GammalTorsö skuta.

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: GammalTorsö skuta.

Post by Skepparättling »

Jan Schönemann wrote:Vikingen av Annenäset med bef.havare P.C Carlsson grundstötte och sjönk på 10 meters djup vid Stockholmsgrundet öster om Sävsundets lotsplats 1924-06-22. Bärgades troligen några dagar senare och slopades först 1930.
Hmm de uppgifter och bilder jag har motsäger en del av ovan. Ser inte ut att vara 10 m djupt och var skutan på väg ner tror jag inte dingen skulle ligga orörd framme vid stäven. Och skepparen Bror "Storljugar'n" Carlsson skulle inte stå lika oberörd i aktern på sin skuta..
Attachments
851 Vikingen Sjunken Sävsundet 1924.jpg
851 Vikingen Sjunken Sävsundet 1924.jpg (79.48 KiB) Viewed 14220 times
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
torsövargen
Posts: 46
Joined: 14 Nov 2012, 20:20

Re: GammalTorsö skuta.

Post by torsövargen »

Vilken underbar bild (trots allt) men jag håller med dig, tror inte heller på några 10 meter, ser mer ut som den står på. Man kan undra vem som har hoppat i för att kolla läget?
Hälsning!
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: GammalTorsö skuta.

Post by Klas Andersson »

Hej !
Först ! jag hade fel om vraken vid Medevi ,det var SVEA jag for efter !

Ringde min Vän Styrbjörn ,han säger 851 Vikingen var byggd i Vännsberg utanför Tösse 1856, och enligt honnom så ligger den nu troligen som vrak i Vassbotten utanför Vänersborg!.
stämmer bra med uppgifterna ur Registersidorna som fanns i Länspumpen en gång !

jag har en stor BIBEL ! en hembyggdsbok om Åminskog och trakten däromkring =silikatverken ,bla.
Där finns samma bild som ovan ! men det står den föreställer MINA ?

Det står en del om Vikingen ,men lite kryptiskt ?
bla, Befälhavare Gusten Johansson morbror till Chon Olsson ?.

Går säkert få fram mera av författaren till delen om sjöfarten !
! han heter Bernt Qvist och är nog fortfarande slussvakt vid Strömmens sluss i Dalsland .
vill Torsövargen låna boken så går det bra ,finns i Holmestad utanför Götene
Mvh Klas
User avatar
Micke E
Posts: 130
Joined: 08 Nov 2012, 20:23
Location: Vänersborg
Contact:

Re: GammalTorsö skuta.

Post by Micke E »

Hej,

Kan inte låta bli att bifoga ett par bildlänkar på Bernt Qvist :D
En fantastiskt trevlig människa med stor kunskap!
Blev slussvakt vid Strömmen när han gick i pension, bara för att det är roligt.
Bilderna är tagna 2011, då han var 84 år.

http://ericssonska.se/wp-content/upload ... G_5354.jpg

http://ericssonska.se/wp-content/upload ... G_5381.jpg

Mvh Micke
torsövargen
Posts: 46
Joined: 14 Nov 2012, 20:20

Re: GammalTorsö skuta.

Post by torsövargen »

Hej Klas!
Det här var ingen lätt historia må jag säga. Vad skall man tro. Ser skutan ut som Mina? Jag har en bild när hon ligger i torrdocka i Sjötorp, men man ser henne bara framifrån men det ser inte ut som samma skuta!
Självklart vill jag låna din bok.
Attachments
FOTO 042.jpg
torsövargen
Posts: 46
Joined: 14 Nov 2012, 20:20

Re: GammalTorsö skuta.

Post by torsövargen »

Hej Micke!
Riktigt fina bilder! Man kan nästan ana gammal kunskap hos honom!
torsövargen
Posts: 46
Joined: 14 Nov 2012, 20:20

Re: GammalTorsö skuta.

Post by torsövargen »

Måste fråga om denna bild. Någon som vet vilken skuta dom bygger här? Kan det vara Mina?
Attachments
FOTO 036.jpg
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: GammalTorsö skuta.

Post by Jan Schönemann »

Betr. Vikingens förlisning så hade man påkallat hjälp från en bogserbåt för att ta fartyget av grundet, men innan bärgningen kom igång gled hon med läckage av grundet och sjönk på 10 meters djup.
torsövargen
Posts: 46
Joined: 14 Nov 2012, 20:20

Re: GammalTorsö skuta.

Post by torsövargen »

Hej Skepparättling!
Jag tycker inte skutorna ser ut att vara samma, jag tänker på bild nr. 1 av Vikingen och så nr. 2 av Vikingen (851 Vikingen Sjunken Sävsundet) ??
Hälsningar!
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: GammalTorsö skuta.

Post by Skepparättling »

torsövargen wrote:Måste fråga om denna bild. Någon som vet vilken skuta dom bygger här? Kan det vara Mina?
Om bilden ovan har jag hört att det ska vara Bluff byggd för Ervin o Johansson Kapstaden byggd 1906 Sjötorp.

Och att det är Sjötorp är jag säker på... Mina var byggd vid Fågelås

Angående Vikingen sitter jag inte inne med alla svar. Någon har sagt att det är Vikingen på bilderna och då är det så tills någon kommer med annan trolig identifikation..
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
L-J
Posts: 156
Joined: 11 Aug 2011, 17:59
Location: Skara

Re: GammalTorsö skuta.

Post by L-J »

torsövargen wrote:Hej Klas!
Det här var ingen lätt historia må jag säga. Vad skall man tro. Ser skutan ut som Mina? Jag har en bild när hon ligger i torrdocka i Sjötorp, men man ser henne bara framifrån men det ser inte ut som samma skuta!
Självklart vill jag låna din bok.
Mina är det inte, det är jag säker på, hennes akterspegel är lite speciell.
http://www.msmina.se/bildgalleri/historiska/.
Bläddra ner ett snäpp.
L-J
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: GammalTorsö skuta.

Post by Skepparättling »

Mina är det inte, det är jag säker på, hennes akterspegel är lite speciell.
http://www.msmina.se/bildgalleri/historiska/.
Bläddra ner ett snäpp.
L-J[/quote]


Och inte ens där föreställer allt Mina...

Skutan (Skonaren Mina var galeasriggad och akterprydnaden stämmer inte) i Vänersborg "Mina i Vänersborg 1920" fotot i översta raden längst till höger.

Kan vara så jäkligt att det är jag som varit framme, och bidragit med felaktiga uppgifter :oops:
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
L-J
Posts: 156
Joined: 11 Aug 2011, 17:59
Location: Skara

Re: GammalTorsö skuta.

Post by L-J »

Och inte ens där föreställer allt Mina...

Skutan (Skonaren Mina var galeasriggad och akterprydnaden stämmer inte) i Vänersborg "Mina i Vänersborg 1920" fotot i översta raden längst till höger.

Kan vara så jäkligt att det är jag som varit framme, och bidragit med felaktiga uppgifter :oops:
Ja det är inte lätt att få någon ordning på skutorna då isf.... :wink:

Jag tyckte också det såg lite klurigt ut på Minas hemsida.
Men eftersom rigg och påbyggnader varierat lite genom åren, antog jag att det stämde.
Dessutom går det ju att hala de övre bommarna för underhåll osv
:oops: , L-J.
torsövargen
Posts: 46
Joined: 14 Nov 2012, 20:20

Re: GammalTorsö skuta.

Post by torsövargen »

Hej igen Skepparättling!

Jag blir nog tyvärr lite förvirrad av alla olika uppgifter här. Men tydligen har du papper där det står: ”År 1919, 5 juni, ny befälhavare Gerhard Johansson Runtorp Torsö f 27 feb 1890” Vilket stämmer exakt med min morfar och med de ”rykten” man har hört ang. namnet på skutan som jag har saknat. Sen skickar du med en bild som det står: ”Här kommer en bild på Vikingen troligen vid Annenäset” Så långt allt väl.

Senare kommer det en bild där det står: 851 Vikingen sjunker vid Sävsundet 1924.
Jag är ledsen om jag tjatar och fattar lite dåligt, men det skulle vara så oerhört kul att ”veta” om det första stämmer: ” Vikingen troligen vid Annenäset” och Gerhard som skeppare???

Om båda skutorna skall föreställa ”851 Vikingen av Annenäset” med kanske bara ca.4-5 års tidsmarginal så kan i alla fall inte jag få det till samma skuta.

Visserligen är den första bilden av lite sämre kvalitet, än den på bilden som visar en skuta som är på väg att sjunka, men jag tvivlar starkt på att jag kan se så fel. Eller är det så enkelt att "851 Vikingen" inte är samma som Vikingen av Annenäset??

Jag har förstått att det krävs mycket bevis för att kunna säga saker med säkerhet, men är det troligt att det är samma skuta på dessa båda bilder? :?:
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: GammalTorsö skuta.

Post by Skepparättling »

torsövargen wrote:Hej igen Skepparättling!

Jag blir nog tyvärr lite förvirrad av alla olika uppgifter här. Men tydligen har du papper där det står: ”År 1919, 5 juni, ny befälhavare Gerhard Johansson Runtorp Torsö f 27 feb 1890” Vilket stämmer exakt med min morfar och med de ”rykten” man har hört ang. namnet på skutan som jag har saknat. Sen skickar du med en bild som det står: ”Här kommer en bild på Vikingen troligen vid Annenäset” Så långt allt väl.

Senare kommer det en bild där det står: 851 Vikingen sjunker vid Sävsundet 1924.
Jag är ledsen om jag tjatar och fattar lite dåligt, men det skulle vara så oerhört kul att ”veta” om det första stämmer: ” Vikingen troligen vid Annenäset” och Gerhard som skeppare???

Om båda skutorna skall föreställa ”851 Vikingen av Annenäset” med kanske bara ca.4-5 års tidsmarginal så kan i alla fall inte jag få det till samma skuta.

Visserligen är den första bilden av lite sämre kvalitet, än den på bilden som visar en skuta som är på väg att sjunka, men jag tvivlar starkt på att jag kan se så fel. Eller är det så enkelt att "851 Vikingen" inte är samma som Vikingen av Annenäset??

Jag har förstått att det krävs mycket bevis för att kunna säga saker med säkerhet, men är det troligt att det är samma skuta på dessa båda bilder? :?:
Efter att tråden spretat lite hit och dit.. får vi väl försöka styra in på rätt kurs igen då...
Av små skutorna har det bla funnits:
851 Vikingen av Annenäset,Harge mfl hemorter
2964 Vikingen Motala mfl hemorter
3346 Vikingen även den Bla Motala.

Båda tidigare införda bilder har jag fått uppgift om att de ska föreställa just 851 Vikingen.
Även bifogad bild då hon tydligen blev infrusen i Motala Hamn, Ingen optimal plats då man helst lade sina skutor på en grund plats ifall drevet skulle råka dras ur av isen på vintern.
851 Vikingen Annenäset Motalahamn 1924.jpg
851 Vikingen Annenäset Motalahamn 1924.jpg (94.63 KiB) Viewed 13919 times
På baksidan av orginal kortet står ordagrannt under varann: "1924 Viking Annenäset"

Och jag anser att kortet är från Motala hamn och det är vaken 2964 eller 3346 dessa har dessutom vad jag vet inte haft med Annenäset att göra.

Angående den första Vikingen bilden är den ju med 99 % säkerhet tagen vid Annenäset, men enligt bok som Klas har står det i den att bilden föreställer Mina.....Eller nån annan Galeas....

Mailar dig det dokument jag skrev om i början där din förfader står upprabblad bland befälen på 851 Vikingen.

Hoppas jag inte rört till begreppen ännu mer
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Post Reply