Bogserbåten Frans-Michael

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

Bogserbåten Frans-Michael

Post by Husum »

Hej, är det någon här som har koll på om FM någonsin kommit till Danmark för upphuggning, eller ligger någon annanstans, har själv fått höra att han kunde finnas på Irland igen (men det är en väldigt osäker källa/rykte)
hälsn
Håkan Sundström
Böll
Posts: 104
Joined: 05 Feb 2008, 01:51
Location: Hindås

Re: Bogserbåten Frans-Michael

Post by Böll »

Då e vi 2 som undrar vart han tog vägen,gick ombord mitt i vintern då han låg i GBG o verkade långt ifrån hopplös o få ordning på,förutom maskin då,de kunde ju bli mkt dyrt...
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Bogserbåten Frans-Michael

Post by kapstans »

Vi är väl tre som undrar då....får kanske undersöka skeppslistan för att se om hon ännu är vid liv.
Fredrik Ahlman
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Bogserbåten Frans-Michael

Post by zoroaster »

En till, snart är vi en hel sök-ledja. Men Han låg ju i Göteborg och måste väl haft hjälp därifrån ?. Så kanske man kan få fram något från Lotsarna eller Trafikledningen. om vi hittar nåt bra datum.

Douglas
Lervik
Posts: 44
Joined: 18 Sep 2008, 23:49

Re: Bogserbåten Frans-Michael

Post by Lervik »

Kollade hos sjöfarts reg. förra året då var det Noås industrier i konkurs/akordscentralen (Mikael Kubu) som hade hand om FM och enligt dom så skulle den inte kunna gå till (skrot) innan pantbreven och avregistrering ur svenskt register var klart,någon sådan ansökan hade vid det tillfället inte inkommit till dom enligt vederbörande och dom hade ej registrerat fartyget på sig vilket skall ske inom en månad ? ringde upp och akordscentralen och frågade vederbörande (Kubu) vilket då svarade irriterat vad jag hade med det att gör svarade honom att jag var intreserad av ett eventuellt köp beroende på pris och hur pantbreven skulle kunna lösas dom var på några miljoner om banken eventuell kunde skriva av om man var beredd att kunna få något mer en vad en skrotning skull kosta/innbringa för antagligen skull dom bli skyldig vid eventuell skrotning saneringskostnaden är hög, jag skulle då enligt Kubu vända mig till en Bill Söderberg som hade ansvar för FM jag ringde upp Söderberg och frågade vad ett eventuellt pris var på FM han svarade att det fick jag tala med Kubu och då skulle jag skynda mig för han skulle annars gå till skrot upplyste honom att just Kubu hade hänvisat mig till honom och att det var han som hade ansvaret för FM, så frågan ställdes på nytt till Söderberg med tanke på att maskin var havererad och det fodrades en del skrov arbeten på FM samt att
dom pantbrev på några miljoner som fanns utagna innebar väl att han var ganska osäljbar innan pantbrevan var utlösta och att sälja till skrot var väl inte möjligt för då skall den avregistreras och det innebär att fartygsregistret skall ha inn pantbreven för att döda dom så länge banken inte släpper pantbreven utan lösen så har ni väl hamnat i moment 22 !det är möjligt sa han men det brydde han sig inte i det där har jag lagt bakom mig så du får snacka med Kubu det är hans problem.
Kollade någon månad senare med Grenå men dom påstod att dom inte skrotat någon Svensk bogserbåt som hetat Frans Michael.
Böll
Posts: 104
Joined: 05 Feb 2008, 01:51
Location: Hindås

Re: Bogserbåten Frans-Michael

Post by Böll »

Jösses,då va de tur att man inte fick köpt den gamla bogseraren,skulder på miljoner????????????,,ska bli kul om nån kommer på va han e .. :D
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Bogserbåten Frans-Michael

Post by zoroaster »

När var det han låg i Göteborg?
Skall se om jag kan hitta något avg datum eller något. Han måste ju blivit bogserad därifrån.

Douglas
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Bogserbåten Frans-Michael

Post by zoroaster »

Det finns ju ett foto av den 24-10-2010 på skönheten i Ludbyhamnen. Men det går inte att i avgående fartyg på GBGhamns hemsida hitta någon avgång lustigt att en stor bogserbåt bara kan försvinna......
Eskes
Administratör
Posts: 164
Joined: 28 Jan 2005, 17:18
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bogserbåten Frans-Michael

Post by Eskes »

Enligt: http://www.tugboatlars.se/Frans.htm
STARKODDER bogserar iväg med FRANS MICHAEL - 20 september 2010 mot danmark för Skrotning.
Det fins en bild.
Det var väll då hon försvan, eller?
Frans-Michael är med i 2011 års skeppslista men ej 2012 års ( förhållande 31 december 2011) så avregistrerigen torde skett udner 2011.
//Mattias
Böll
Posts: 104
Joined: 05 Feb 2008, 01:51
Location: Hindås

Re: Bogserbåten Frans-Michael

Post by Böll »

Sen fanns de ju nån signal som tala om att han lågi stockholm med,????
L-J
Posts: 156
Joined: 11 Aug 2011, 17:59
Location: Skara

Re: Bogserbåten Frans-Michael

Post by L-J »

Enligt AIS så var senaste position 2011-01-14 på land vid Danderyds sjukhus... :wink:
Tror inte det stämmer.. :lol:
Har kollat på Fornaes hemsida och de har inte fått in FM för upphuggning vad jag kan se.
Jag hittade FM i 2012.s skeppslista, men som sagt det var fram till 2011-12-31..
Mystiken tätnar.. :?:

L-J
Böll
Posts: 104
Joined: 05 Feb 2008, 01:51
Location: Hindås

Re: Bogserbåten Frans-Michael

Post by Böll »

Precis den signalen ja mena L-J,tack..ja de skumt vart den har tagit vägen,troligen med stora skulder kvar med..
L-J
Posts: 156
Joined: 11 Aug 2011, 17:59
Location: Skara

Re: Bogserbåten Frans-Michael

Post by L-J »

Vassego, man kan bara spekulera i varför AIS-signalen kommit där ifrån.
Jag kan inte de systemen så pass, men är det inte så att man får positionen från en GPS som sedan läggs ut via AIS-nätet?

Det kan ju vara någon som antingen "lånat" FM-s anläggning, eller knappat in fel id.

L-J
Lervik
Posts: 44
Joined: 18 Sep 2008, 23:49

Re: Bogserbåten Frans-Michael

Post by Lervik »

Enligt vissa källor lär M.K. på ackordscentralen vara involverad i en stor del av konkursade företag typ Saab och liknande företag sen om det är personliga ekonomiska engagemang i vinst syfte eller om det är för ackordscentralens räkning och vinstintresse :?: är det svårt att veta :!: akordscentralens Huvudkontor Strandvägen (Stockholm) M.K.s bostads ort Täby (Stockholm) (Danderyd) Värtahamnen eller Frihamnen ligger ungefär mitt i mellan har eventuellt fixat egen nöjes båt för att ha något att pula med på fritiden. Men sen har väl även Bengt Mårlind ha ett vist intresse efter som han är (delägare) i ÖPD Marine supply AB vilka håller på med fartygs reparationer och underhåll :mrgreen:
Desto högre upp på stegen mot toppen desto fler skrupelfria och hänsynslösa TYPER. :shock:
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Bogserbåten Frans-Michael

Post by zoroaster »

Den som designade ombyggnaden av styrhuset på FM har lyckats med en skelödg till , en norks som heter Lykkeper. Har sett den i verkligheten Dock en passagerarbåt men ändå.


D
Post Reply