byggd 1866 i Sjötorp; brann den 24 juni 1899 i Medhamn. Någon annan ångbåt med det namnet finns inte i Sveriges Skeppslista vid den här tiden. Hon tycks t o m ha styrhytt. Mycket märkligt.
Torsten H
 
Posts: 1146
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Next

Return to Fallrepet



Who is online

Users browsing this forum: No registered users

cron