Bogserbåten Willy

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
theuno
Posts: 40
Joined: 08 Jul 2008, 19:22
Location: Dalsjöfors

Bogserbåten Willy

Post by theuno »

Vad händer med Willy? Är det helt kört eller... Jag ägde båten mellan 1970-74 och hade mycket glädje av den. När den försvann från Göteborg i början av 90-talet var den fortfarande i gott skick. Bifogar ett par bilder jag lånat från Tugboatlars hemsida, en när den ligger vid Gullbergskajen utanpå min då ägandes "Nalle" och en från Södertälje och där ser det inget vidare ut.
Attachments
WillyafGullb[1].jpg
WillyafGullb[1].jpg (47.58 KiB) Viewed 9697 times
Willy060510i[1].jpg
Willy060510i[1].jpg (65.28 KiB) Viewed 9697 times
theoneanduno
kjell_elster
Posts: 13
Joined: 13 Sep 2012, 19:22

Re: Bogserbåten Willy

Post by kjell_elster »

Willy ligger inte längre kvar i Ragnhildsborg.

Hon var till salu men det blev aldrig någon affär.
Nu ligger hon visst i Södertälje sydhamn och väntar på skrotning.

Kjell E.
Eskes
Administratör
Posts: 164
Joined: 28 Jan 2005, 17:18
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bogserbåten Willy

Post by Eskes »

Låter trist, jag trodde Willy var räddad.
Vad hände?
//Mattias
kjell_elster
Posts: 13
Joined: 13 Sep 2012, 19:22

Re: Bogserbåten Willy

Post by kjell_elster »

Det kanske hon är. Jag vet bara att hon lämnade Ragnhildsborg förra (eller var det förrförra) året.
Då, utan bl a ankarspel. Ägaren är inte medlem längre.

Det var mycket jobb att göra på henne, och med en reverserande maskin, inget för söndagsutflykter.

Kjell E.
Böll
Posts: 104
Joined: 05 Feb 2008, 01:51
Location: Hindås

Re: Bogserbåten Willy

Post by Böll »

Kommer ihåg när mc klubben Mothers Freak ägde Willy,då berätta en när dom skulle åka till läsö tror ja de va,o köpa öl..men styrman hade väl fått lite öl han med för han somna så dom braka in i en kaj o skrota den,de sluta med att dom fick stanna kvar o bygga kaj nåndag,haha
theuno
Posts: 40
Joined: 08 Jul 2008, 19:22
Location: Dalsjöfors

Re: Bogserbåten Willy

Post by theuno »

Det var absolut inga problem att manövrera den omkastbara maskinen. I början innan jag byggt manövern till styrhytten, hade jag min då 16åriga tjej till att slå manövrar från maskin och det var inga problem. Sedan blev det ju ännu lättare, men det krävs ju att man sätter sig in i hur det funkar. Om ens kunskaper inte sträcker sig längre än att köra Penta med backslag och man inte är intresserad av maskiner så skall man inte ge sig på en sådan apparat.
theoneanduno
Post Reply