Sydfart

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Gustafsson Olle
Posts: 14
Joined: 22 Sep 2006, 09:48
Location: Eskilstuna

Sydfart

Post by Gustafsson Olle »

Jag är en gammal vän av Sydfart, har sett Olof trätälja gå ner för Göta Älv som ångare när det begav sig. Jag har också som redaktör för boken om Thorskogs varv en särskild känsla för henne - men samla ihop 1000 medlemmar á 1000 kr vilket för övrigt bara skulle räcka till inköp. Sedan tillkommer underhåll, behövs säkert en hel del omedelbart efter övertagandet, försäkring, kapital för driften fram till första pengarna börjar komma in o.s.v. Jag ser det som en "pipe dream" bara. Ända möjligheten, som jag ser det är om en förening/stiftelse kan ta över henne utan kostnad och sedan driva henne på kortare turer med, säg certifikat för kanske 59 passagerare på inrikes vatten.
Fartyget förlagt någonstans i Göta Kanal eller uppe i Värmland någonstans. Stockholm har redan för många museefartyg och detsamma gäller Gäteborg.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Sydfart

Post by kapstans »

Jag vet vad det kostar att driva fartyg då jag har erfarenhet i modern tid från det och det är sant som du skriver att det tillkommer en hel del kostnader direkt efter ett övertag. Om nu någon förening/stiftelse skulle ta över Sydfart så skulle man nog i sådant fall ha pengar dubbelt upp mot vad den går till i inköp.
Hon går inte runt i kommersiell trafik, den tiden är förbi såvida inte någon befraktare "sponsrar" begränsad drift.
Som passagerarfartyg inre fart kan hon fungera och för enstaka last.

Jag håller med om att det finns många museifartyg i Stockholm/Göteborg men Sydfart är ju speciellt då hon har så hög ålder och så extremt lång nyttjandetid kommersiellt.
Man kan bara konstatera att Thorskog byggde fartyg för att hålla :wink:
Fredrik Ahlman
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Sydfart

Post by zoroaster »

Men med alla projektlaster som går med bil(trailer) med eskorter och avstängningar osv ofta från någon kustnära plats till någon annan kustnära ort av den anledningen att det inte finns en tillräkligt stor kaj med djup för kanske en 1000-2000 dwt skulle då man inte få det att gå runt för dessa transporter kostar och själv tror jag att man skulle komma fram fortare via vattnet.
Men det gäller ju att en transportköpare tror på det hela. Och det är ju inte lätt.

Om man jämför med alla charterfartyg i tex Stockholm, hur fasen får dom det att gå runt???

D
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Sydfart

Post by kapstans »

Det gäller då att hitta dessa projektlaster. Att i konkurrens mot vägtrafik söka ta last från dem. Tyvärr lastar hon så lite att det inte motsvarar så värst många tradare. Lastning,lossningen plus resan måste ju bli billigare eller lika dyr som landsvägsalternativet. Men om det finns företag som är intresserade av at hålla ett kulturarv vid liv så kanske man kan lägga fram passande last.
Hon kan kanske fungera som en grusbåt inne i mälaren ännu ett tag. Synd att köra grus med henne.
Fredrik Ahlman
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Sydfart

Post by kapstans »

Zoroaster jag är inte hundra procent säker jag förstod frågan, menar du charterfartyg med turisttrafik? Eller är det sjöentreprenader som du avserr med Charterfartyg i Stockholm?

Sydfart skylle säkert med ett passagerarcert kunna dra in en del pengar på säsongstrafik, tillräckligt för att bevara henne. Men som torrlastare är hon nog hänvisad mest till tillfälliga partier, ö-transport, grusbåt eller för sjöentreprenad. Dayrate för torrlastare är horribel idag.
Fredrik Ahlman
User avatar
tugtrafik
Posts: 265
Joined: 30 Jan 2006, 11:13
Location: Forsvik: Göta Kanals höjdpunkt
Contact:

Re: Sydfart

Post by tugtrafik »

För några år sedan gjorde jag en liten research om överlevande Thorskogare.
Kanske någon som kan korrigera eller komplettera?

http://tugtrafik.se/thorskogare/

Image
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Sydfart

Post by zoroaster »

Jo jag var ju lite luddig (som vanligt) men menade alla dessa charterbåtar för nöjeskryssningar, räkaftnar osv.
Vet ju att det kostar en del att hyra en afton, men hur många turer gör man på ett år?
Visst en del har ju båten som kombinerad verksamhet och bostad
Nä grus vore väl synd (kanske flis=pengar istället :lol: )

D
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Sydfart

Post by kapstans »

Ja bra nu förstår även jag som är så trög :lol:
Det jag känner som har/driver sådana här fartyg för räkkryssar etc har en ganska tuff säsong mellan maj-augusti med i stort sett dagliga avgångar. Några trafikerar en linje andra kör rena nöjeskryssar. Det är inga jättepengar som de drar in men det ger ju en inkomst och täcker underhållskostnaden. Men ockå där gäller förstås att erbjuda rätt "grej" och finna sin nisch. En regning sommar likt denna drabbar ju också sådan trafik. Men jämfört med mindre torrlastare så går de ju oftast runt.
I sydfartfallet skulle man då behöva skapa passagerarutrymmen, i lastrum eller ovan luckan. Få det godkänt också.
Fredrik Ahlman
kentolsson
Posts: 91
Joined: 22 Sep 2011, 06:43

Re: Sydfart

Post by kentolsson »

Kan man inte tänka sig en flytande utställning typ OSBY-båten, en turne sommartid. Besättning verkar ju inte vara något problem.
Gäller bara att hitta något föret som vill satsa.
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: Sydfart

Post by Fredrik »

Vad jag hört nu så ska affären vara avklarad, om jag inte är helt ute och cyklar så blev hon såld till fem entusiaster.
Christer Samuelsson
Posts: 81
Joined: 19 Jun 2005, 20:24

Re: Sydfart

Post by Christer Samuelsson »

Se längre ned på sidan"Sydfart till salu:
http://www.fallrepet.se/viewtopic.php?f=2&t=2106
Christer
Olof H
Posts: 86
Joined: 28 Dec 2011, 15:12
Location: Karlstad

Re: Sydfart

Post by Olof H »

Image
När jag var ute på nätet för att finna gamla bilder av "OLOF TRÄTÄLJA/SYDFART" så fann
jag en väldigt fin bildserie som jag tycker ni ska titta på. Tycker den var fin eftersom den
är lite annorlunda än de bilder vi brukar se. Gå in på följande adress:
http://alvarsamt.wordpress.com/tag/fartyg
olof
Post Reply