M/F AGNETA ex. Munksjö II

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
TRIKAREN
Posts: 31
Joined: 05 Aug 2012, 11:38
Location: KÄMPERSVIK

M/F AGNETA ex. Munksjö II

Post by TRIKAREN »

Motorfartyget AGNETA (Reg.nr:8476) har en intressant och stormig historia. Speciellt intressant är de sista 14 åren. ”Agneta” användes bl.a. i en skatteflykt till Kanarieöarna år 1972 . Efter ca 6 år i Las Palmas kom hon hem till Sverige år 1978. Sjönk vid kajen i Sundbyholmen / Eskilstuna år 1979 efter brand. Bärgades år 1981 och bogserades till ett varv i Hjälmare kanal för reparation. M/F Agneta höggs upp år 1984 i Hjälmare dock. Är det någon på tråden som kan berätta mer om ”Agneta” och de sista åren. Kanske foto. Byggd år 1941 på Sjötorp, 175 ton dw, 121 brutto.
Hälsningar Pelle
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: M/F AGNETA ex. Munksjö II

Post by Skepparättling »

Av en slump snubblade jag över detta för en tid sedan.http://sadetta.bloggproffs.se/2010/02/2 ... -foralder/.

Rätt intressant att få en annan vinkling på det hela.

Tror att hon figurerar på forumet sedan tidigare men all info är intressant kring denna dam.
Attachments
Agneta hemkommen från Västindien  foto Christer Eriksson.jpg
Agneta hemkommen från Västindien foto Christer Eriksson.jpg (81.41 KiB) Viewed 31331 times
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
TRIKAREN
Posts: 31
Joined: 05 Aug 2012, 11:38
Location: KÄMPERSVIK

Re: M/F AGNETA ex. Munksjö II

Post by TRIKAREN »

Min pappa sålde "Agneta" till Raimo Ahonen sommaren 1971. Därför var det roligt
att läsa den bifogade länken .
Hälsningar Pelle




8476 Agneta som flyktbåt 1972.jpg
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: M/F AGNETA ex. Munksjö II

Post by Skepparättling »

Den som söker skall finna.

Här kommer en lånad bild, fotot har jag fått låna ur T.Olssons gigantiska samling.
På styrhytten står Kämpersvik fast jag tror bogprydnaderna bär spår av Broberg Lidköping..

Känns som en Bohuslänsk hamn men vilken?
Attachments
8476 Agneta av Kämpersvik ex Munksjö II ur T_Olssons samling.jpg
8476 Agneta av Kämpersvik ex Munksjö II ur T_Olssons samling.jpg (78.65 KiB) Viewed 31302 times
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
TRIKAREN
Posts: 31
Joined: 05 Aug 2012, 11:38
Location: KÄMPERSVIK

Re: M/F AGNETA ex. Munksjö II

Post by TRIKAREN »

Anders , Hamnen är Lysekil .

Foto på "Agneta" i hemmahamnen Kämpersvik strax innan en Osby charter på svenska ostkusten , sommaren 1970.
Agneta 8476 i hemmahamnen Kämpersvik försommaren 1970.jpg
Gustafsson Olle
Posts: 14
Joined: 22 Sep 2006, 09:48
Location: Eskilstuna

Re: M/F AGNETA ex. Munksjö II

Post by Gustafsson Olle »

Alltid intressant med dessa Munksjöfartyg. Ang. Munksjö II sänder jag här en bild tagen i Hjälmare docka okänt år. Foto från Erik Hag. Jag har skrivit om Munksjöflottan i Länspumpen för ett antal år sedan.
Olle Gustafsson
Attachments
Munksjö II slutet.JPG
TRIKAREN
Posts: 31
Joined: 05 Aug 2012, 11:38
Location: KÄMPERSVIK

Re: M/F AGNETA ex. Munksjö II

Post by TRIKAREN »

Sommaren 1970 vara ”Agneta” chartrad för OSBY pannan AB som utställningsbåt. Osby - chartern sträckte sig från den 10 juni till den 30 augusti och ”Agneta” skulle besöka hamnar på Ostkusten, Mälaren och Norrland kusten, enligt ett fastlagt schema. Första hamnen på Ostkusten för utställningen var Södertälje och sista hamnen på Norrlandskusten vara Haparanda. Hamnar i Mälaren besöktes två gånger, en gång i början på sommaren och en gång i slutet på sommaren. I början på juli 1970 låg ”Agneta” som utställningsbåt i Uppsala när en man kom ombord och frågade om båten var till salu. Mannen presenterade sig som Raimo Ahonen och enligt min pappa såg han ut som en ”hamnluffare”. Han var klädd i en stor stickad tröja, slitna kaki byxor och ett par gympa skor. Mannen såg inte seriös ut, så Ivan avvisade honom med orden att båten inte är till salu. Vid nästan varje hamnbesök i Mälaren stod Raimo på kajen och väntade. Han försökte vid varje besök övertala min pappa till en försäljning. Raimo Ahonen hade nog redan då en framtidsplan för fartyget. Efter Norrlandsturnén skulle Osby chartern avslutas i Mälaren. När man kom till Strängnäs i slutet på sommaren 1970 stod Raimo ännu en gång på kajen och väntade. Ivan bjöd ombord honom på en kopp kaffe, och en stunds prat i salongen. Vid det här laget hade de blivit kompisar och när Raimo ännu en gång frågade om han kunde köpa båten, sa min pappa. – Allt är till salu om man får det rätta priset. Ivan slängde ur sig ett överpris för ”Agneta” och Raimo nappade direkt och sa: - Jag köper båten! Det visade sig att Raimo Ahonen inte var någon ”hamnluffare” utan en miljonär som hade tjänat miljontals kronor på bl.a. kedjebrevsverksamhet och sin bagerirörelse. Efter avslutad Osby charter gick pappa ner till Slätviken utanför Eskilstuna och levererade ”Agneta” till sin nya ägare.
M/F Agneta´s vidare öde för sin nya ägare är minst sagt stormigt och händelserikt .. utan last eller vitvaror i lastrummet.
Hälsningar Pelle


AGNETA  i Vaxholm  OSBY charter 1970  .JPG
TRIKAREN
Posts: 31
Joined: 05 Aug 2012, 11:38
Location: KÄMPERSVIK

Re: M/F AGNETA ex. Munksjö II

Post by TRIKAREN »

Tack Olle och Anders för intressanta foton.
Är det någon som vet vilken hamn M/F Agneta ligger i på bifogad foto? Vilket år?

Hälsningar Pelle
AGNETA  8476.jpg
AGNETA 8476.jpg (85.82 KiB) Viewed 30968 times
TRIKAREN
Posts: 31
Joined: 05 Aug 2012, 11:38
Location: KÄMPERSVIK

Re: M/F AGNETA ex. Munksjö II

Post by TRIKAREN »

På förgående foto tror jag att M/F Agneta ligger i Råå i Skåne. Det sitter en skylt på byggnaden till vänster, där det står Råå Båtvarv.
Såg detta när jag kollade papperskopian noga.

Bifogar Agneta´s seglationintäkter för år 1969.

Hälsningar Pelle
Inkomster MF AGNETA  år 1969   oktober till december.jpg
Inkomster MF AGNETA  år 1969   maj till september.jpg
Kari 772
Posts: 1
Joined: 16 Jan 2015, 11:06

Re: M/F AGNETA ex. Munksjö II

Post by Kari 772 »

Skepparättling wrote:Av en slump snubblade jag över detta för en tid sedan.http://sadetta.bloggproffs.se/2010/02/2 ... -foralder/.

Rätt intressant att få en annan vinkling på det hela.

Tror att hon figurerar på forumet sedan tidigare men all info är intressant kring denna dam.
Hon sänktes av avundsjuka personer som stal roderet mm som minne av båten, om någon vet var/vem har tx, rodret
skulle det vara roligt att veta
TRIKAREN
Posts: 31
Joined: 05 Aug 2012, 11:38
Location: KÄMPERSVIK

Re: M/F AGNETA ex. Munksjö II

Post by TRIKAREN »

Hej,
Rodret (eller är det skeppsratten som menas?) från ”AGNETA” har jag inte. Däremot har jag AGNETA´s gamla namn bokstäver som satt monterade på styrhytten. Bokstäverna blev ersatta med ett namnbräde med namn och hemort, året innan ”AGNETA” såldes till Raimo Ahonen den 29/8 1970. Jag har sett i div. tidningsbilder att namnbrädet ”Agneta –Kämpersvik” satt på styrhytten ända ner till Las Palmas. Undrar var det namnbrädet har tagit vägen?

Hälsningar// Pelle

AGNETA  bokstäver som satt på styrhytten3.jpg
TRIKAREN
Posts: 31
Joined: 05 Aug 2012, 11:38
Location: KÄMPERSVIK

Re: M/F AGNETA ex. Munksjö II

Post by TRIKAREN »

Hittade i mina gömmor detta tidningsutklipp från tidningen ”Folket” på bärgningen av ”Agneta”, (utgiven den 3/6 1981).
AGNETA bärgas 1981-06-03.jpg
TRIKAREN
Posts: 31
Joined: 05 Aug 2012, 11:38
Location: KÄMPERSVIK

Re: M/F AGNETA ex. Munksjö II

Post by TRIKAREN »

Detta fina foto på M/F Agneta hittade jag på DigitalMuseum.
Foto är tagit i Härnösand, sommaren 1970 när hon gick i charter för OSBY.
Agneta såldes och överlämnades senare den sommaren till Raimo Ahonen (Jimkari AB).

MF Agneta i Härnösand 1970.jpg
Foto : Boman J. Robert ( Sjöhistriska museum)
TRIKAREN
Posts: 31
Joined: 05 Aug 2012, 11:38
Location: KÄMPERSVIK

Re: M/F AGNETA ex. Munksjö II

Post by TRIKAREN »

När jag bläddrade i gamla LÄNSPUMPEN tidningar upptäckte jag bilder på Agneta ex. Munksjö II som modellbåt.
Den vackra modellen av M/F Agneta är byggd av Jan-Olov Svensson.
Bilderna kommer från Tidningen Länspumpen nr:5 2000 och passar in under denna tråd :D .
Munksjö2 modellbåt2.jpg
Munksjö2 modellbåt.jpg
Länspumpen Munksjö2.jpg
TRIKAREN
Posts: 31
Joined: 05 Aug 2012, 11:38
Location: KÄMPERSVIK

Re: M/F AGNETA ex. Munksjö II

Post by TRIKAREN »

På detta foto är Munksjö II tungt nerlastad, men vad har hon för däckslast?
Det ser ut som hö! :? :?:
Munksjö2       Reg.nr 8476.jpg
Post Reply