Skonaren HAMLET

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Skonaren HAMLET

Post by kapstans »

Konstigt att man inte självmant tog till vara så bra prylar en TD 100 är ju en kanonmaskin, slitvarg. Bra att du har huvudet på skaft!
Fredrik Ahlman
User avatar
sverre
Posts: 86
Joined: 08 May 2008, 07:58
Contact:

Re: Skonaren HAMLET

Post by sverre »

jo,visst är det märkligt men det var ju åtminstonne en som förbarmade sej och det är ju bra :D .
I Conrad sitter det en hjälpkärra jag är lite kär i :mrgreen:

/Christian
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: Skonaren HAMLET

Post by m/s munter »

Klaes, du är så goo... Är det ett seg? Liknar lite det ja har o munter.. :D har du mekat något med seg? Eller är det bara transauto som gäller om man har läckage?
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Skonaren HAMLET

Post by Klas Andersson »

Gissar på att dom 3 ägarna var så trötta på skiten så dom inte brydde sig plocka grejor ?
om jag fattat det rätt så bor dom på Tjörn , men visst kunde dom fått in några kronor på grejor ,alla spant var ju bytta av varvet (se annonsen tidigare) det fanns 100 tals nya rostfria bult ca M12x15 cm , som höll bordläggningen ,vågar inte tänka på vad dom kostat !! :shock: borde varit lätt ta bort dom om bara viljan funnits .....nu blev allt nedmalt av skopan .

Blev en akututryckning mä L80n för hämtning av motorn :)
Nu tvättat av skiten ,den är lite tilltufsad men inga stora skador av behandlingen :)
kan nog bli en provstart i morgon !

Munter -Vad f-n är ett Seg ???? :? :?
har dålig koll på backslag ! inte hunnit kolla på det så noga ,men tror det är Engelskt ?

vad det gäller Conrad så låter det i byn som att det är tidigare intressenten , alltså en dam från Vänersborg som nu är ägare ,
och ev anlitat nån som ska renovera ......... :roll:
ska bli intressant se om vraket intar Hamlets plats vid vinterindockningen !! :)
men först måste nån röja bort alla flisor av Hamlet !! ett jäkla jobb !
5.jpg
6.jpg
7.jpg
8.jpg
9.jpg
Attachments
10.jpg
Mvh Klas
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: Skonaren HAMLET

Post by m/s munter »

Seg= selfmade changeing gear. Men ja ser på bilden att ditt är nyare än mitt.

Har du något fordon som tu tänkt sätta 100an i?

"Vraket" ja fann på satellit bilden över sjön viken utanför edet/sätras fd bolagsbrygga har jag undersökt... Det är en sjunken vågbrytare, ett 40x5m stenröse!! Outmärkt på alla sjökort.
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: Skonaren HAMLET

Post by m/s munter »

Paddjäven.. Skall vara self changeing gear.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Skonaren HAMLET

Post by kapstans »

Det bästa du kan göra om du finner ett outmärkt hinder är att du kontaktar Sjöfartsverket med din uppgift så att det kommer till stånd en rättelse på sjökortet. Det gynnar alla på sjön.
Fredrik Ahlman
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Skonaren HAMLET

Post by Klas Andersson »

HAMLET lever vidare :) ja ivarje fall lär motorn göra det ! kom lite annat emellan men nu är den provstartad !
fullt av olja i insug-cylindrar efter att den legat på sidan ett tag ,men den hämtade sig sen rätt fort när den gått ett tag och blivit varm och urblåst :D
https://www.youtube.com/edit?video_id=q ... load_owner
Mvh Klas
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skonaren HAMLET

Post by imar »

Med beröm godkänt, minst. En höstkväll (kommer inte ihåg exakt) 1969 kom Hamlet för första gången till Skärhamn efter renoveringen på Skagen. Hon kom in på fjorden vid Skärhamn med fullt segelställ, gick upp i vind och tog ned seglen efter att motorn startats. Det är förmodligen samma motor som du nu tagit hand om och fått liv i. Vårt hus ligger så till att jag kunde se Hamlets manöver från övervåningen och från vår balkong.

Bra gjort Klas. Jag förmodar att du inget har emot att jag lägger in adressen på en Facebook-sida om Skärhamn.
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Skonaren HAMLET

Post by Klas Andersson »

Ursäkta sent svar ! ja vill du länka till facebook så ok ,
lägg gärna in en länk här till den sidan ,

har nu mätt och konstaterat att TMD 100an inte går att få i min båt ! (har nu MD47) blir för mycket jobb !
det var ju första vilda tanken ... ville även ha kompressor på motorn för tryckluft för bärgning och mammutpump !
,har en transmissionsdriven kompressor till 100 motorn liggande .

så efter uppsnyggning så blir försäljning på BLOCKET framöver !
Mvh Klas
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skonaren HAMLET

Post by imar »

https://www.facebook.com/groups/179878515475766/

Om Hamlets motor på Facebook Skärhamn
Post Reply